Viborg Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Viborg Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP/2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Viborg Katedralskole
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Maria Louise Worning Frisbjerg, Sofie Skipper-Jørgensen
Hold
2022 SP/2 (
1g SP/2
,
2g SP/2
,
3g SP/2 (I)
,
3g SP/2 (selvst)
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundforløbskompendium
Titel 2
Begyndersystem - uddrag fra Caminando-bogen
Titel 3
Nicaragua - fortsættes i 2g
Titel 4
Nicaragua
Titel 5
México
Titel 6
Jóvenes
Titel 7
Fiestas y Sevilla
Titel 8
Cuentos
Titel 9
Jóvenes de España
Titel 10
Cuba
Titel 11
La navidad y gramática
Titel 12
El sexo en proceso
Titel 13
La guerra civil española y el Franquismo
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundforløbskompendium
Fokus på intro til det spanske sprog
- ser, estar, hay
- substantiver + artikler
- substantiver + adjektiver
- verbers bøjning - regelmæssige -ar, -er, -ir verber + subjektspronominer
- uregelmæssige verber: ir, tener
- almene gloser (tøj, farver, familie, udseende, vejret)
- spørgeord /interrogative pronominer
- præsentation af sig selv
- enkel billedbeskrivelse
- tekstforståelse af simple tekster
Indhold
Kernestof:
Hola chicas y chicos. Bienvenidos a la primera clase de español. Me llamo Sofie. Soy profesora de historia y español. I timen får I udleveret et kompendium, som I skal bruge til spansk i grundforløbet. Vi ses! Hasta pronto.
Hola chicos y chicas. I skal have øvet verbet/udsagnsordet SER = at være, så I kan bøjningerne udenad til denne lektion. dvs. de 6 bøjninger (se s. 8 i kompendiet). Lav også oversættelsesopgaven midt på s. 9 (brug fx skemaet s. 8 som hjælp). HUSK kom
Hola chicas y chicos. Lektierne til i dag:1) træn tallene fra 0-100 i de forskellige links vedhæftet (brug 10 minutter)2) gå til s. 13 i kompendiet og øv dig på spørgeordene (på dansk fx hvad, hvem, hvor, hvor mange, osv.) --> HUSK! du må ikke udtale
Hola clase. dagens lektier (los deberes de hoy) --> øv bøjningen af verbet ESTAR (s. 16) og færdiggør øvelserne på s. 17 i kompendiet. Gå derefter til s. 19 og øv bøjningen af verbet TENER = at have noget.
Hola chicas y chicos.
I timen:
Øv bøjningen af disse 3 regelmæssige -ar verber: hablar, trabajar, comprar
Husk kompendiet
Hola chicos y chicas. I skal beskrive billedet på s. 33 i kompendiet. Den faste vending, som I skal bruge, er: En la foto hay... = på billedet er der.Fx: en la foto hay UNA chica. en la foto hay unas... en la foto hay un... en la f
Samme lektie som til i mandags:
Samme lektie som til i sidste uge:
Husk jeres spanskkompendium.
Brug mindst 15 min. på at øve følgende spanske substantiver - i quizlet-linket kan du også øve gloserne, under følgende punkter:
Personas - descripción - llevar, colores, la ropa.docx
Øv farverne og gloser til tøjet (s. 39 + 40 i kompendiet). - hvis du ikke har kompendiet, skal du bede en klassekammerat om at tage et billede af siderne og sende til dig, så du kan øve gloserne derhjemme.
Hola chicos y chicas. Indsæt korrekt bøjede verber (Llevar = at have på/bære tøj, og Ser = at være) SAMT korrekt bøjede adjektiver i følgende sætninger:
Lektie 1: øv de regelmæssige -er og -ir verber på s. 53+54 i kompendiet - mindst 10 minutter. Lektie 2: Medbring et foto af dig og din familie eller fx dig og dine venner (må gerne være på mobilen). Du skal bruge det til en billedbeskrivelse.
1) bøj følgende -ar verber (alle 6 bøjninger i præsens/nutid): comprar, trabajar, hablar - og oversæt dem2) bøj følgende -er og -ir verber: comer, beber, vender & vivir, abrir, escribir - og oversæt verberne3) oversæt følgende til spansk:
Husk spanskkompendiet fra grundforløbet! Muy importante.
Oversæt følgende sætninger til spansk
https://quizlet.com/366427787/tarea-el-verbo-ir-flash-cards/ steder - lugares
Samtaleøvelse:
I skal gennemgå bøjningsskemaet for verbet IR = at gå/tage til et sted. Lav dernæst øvelserne under skemaet (findes også i jeres kompendium).
Hola chicos y chicas - Øv præpositionsgloser (fx på, under, ved siden af) i quizletten. Brug mindst 15 min, så du kan dem godt! https://quizlet.com/502016467/preposiciones-flash-cards/
Hola chicos y chicas - Læs om adjektiverne i vedhæftede dokument OG lav opgaven på første side nederst. (for hjælp /mere info om adjektiverne kan I kigge i kompendiet - husk også kompendiet!)
Los adjetivos y preposiciones de lugar 1g.docx
Husk spanskkompendiet. Muy importante!
Hay eller Hace ift. vejrudtryk:
Opgaver El Tiempo .docx
Hola chicos y chicas. Los deberes de hoy (dagens lektier) - Practicar el glosario 'el tiempo' en Quizlet (øv gloser til 'vejret' i quizletten - brug min. 15 minutter)
Hola! øv jer i vejrgloserne (se quizletten + opgaver fra sidste modul d. 16. - til jer, der ikke var til timen i onsdags pga. hyttetur, sygdom, og andet.)
image.png
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Begyndersystem - uddrag fra Caminando-bogen
Uddrag af begyndersystemet Caminando - grundbogen, er gennemgået.
- bl.a. teksten om Eloy, Julia y Lali, Vamos de compras, en el restaurante.
- alment ordforråd
- mundtligt at præsentere sig selv og andre - stille spørgsmål til andre om forsk. emner
- udtale
- tekstforståelse (herunder delprøve 1-lignende opgaver)
- billedbeskrivelser
- 'En mi ciudad hay...' - formidle en turistguide om egen by
Grammatik:
- verber i præsens - både regelmæssige og uregelmæssige
- diftongerende verber
- uddrag af Hit-verberne
- præpositioner
- ser, estar, hay
- spørgeord
- nær fremtid
Indhold
Kernestof:
Los adjetivos y preposiciones de lugar 1g.docx
Vi laver i timen bl.a. en lille repetition af grammatikken og ordforråd fra grundforløbskompendiet (dette kommer til at udgøre jeres første aflevering - så brug lidt tid derhjemme på at kigge kompendiet igennem - bl.a. det, der står herunder. Meget a
Retteark - Eloy un joven catalán - repetitionsprøve.docx
Husk det nye kompendium!
Nogle af jer har efterspurgt en oversigt over, hvordan man laver specialtegn på computeren (fx omvendt spørgsmålstegn, ñ, é, osv.) - det vedhæfter jeg her, så I kan downloade dokumentet og gemme i jeres VK-Spansk-mappe på computeren. Spanske bogstave
1) Læs teksten nederst på s. 6 i det nye kompendium (den gule boks). Læs højt for dig selv og oversæt derefter mundtligt teksten. 2) Find alle verberne i teksten og tag stilling til, hvorfor der bruges 'ser' og 'estar' og 'hay'.
Husk kompendiet.
Hola chicas y chicos. Los deberes de hoy (dagens lektier).1) página 10 en el compendio: repasáis (I repeterer) la conjugación de (bøjningen af) los verbos -ar, -er, -ir.
Glosario: la navidad (julen)
El Burrito De Belén (2).docx
I skal have læst teksten om Eloy på s. 11 i kompendiet og dernæst på spansk besvare spørgsmålene nederst på s. 11 (mange af jer nåede langt i timen fredag, men det skal laves færdigt)
Dvicio QUE TIENES TU Letras og opgaver (1).docx
I skal lave grammatikøvelser om Possessive pronominer (ejestedord - fx min, din, vores) på hjemmesiden Minlæring.dk - linket er vedhæftet herunder. I skal logge ind med Uni-login. Brug 15-20 min. på øvelserne. Jeg kan tjekke på hjemmesiden, om man ha
Minlæring - grammatik: Possessive pronominer
I skal lave opgaven øverst på s. 13 i kompendiet - oversættelse med fokus på possessive pronominer.
Lektien er at lære omkvædet af 'Qué tienes tú'-sangen.
Dvicio QUE TIENES TU Letras og opgaver (1) (4).docx
Konkurrence m. -go verber m.m..docx
Kageliste 1g Spansk2.docx
Øv bøjningen af følgende 8 verber i præsens/nutid:
Husk spanskkompendiet
HIT-verber 1g 2023.docx
Trabajamos con los verbos (vi arbejder med verberne) - por eso, conjugáis los verbos en las cajas y los practicáis (derfor skal I bøje verberne i kasserne og øv dem!)+ husk spanskkompendiet.
Spanske hitverber - oversigt.pdf
I skal lave øvelse 1 + 2 i dokumentet. HIT-verber 1g 2023.docx
Lleváis (I medbringer) el compendio (spanskkompendiet) a la clase.
Kagelisten: Kageliste 1g Spansk2.docx
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=197970 - Refleksive verber og pronominer
Øv / repeter følgende grammatiske emner derhjemme - brug min. 20 minutter:
Sidste del af prøven i dag. og husk også kompendiet til bagefter.- Til orientering kigger jeg især efter følgende, når I skal have skriftlige karakterer - så sørg for at træne dette derhjemme, hvis du ikke føler dig sikker i det.
Comentarios entrega 2 - lydfil.docx
Medbring høretelefoner. Og medbring spanskkompendiet.
I medbringer spanskkompendiet - Lleváis el compendio de español.
Ingen lektier, men husk at I har en aflevering for, som I selvfølgelig skal bruge tid på at lave.
Foto - en el restaurante.docx
Hola chicos y chicas. Los deberes de hoy (dagens lektier) --> øv gloserne i opgaven nederst s. 17 i jeres spanskkompendium. Øvelsen har vi lavet i sidste modul, men du skal til dette modul kunne gloserne udenad + deres danske betydning. Husk spanskko
Minlæring - øvelser om KongruensLos deberes de hoy = dagens lektier: Du skal hoppe ind på Min Læring (se link) og lave øvelserne om Kongruens. Først skal du se en kort video om, hvad kongruens egentlig er. Dernæst er der øvelser - husk at læse introd
Minlæring
Hola chicos y chicas. Los deberes de hoy (dagens lektier) - trabajáis con los verbos SER, ESTAR, HAY en MinLæring. I arbejder derhjemme med verberne ser, estar, hay i MinLæring (se linket). Brug mindst 15 min. derinde - I kan ikke nå at blive færdig
Hola - hej med jer. I skal arbejde selv i dette modul, da jeg desværre er syg. I mødes først i lokalet, i tilfælde af at den der skal have kage med denne uge har kagen med i dag :) - derefter må I sætte jer stille og roligt et sted på skolen og ar
Minlæring - Ser, Estar, Hay
Hola chicos y chicas - som lektie til i dag skal I have arbejdet med linkene til MinLæring, som I lavede i arbejd-selv-modulet i onsdags. Så hop ind på det modul for at se, hvad I skal have lavet færdigt fra modulet som lektie.
Og så har jeg givet fravær til alle dem, som jeg ikke kan se har lavet noget i MinLæring i modulet i onsdags. Det er godt nok mange, så vidt jeg kan se. Måske ser jeg forkert??
La cintura - 1g - el cuerpo.docx
Hola - los deberes de hoy (dagens lektier) -> færdiggør jeres svar til videoen med Gazpacho-opskriften, som vi så i fredags. Spørgsmålene til videoen står på s. 21-22 i kompendiet.Forsøg at svare med hele sætninger (dvs. at '1 kilo ikke dur - i stede
Kageliste 1g Spansk2.docx - enten onsdag eller torsdag denne uge
Hola chicos y chicas - Brug derhjemme 15 min. på at øve gloser til El Cuerpo (kroppen) i quizletten her. I timen skal vi bl.a. arbejde videre med sangen La Cintura, som vi hørte i mandags.El cuerpo (kroppen) Flashcards | Quizlet
Vivir mi vida - nær fremtid - canción.docx
Nær fremtid - vamos de compras - caminando.docx
Hola - sidste uge arbejdede vi med Nær fremtid med 'formlen' ir + a + infinitiv. Fx 'jeg vil skrive (om lidt)' = voy a escribir. Lektien er at læse kort om nær fremtid + lave et par små øvelser i Min Læring:https://app.minlaering.dk/lektier?vis=20719
Hola clase - los deberes de hoy (dagens lektier) -> vais a hacer las tareas 1-4 en el documento.
Husk det lille mini-kompendie, I fik i fredags. Det der begynder med teksten 'Vamos de compras' om Julia y Lali.
Kagelisten (onsdag eller i morgen torsdag) Kageliste 1g Spansk2.docx
Hola chicos y chicas - los deberes de hoy (dagens lektier) - øv gloser til 'la ropa' + 'los colores' - se fx på s. 39-40 i jeres nye mini-kompendium 'vamos de compras' OG/ELLER i quizletten her:
Los deberes de hoy (dagens lektier) - vais a traducir las frases al español.
En mi barrio hay....docx
Los deberes de hoy: vais a hacer (I skal lave - bemærk nær-fremtidsformen) la tarea B en el documento.
El pronóstico -vejrudsigten- diálogo.docx
Kageliste 1g Spansk2.docx - enten onsdag eller fredag denne uge.
Hola chicos y chicas. Hoy vais a grabar (at optage) vuestro video de la ciudad. (i dag i timen skal I optage jeres video om 'min by') - Derfor skal I have jeres sætninger klar og de skal godkendes af SK inden I filmer.
En mi barrio hay....docx /en mi ciudad hay...
Vi mødes i klassen efter morgensamlingen. Jeres videoer skal være færdige inden timen og sendes til mig på min mail / sk@vibkat.dk /eller i en Lectio-besked.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 36
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Nicaragua - fortsættes i 2g
Fokus på:
- udtale
- læsning
- almene gloser
- emnespecifikke gloser (samfund, landskab, klima, kultur, mad, etc.) om Nicaragua
Grammatik:
- nær fremtid
- alm. præsens nutid
- præpositioner
- adjektiver
- kongruens
Indhold
Kernestof:
Vamos a trabajar con el país Nicaragua (vi skal arbejde med landet Nicaragua). Kig på kortet over Syd- og Mellemamerika vedhæftet og lav 5 spørgsmål på spansk om, hvor noget ligger(fx hvor ligger Brasilien? hvor ligger hovedstaden Buenos Aires? etc.)
image.png
Husk jeres nye Nicaragua-kompendie + opgave-arkene, som I fik i mandags. Ingen lektier!
Som sagt på modulet i dag: færdiggør sætninger med genitiv (øvelse 'c' på sidste side i det lille opgave-kompendie I har fået til Nicaragua-emnet).
I timen: glosetræning til opgaver om Nicaragua https://quizlet.com/_d7iz05?x=1qqt&i=1i8egb
Hola chicos - lektien til i dag er at have læst mine kommentarer igennem til jeres Entrega 4 + at have rettet fejlene - dvs. tryk 'besvar' ude til højre ved hver af mine kommentarer og forsøg at rette fejlene - upload jeres dokument med rettelser her
Hola - Vamos a trabajar con Nicaragua. Por eso (derfor) vais a practicar el glosario en Quizlet (øv gloser i quizlet - se linket)- Brug mindst 15 min. på gloserne - læg også mærke til, at du kan få læst ordene op ved at trykke på højttaler-ikonet ude
Kagelisten - vi er nået til uge 19. Læg mærke til at vi har 3 dage i denne uge, der kan være kage i. Så hvis nogen af jer, der har glemt kage/været syge, vil tage med en af dagene også, så er der mulighed for det. Ellers er det i uge 22. Kageliste 1g
Hola - husk de opgaveark, I fik i mandags om Nicaragua, hvor I skulle finde gloser fra quizletten og skrive sætninger med gloserne. Husk også kage :)
Kageliste 1g Spansk2.docx
Preguntas: Héctor de Nicaragua1) ¿Cómo se llama el protagonista del texto?
Hola - lektien til i dag: læs s. 36-37 (dvs. de to første sider) i teksten om Héctor de Nicaragua - teksten fik I udleveret onsdag. Sørg for at oversætte mundtligt for dig selv, mens du læser.
I dag får I en prøve, der repeterer:
Husk kageordningen Kageliste 1g Spansk2.docx
Hola - husk jeres lille Nicaragua-kompendium med teksten om Héctor de Nicaragua. Vigtigt at I har det med. Vi ses!
Medbring jeres Nicaragua-tekst /teksten om Héctor de Nicaragua
Klare evalueringskriterier spansk.pdf
Eneste lektie: husk jeres Nicaragua-kompendie (teksten om Héctor) og jeres opgaveark, som vi har arbejdet med til teksten.
I skal alle medbringe Nicaragua-kompendiet med teksten om Héctor de Nicaragua. Vi skal læse teksten om Héctor i begyndelsen af 2g, og derfor indsamler jeg jeres kompendier, så de ikke bliver væk over sommeren :) jeg håber selvfølgelig, at alle dukker
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Nicaragua
Fortsat fra 1g - Holdet har læst og arbejdet med teksten 'Héctor' fra bogen La Identidad Contrastada.
Gloser:
- til emnet
- generelle gloser
Grammatik:
- perfektum
- repetition af
- spørgeord
- gustar
- nær fremtid
Indhold
Kernestof:
Vamos a hablar en español de las vacaciones del verano.docx
Holaaa chicas y chicos. Bienvenidos al segundo año en VK. Hoy tenemos la primera lección de español de 2g. Lektie 1: Øv gloserne i 15 min. i vedhæftede dokument - s. 1-2, der handler om ferien.Lektie 2: medbring jeres Nicaragua-kompendie med teksten
Las vacaciones del verano - glosario.docx
Repetition af s. 36-39 Héctor de Nicaragua.docx
Minlæring Perfektum-Før nutid
Hola - tjek lige igen, om I har jeres Nicaragua-kompendium til at ligge derhjemme. Vi begynder på teksten om Héctor de Nicaragua i dag + arbejder lidt med ny grammatisk verbaltid: før nutid /perfektum.
Perfektum /før nutid
Spørgeord - opgaver.docx
Hola - lektien til i dag: Læs s. 40-41 i teksten om Héctor de Nicaragua + læs højt for dig selv og øv udtalen. Oversæt mundtligt for dig selv, så du forstår helheden i teksten.
Nicaragua - Quizlet
Præsens til perfektum - Héctor.docx
Hola - los deberes de hoy (dagens lektier) - Vais a hacer la tarea 1 en el documento (spørgeord) y vais a hacer 5 preguntas para las páginas 40-41 'Héctor de Nicaragua'.
Nicaragua - el país de Héctor
Opfølgning 1 Héctor y Nicaragua - Bingo.docx
Hola - du skal til i dag omskrive følgende sætninger fra præsens/nutid til perfektum (dvs. før nutid - fx jeg har sovet, du har spist, etc.) OG oversætte din perfektum-sætning til dansk.
Tareas - p. 42.docx
Hola chicos y chicas - los deberes de hoy (dagens lektier) -> vais a leer la página 42 del texto 'Héctor de Nicaragua' - hasta la frase Héctor explica sobre los peligros y la historia del volcán Y vais a hacer 5 preguntas.
Hola clase - I skal til i dag læse det sidste af Héctor de Nicaragua-teksten - dvs. fra nederste afsnit s. 42 og frem. Læs højt for dig selv og oversæt løbende for dig selv til dansk, så du ved hvad teksten handler om. Vi ses - nos vemos.
Tenéis que llevar el compendio con el texto de Héctor. (Medbring kompendiet med Héctor de Nicaragua-teksten)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
México
Formål og fokuspunkter:
Vi bruger forløbet for at få en forståelse for det mexicanske samfund og den mexicanske kultur. Vi arbejder bl.a. med turisme, stereotype forestillinger om mexicanere, økonomi, sociale klasser, bander og De Dødes Dag.
Indhold:
- "El turismo en México" fra Mosaico mexicano (p. 68)
- Lyricstraining med sangen "Maravillosa (Mariachi version)" af El Bebeto
- "México" fra México en perspectiva, Lund og Hilm, Systime, 2023
- Documental "Entra si quieres, sales si puedes"
https://www.youtube.com/watch?v=5ib9RVx9VHs&feature=emb_err_woyt
- "México inseguro" fra Mosaico Mexicano
- Quizlet med México-gloser
- "Economía" fra Culturas de México. Qué padre, Desezar, aMateMedia, 2018
- Googlesøgninger og billeder på nettet af Frida Kahlo (elevernes egne valg af tekst og billede)
- ”El día de los muertos” fra Culturas de México, Qué padre!
- Coco-filmen
Gramática:
- Perfektum
- Nær fremtid
- Adjektiver
- Gustar
Indhold
Kernestof:
Tenéis que llevar el compendio con el texto de Héctor. (Medbring kompendiet med Héctor de Nicaragua-teksten)
Hola clase. Jeg glæder mig til at undervise jer:-) Jeg vil gerne lære jer lidt bedre at kende, så inden modulet skal I bruge 15 min på at lave en kort præsentation af jer selv. I må gerne inddrage informationer fra opgave 4 i Entrega 1 (aflevering 1)
Repeter nær fremtid (ir a + verbum i infinitiv). Kig i jeres noter og skriv 3 gode sætninger på spansk, hvor I bruger nær fremtid. Den vedhæftede tekst skal først bruges i modulet, og den skal I derfor ikke forberede noget til hjemme:-) El turismo.pd
Skriv 7 sætninger på spansk, hvor du fortæller, hvad du vil lave i fremtiden (rejse, arbejde, studere osv.). Vi arbejdede med sætningerne i modulet i tirsdags. Øv jer på at sige sætninger højt uden at læse op. Medbring hørebøffer.
Brug 15 min på Duolingo inden modulet. Skriv 3 ting ned, som du har lært eller fået repeteret i "spillet".
Besvar opgaverne i det vedhæftede dokument. De handler om dokumentaren, som vi så i tirsdags.
Quizlet de México Brug 10 min på at øve gloserne i quizletten, som I også begyndte på i modulet i sidste uge. Prøv at se, om I som minimum kan huske 7 af gloserne:-)
Brug 10 min på at søge info på nettet om Frida Kahlo. Hvem var hun? Skriv enkelte helt centrale stikord til det læste på dansk.
I skal have en lille test i dagens modul, som I også begyndte at forberede jer på i modulet tirsdag. Læs derfor videre om verbernes bøjning i præsens, perfektum og nær fremtid samt reglerne for adjektiver. I kan fx løse nogle opgaver i Min læring, øv
Vi ser "Coco" i modulet, og I har ingen lektier for:-) Vi mødes i skolens bio. Bemærk, at I har fået den næste aflevering for, hvis vi ikke når at tale om det i modulet.
Rejsedokument Sevilla.docx
Jeg har opdateret kagelisten, så vi kan få gang i den igen. Den er vedhæftet her.Kageliste 2gSP2 - dato og uger.docx
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Jóvenes
Formål og fokuspunkter:
Vi arbejder med Jóvenes, primært i Spanien, men vi læser også enkelte tekster om Latinamerikanske unge. Vi taler bl.a. om La crisis econónica, og hvordan den i mange år har påvirket de unges liv. Vi får et indblik i, hvad los jóvenes bruger deres liv og fritid, og vi sammenligner med danske unges hverdag.
Indhold:
- "Los jóvenes españoles", fra: Tapas, cap. 11
- ”España no es país para jóvenes”, fra: Tapas, cap. 11II
- "I byen på spansk", fra: España en la calle, Systime
- "Pol, 18 años", fra: “España mañana”, Systime
- "Mariángeles: una chica diferente", fra: La identidad contrastada, Systime
- Serien Élite, afsnit 1 og 2
Grammatik:
- Refleksive verber
- Spørgeord
- ser/estar
- Perfektum
- Nær fremtid
- Gustar
- Bundne personlige pronominer
Indhold
Kernestof:
Brug 15 min på at bladre dine noter om México-emnet igennem. Vi afrunder forløbet i den første del af modulet i dag, så vi kommer til at tale på spansk om, hvad vi har læst og set.
Los jóvenes españoles fra Tapas delprøve 1.docx
Færdiggør arbejdsspørgsmålene til teksten om Los jóvenes españoles, som vi arbejdede med i tirsdags.Los jóvenes españoles fra Tapas delprøve 1.docx
Afsnit
Brug 15 min på quizletten om Jóvenes (unge), som er vores nye tema. Quizlet Jóvenes
Bruges i modulet: España no es país para jóvenes fra Tapas.docx
Jeg har oprettet en lektie i Min læring om nær fremtid (futurum med ir). Slå notifikationer på mobil og computer fra. Sæt et nedtællingsur til 15 min. Brug 15 min koncentreret på lektien. Det er okay, at I ikke når det hele, hvis bare I har arbejdet
Un día normal de mi vida.docx
Skriv 5 sætninger om, hvad I laver en normal dag. Brug gloserne, som I arbejdede med sidst. I finder dem på dokumentet fra i fredags.
Slå notifikationer på mobilen fra. Brug 15 min på Duolingo. Skriv 3 ting ned, som du har repeteret eller lært.
Quizlet jóvenes
Pol fra España mañana.docx
Repeter spørgeordene i quizletten Quizlet spørgeordene
Læs videre i Pol-teksten, som vi har arbejdet med i de sidste modulet. Læs fra afsnittet "Acostumbrado a comer bien" og så langt, som du kan nå, på 15 min.
Læs op på perfektum og nær fremtid i dine noter. Skriv ned, hvilken af de to grammatiske tider du har mest brug for at træne i dagens modul.
Brug 15 min på Duolingo. (MLO husk at printe elevernes spil til modulet).
Øv tallene fra 1-90. Vi bruger en del af modulet på at spille banko. Medbring derfor en lille gave, fx en ting til 5-10 kr.
Navidad en España-kopi.docx
Brug 15 min på Duolingo inden modulet.
Mariángeles una chica diferente.docx
Læs og oversæt de første tre afsnit af "Mariángeles - una chica diferente". Teksten og jeres gloser er vedhæftet. Mariángeles una chica diferente-kopi.docx Mariángeles glosario.docx I får en del af modulet til at arbejde med afleveringen, som I har f
I skal have test i dagens modul. Den handler om Jóvenes, og I skal derfor øve gloser til emnet. I kan fx træne ordene i quizletten, som vi har brugt i forløbet. Træn desuden verber bøjet i præsens, perfektum, nær fremtid og estar + gerundium. Testen
Læs videre i Mariángeles-teksten fra p. 2 ("También ir a una discoteca ..." til og med det første afsnit på p. 3 ("... siempre ha tenido miedo de esta enfermedad"). Jeg har skrevet gloser til den sidste del af teksten, så brug den vedhæftede ordliste
Løs opgaven med "ser" og "estar", der står i dokumentet med Mariángeles-teksten. Opgaven er placeret efter selve teksten.
Brug 15 min på Duolingo inden modulet. Skriv 3 ting ned, som du har repeteret eller lært.
Genlæs jeres noter om verbet "gustar". Forsøg at få helt styr på bøjningen af verbet, og hvordan det opfører sig anderledes end almindelige ar-verber. Læs også opgaveformuleringen til den næste aflevering (Entrega 6), hvor I netop skal bruge gustar.
Brug 15 min på at undersøge på nettet, hvordan situationen er for los jóvenes españoles i dag. Er de fortsat påvirkede af den økonomiske krise? Er det muligt for dem at finde et arbejde? Bor de hos deres forældre i lang tid? osv. Skriv noter ned til
Øv dig på at fortælle om afsnittet af "Élite", som vi så sidst. Du skal kunne tale i to min på spansk uden at læse op. Du må gerne skrive enkelte gloser ned, som du taler ud fra. Vi mødes i bio i dagens modul.
Brug 15 min på at øve adjektiver i quizletten Quizlet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Fiestas y Sevilla
(inkl. de 12 moduler, som er brugt på sprogrejsen til Sevilla)
Formål og fokuspunkter:
Vi skal arbejde med forskellige fiestas og højtider i den spansktalende verden for at få et indblik i kultur mm., og hvor stor betydning de forskellige højtider har. Vi sammenligner også med danske højtider.
Indhold:
- "Fiestas rimer på fare", España en la calle, Systime
- Om La Quinceañera:
https://www.youtube.com/watch?v=iEwOxrm2znc
- "A Quinceañera Story: Rosi", inkl. delprøve 1-opgaver
- "El Día de la Hispanidad", lærerbearbejdet tekst
- Tapas cap. 8I ("Navarra") og cap. 8III ("La corrida de toros, ¿cultura o maltrato?")
- Tapas, cap. 10Ia ("El día de Sant Jordi), bruges til test
- ”Mit Spanien”, s. 1, episode 3 ”Sevilla” (Med Hans Pilgaard og Jørgen Leth)
- Intro til Sevillas historie (los árabes, nuevas técnicas y nuevos cultivos, La reconquista, Los Reyes Católicos y Cristóbal Colón, Sevilla) (i kompendium fra SLJ)
- Fremlæggelser om forskellige "festligheder" i Sevilla, bl.a. Flamenco, Semana Santa, Plaza de España
- "La fiesta del tomate "La tomatina", Buñol (Valencia), (Bearbejdet fra fra
www.donquijote.org/culture/spain/fiestas/tomatina_es.asp
)
- La Tomatina:
http://www.youtube.com/watch?v=S5_sdNinAKw
- ”Mennesketårne – los castells”, España en la calle, Systime
- Repetition af "El día de los muertos", som vi havde om i México-forløbet
Grammatik:
Verbalperifraser (estar + gerundium, tener que + infinitiv)
Nær fremtid
Fiestas-gloser (quizlet)
Billedbeskrivelse (præsens, estar + gerundium, nær fremtid og perfektum)
Indhold
Kernestof:
Læs den danske tekst "Fiesta rimer på fare...". Skriv 10 vigtige gloser ned, som du vil bruge, når du skal tale om teksten. Skriv gloserne på både dansk og spansk. Fiesta rimer på fare.docx
Skriv 5 gode sætninger om La Quinceañera, hvor du bruger de meningsudtrykkende verber creer, pensar og opinar. Hvad synes du om festen? Hvad tænker du?
Repeter nær fremtid. Øv dig på at fortælle, hvad du skal lave i weekenden. Skriv 5-10 stikord ned, som du taler ud fra. Brug nær fremtid.
Løs opgave 1, 2 og 3 i dokumentet "Fiestas ejercicios", som vi arbejdede med i fredags. I kan finde opgaverne på fredagens modul her i Lectio. Fiestas quizlet
Øv jer på at fortælle, hvad der er sket på billedet, og hvad der vil ske efter (punkt 2 og 3). I må gerne skrive stikord ned, men I må ikke læse hele sætninger op. Foto af tyreløb m. spørgsmål.docx
Skriv 5 spørgsmål på spansk, som du gerne vil have svar på om Sevilla.
Giv hinanden lektier for i gruppen, hvor I skal lave en fremlæggelse om en "fiesta" i Sevilla. Brug hver især 20 min på at arbejde med fremlæggelsen inden modulet.
VIGTIGT: eleverne under 18 skal medbringe erklæringen. Giv hinanden lektier for i gruppen, hvor I skal lave en fremlæggelse om en "fiesta" i Sevilla. Brug hver især 20 min på at arbejde med fremlæggelsen inden modulet. Vi bruger 30-45 min af modulet
Gruppefremlæggelserne om Sevilla skal være helt klar inden modulet. Alle i gruppen skal have adgang til jeres powerpoint i tilfælde af sygdom. I skal øve jer godt, så I kan fortælle om festligheden ud fra stikordene, som I har skrevet på jeres powerp
Ingen lektier. Vi bruger modulet på at blive helt klar til Sevilla, og vi øver nyttige fraser og vendinger. Sevilla-kompendium-kopi.pdf
Medbring dit bedste billede fra Sevilla. Det skal være et, som både jeg og resten af holdet må se, så tænk over, hvilket billede du vælger:-) Vi bruger en del af modulet på at evaluere sprogturen, hvorefter I begynder på den næste aflevering.
Øv dig på at beskrive billedet fra Sevilla, som du medbragte til modulet i tirsdags. Du skal kunne sige simple sætninger om billedet uden at læse op. Agosto. Fiesta del tomate.doc
Vi afrunder Fiestas-forløbet i dag. Læs jeres noter fra forløbet, for det bliver en del af testen i næste uge, og vi kommer til at tale på spansk om de forskellige Fiestas i dag. Mennesketårne los castells.docx
Modulet bruges på at arbejde med den kommende aflevering (blogindlægget), og Stine er til stede til at hjælpe jer.
Vi begynder på skoleårets sidste forløb, som er eventyr. Se det korte eventyr "La princesa y el guisante", og skriv ned, hvordan vi kan se, at det er et eventyr. La Princesa Y El Guisante (Español)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Cuentos
Formål og fokuspunkter:
Forløbet har tekstlæsning og -analyse i fokus. Vi læser højt, oversætter og dykker ned i teksten for at finde frem til eventyrtræk. Der er desuden fokus på at få kendskab til de to datider og at kunne genkende dem, så teksten oversættes korrekt.
Indhold:
- "La princesa y el guisante"
https://www.youtube.com/watch?v=d9Z4GsTnf0k
- "Los tres osos"
- "El hombrecito vestido de gris"
- "Las tres naranjas"
- El laberinto del fauno (película)
Grammatik:
Datiderne (kort intro til præteritum og imperfektum)
Eventyrtræk
Eventyranalyse:
https://analysemodel.dk/eventyr/eventyr/
Cuentos-gloser i quizlet
Indhold
Kernestof:
Test i dagens modul. Alle møder derfor op. Testen handler om Fiestas-forløbet, og den består af grammatikopgaver med bl.a. oversættelse af sætninger samt beskrivelse af et par billeder, der er taget til en af festerne.
Sebastian, Marie-Louise, Silje, Mathilde og Martine skal have test i dagens modul. Hvis I ikke møder op til modulet, skriver jeg til jer, hvornår I skal møde op og tage testen i en lektiecafé. Læs højt og oversæt videre i teksten "El hombrecito vesti
Læs højt på smukt spansk og oversæt den sidste side af "El hombrecito vestido de gris". Brug højst 20 min på lektien, så hvis du ikke når at oversætte det sidste stykke, er det helt okay. Cuentos gloser
OBS: vi mødes i lokale 132, og kl. 13 går vi i kamp. Lektien: Oversæt resten af den første side (s. 30) af "Las tres naranjas". Hav fokus på, hvilke eventyrtræk der er i teksten. Vi mødes i kamp i begyndelsen af modulet.
Øv jer på at tale om de fire billeder fra El laberinto del fauno, som er vedhæftet her. I skal kunne tale ud fra stikord. Billeder fra El laberinto del fauno.docx
Vamos a hablar de la película ("El laberinto del fauno"). ¿De qué trata la película? ¿Qué pensáis de la película? Øv jer på at fortælle mere end at "La película es interesante". Quizlet
I dag er vores sidste spanskmodul, så det vil være meget hyggeligt, hvis alle dukker op:-) Vi bruger modulet på at hygge og runde skoleåret godt af.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Jóvenes de España
Fortsat fra forløbet i 2g.
12 moduler i 3g
Formål og fokuspunkter:
Vi arbejder med Jóvenes en España (fortsat fra 2g, hvor der bl.a. er arbejdet med la crisis económica, og dennes påvirkning på de unges liv, samt læst enkelte tekster om latinamerikanske unge).
Vi får et indblik i, hvad los jóvenes bruger deres liv og fritid på, hvad deres fremtidsdrømme er, og vi sammenligner med danske unges hverdag.
Indhold (2g)
- "Los jóvenes españoles", fra: Tapas, cap. 11
- ”España no es país para jóvenes”, fra: Tapas, cap. 11II
- "I byen på spansk", fra: España en la calle, Systime
- "Pol, 18 años", fra: “España mañana”, Systime
- "Mariángeles: una chica diferente", fra: La identidad contrastada, Systime
- Serien Élite, afsnit 1 og 2
Indhold (3g)
- Carla, la investigadora, fra: "España mañana", Systime
- Gio, el activista, fra: "España mañana", Systime
film: Diecisiete
hjælpemidler:
ordbogen.com
minlæring
quizlet
Indhold
Kernestof:
Hola chicas y chicos! Bienvenidos a vuestro último año en VK. Espero que hayáis pasado unas buenas vacaciones de verano. Nos vemos a las 8.00.
Noticias del verano 2024 en los países hispanohablantes.docx
Carla - ejercicios.docx
Los deberes de hoy:
Carla - la investigadora.pdf
Minlæring - Gustar
Carla - preguntas y ejercicios.pptx
Lektie - til de af jer, der IKKE var til modulerne i mandags: lav opgave 1 + 2 i vedhæftede dokument samt øv gloserne, der var lektie til i mandags. (bemærk at teksten Carla, vedhæftet også, bliver opgivet som pensum - de andre læste den i mandags)Le
Hola - gennemgå powerpointen om Gustar (vedhæftet) og brug 15 min på at lave øvelser om gustar på MinLæring •https://app.minlaering.dk/lektier?vis=274003
Hola clase! Samme lektie som til i fredags, der blev aflyst. -> Gennemgå power point vedhæftet om Gustar-verbet (især jer, der ikke var til morgenmodulet sidste onsdag) og brug 12-15 min. på at lave øvelser med Gustar på MinLæring.
Carla - preguntas y ejercicios.pptx - Power point med Gustar
Minlæring - Gustar-øvelser
Trabajamos con el glosario en Quizlet durante la clase Glosario - Jóvenes
Estudiante A y B - los jóvenes españoles.docx - Mundtlig øvelse til timen - fokus på at bruge gloserne fra quizletten og generelt ordforråd
Ingen lektier, men husk at første spanskaflevering er til den 6/9. Altså næste fredag.
Gradbøjning af adjektiver - Minlæring - til timen /lektie til fredag
Gio el activista.pdf + Mundtlig øvelse - entrevista a Gio.docx
Buenos días - los deberes de hoy: vais a practicar el glosario en Quizlet 15-20 minutos en casa (øv 15-20 min. i quizletten derhjemme)En la lección vamos a leer un texto que trata de (som handler om) un joven que se llama Gio. A Gio le preocupan los
I modulet: vi arbejder med billedbeskrivelser (herunder de forskellige beskrivelser, der kan dukke op i delprøve 1, samt gloser fra forløbet om Jóvenes).
Ingen lektier - frivilligt :) at lave følgende øvelser på MinLæring omkring gradbøjning af adjektiver, som der var mange eksempler på i Gio-teksten fra onsdag.
Minlæring - gradbøjning af adjektiver
Glosario - palabras claves
Billedbeskrivelse - fokuseret.docx
Hola - espero que hayáis pasado unos buenos viajes de estudios (jeg håber, at I har haft nogle gode studieture) - I skal til i dag repetere vigtige gloser til emnet 'los jóvenes' i vedhæftede dokument. Vi afslutter emnet i dobbeltmodulet i dag.Vigti
Bingo m. gloser, vendinger og spg. til emnet.docx
Dp1-øvelser.docx
Retteark.docx /rettenøgle
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Cuba
I emnet om Cuba har vi arbejdet med Cubas historie og kultur - både før, under og efter Fidel Castros styre.
Vi har arbejdet med samfundsstrukturen i Cuba, samt med fortællinger fra cubanerne selv omkring deres liv (herunder arbejdsliv, drømme, fattigdom, 'el periodo especial' og 'jineterismo')
Indhold: (primært fra e-bogen 'Somos Cuba')
Tekster på dansk og spansk fra "Somos Cuba" (ebog)
www.somoscuba.dk
- viborg23 – habana24
Liste over læste kapitler:
- Cuba i dag.
- Cuba una isla
- César el guia de turismo
- Che. ?Héroe o asesino? – uddrag heraf
- César. Hijo de la Revolución
- Jóvenes en la Habana
- Wendy la habanera
- Jorge el balsero
- La jinetera que encontró a Dios
- El periodo especial (kapitel fra "Cuba en cambio")
film: Habana Blues samt opgaver hertil
Tilladte hjælpemidler:
-
ordbogen.com
- Minlæring
- ebogen Somos Cuba
- quizlet
Indhold
Kernestof:
Temas:
Minlæring - Datid på spansk: Imperfektum
Hola - vigtigt at de af jer, som ikke fik kigget jeres rettede aflevering igennem i sidste uge (mandagens dobbeltmodul), får kigget på de fokuspunkter, I har fået af mig + læst mine kommentarer til afleveringen.
Tjek om I kan tilgå e-bogen Somos Cuba på linket - brugernavn: viborg23 - kode: habana24 (vigtigt kun at bruge små bogstaver, ellers dur det ikke)
Minlæring - Imperfektum Minlæring
Los números 0-1000.docx
Hola - los deberes de hoy: tenéis que leer las páginas 24-26 en el libro: Somos Cuba -ebog - (husk at I kan få læst teksten højt undervejs). følgende spørgsmål kan være læsefokus for de 3 sider (dvs. det I sådan ca. skal have med fra læsningen)
Somos Cuba - ebogen: brugernavn: viborg23 - kode: habana24 (husk alt med små bogstaver)
ikke lektie Glosario - Cuba - Quizlet
Los deberes de hoy (dagens lektier)
Ekstra gloser s. 28-30 Somos Cuba : Glosario - pp. 28-30.docx
Los números Los números 0-1000.docx
Opgave om César - el guía de turismo.docx
Los deberes de hoy (dagens lektier) - spørgeord: lav opg. 1 + 2 i vedhæftede dokument - det er pænt meget repetition af 1g, men I skal kunne spørgeordene: Spørgeord.docx
Hvis du ikke var til timen onsdag i 1.modul skal du lytte til teksten 'César - el guía de turismo' på s. 32-34 (kun øverst s. 34) - tryk på højttalersymbolet ud for hvert afsnit og få læst højt - øv dig dernæst i flydende oplæsning af teksten.
Husk at I har Entrega 2 for til på mandag. (den består af 2 dele: en skriftlig opgave og en delprøve 1, som I laver i timen på mandag 7/10 - uden hjælpemidler for at træne denne opgavetype).
Sådan forløber Delprøve 1:
Lektie til foredraget i 4.+5.modul: Vi skal til et foredrag sammen med de andre spanskhold om Muxerne (udtales 'musher') - dem skal I læse lidt om i vedhæftede artikel - brug ca. 10 min. på at læse. Medbring papir og blyant. Vera var 13 år gammel, da
Hola -
La cintura - gloser og opgaver - el cuerpo.docx
samme lektier som til i onsdags - vi skal også lave lidt duolingo, kahoot og høre en sang. !Nos vemos!
Hola - si no hiciste las tareas 1+2 aquí abajo en las clases en semana 41 (antes de las vacaciones), tienes que hacerlas para hoy - hvis du ikke lavede opg.1 + 2 herunder før ferien, skal du lave dem til i dag.
El plan:
retteark til delprøve 1 - Miguel el cubano NY Miguel el cuba rettet til -RETTEARK.docx
Løsning til Entrega 2 - præteritum og imperfektum.docx
César - el hijo de la revolución - tareas.docx
en la primera clase vais a trabajar con las tareas en este documento: César - el hijo de la revolución - tareas.docx
NY Miguel el cuba rettet til -RETTEARK (1).docx
Los hijos de la revolución: gennemgå følgende udtryk og lyt/læs derefter til s. 58-62 i SomosCuba om César - lyt et par gange og forstå teksten (mest s. 61-62!) - især hvis du ikke var til modulet i onsdags 1.modul.
El periodo especial CUBA - Cuba en Cambio.pdf
MinLæring opsamling grammatik.docx
Hola - til i dag: læs om 'los nietos de la revolución' - SomosCuba s. 77 en kort tekst på dansk om revolutionens 'børnebørn' samt s. 85 om 'Wendy la habanera' også kort introtekst på dansk.I timen får I tid til at læse /lytte mere til Wendy-teksten (
Wendy la habanera - tareas pp. 85-89.docx
Hola chicos y chicas - escucha al menos 3 canciones en español en el fin de semana.
Hola - arbejd selv i dagens modul - jeg har omsorgsdag, da el pequeño Alfredo cumple 1 año hoy! 1) Færdiggør derfor opgaverne om Wendy la Habanera fra i mandags (vedhæftet her Wendy la habanera - tareas pp. 85-89.docx )
Hola - vamos a ver la película Habana Blues hoy en clase. Por eso (derfor) tenéis que leer este resúmen en danés de la película Habana Blues - resumen.docx y traducir las siguientes palabras/frases al español:
Hola - samme lektie som til i mandags:
Vi mødes i KAMP kl 8.00 og ser Habana Blues færdig - Quedamos a las 8.00 en KAMP y vamos a terminar la película Habana Blues.
Habana Blues - tareas.docx
Videre arbejde med Habana Blues + el periodo especial - og Entrega 3 tilbage.
rettenøgle til 3.aflevering: Rettenøgle - entrega 3.docx
Haz (lav) las tareas 1, 2 y 3 en el documento adjuntado sobre la película Habana Blues Habana Blues - tareas.docx
2 ting til i dag:
Delprøve 1 i 4. modul i dag. - øv dig på:
La Despedida_Daddy Yankee.docx
Tener - volver – regresar – salir – ser – decir – querer – ir – gustar
Jorge el Balsero _ Gruppearbejde.docx
Hola - escucha la canción 'La despedida' de Daddy Yankee en youtube Y sigue las letras (følg med i sangteksten) en el documento aquí. Al final haz (lav) las tareas en el documento. La Despedida_Daddy Yankee.docx
Genrer i delprøve 1-tekster
Øv denne opgavetype, som du ofte møder i delprøve 1:
Hvis du tog delprøve 1 i timen onsdag, skal du læse/lytte til teksten om Jorge el balsero (en ung cubaner, der rejser til Florida, USA på et windsurfboard) . Find den i SomosCuba s. 109-133 (først intro-tekst på dansk og så 2 sider på spansk). Selv
Hola chicos y chicas. Arbejd-selv i dag. Dette dokument med opgaver laves individuelt (dog kan I læse/lytte tekststykkerne sammen/oversætte sammen) og uploades under Elevfeedback ved modulets afslutning.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
La navidad y gramática
Lidt om julen i Spanien og derefter fokus på grammatik og træning til terminsprøven.
ordbogen.com
minlæring
Indhold
Kernestof:
Retteskema - Viajar te cambian la vida.docx
Ejercicios La jinetera que encontró a Dios.docx
Hola, jeg bliver 10 min. forsinket. Hop på Duolingo for at vågne lidt op.
Trabajáis con estos ejercicios en una parte de la clase. Diftongerende verber og modalverber.docx
Hola - tenéis que usar (I skal bruge /det er nødvendigt at I bruger - betyder det helt ordret) 20 minutos con los ejercicios para el texto 'La jinetera que encontró a Dios'. -> se vedhæftede fil og brug 20 min. på at lave videre på opgaverne til teks
Hola - hoy quedamos (vi mødes) en Lyk1 y la cocina para hacer unos platos (retter) típicos españoles. Por eso (derfor) tenéis que practicar todos los platos en el pdf Y leer y practicar los diálogos en página 2. Un desayuno típico español - 3g.pdf
Las 2 recetas: pan con tomate y ajo y aceite de oliva Pan con tomate (1).docx y Tortilla de patata española Receta - tortilla de patata española.docx Diálogos y la carta (menúen) : Un desayuno típico español - 3g.pdf
Husk at I har Entrega 4 for til på mandag d. 16/12.
Klaus - película ejercicios 2g-3g.docx
Videre arbejde med opgaverne om Direkte og Indirekte objektspronominer i dette dokument - samt i jeres grammatikhæfte (SK medbringer) - Klaus - película ejercicios 2g-3g.docx
el plan del día (dagens plan):
Direkte og indirekte objektspronominer - 3g øvelser jan. 2025.docx
Hola - 2 ting:
Delprøve 1-øvelser.docx
dp1 - øvelser indsæt verbum og vælg korrekt markeret ord.docx
Fokuseret billedbeskrivelsestræning 3g.docx
Som træning til delprøven i dag kan du med fordel øve opgaverne, der er vedhæftet modulet i mandags (5. modul - og et enkelt opgaveark i 4. modul). Øv bøjningen af verberne: dar, ser, tener, estar, empezar, irse, pensar, volver (til opgaven hvor du s
El programa de hoy (dagens program)
Descripción de una foto - practicamos.pdf
Diálogos - descripciones de fotos.docx
Verbalperifraser - øvelser m. oversættelse.docx
Rettenøgle Entrega 4.docx
Brug 20 min. der hjemme på at arbejde med opgaverne i vedhæftede dokument om fokuseret billedbeskrivelses-træning. Læs de gode råd/vendinger og øv dem, når du skal beskrive billederne. Du kan i hvert fald nå 2 beskrivelser på 20 min.Fokuseret billedb
Possessive pronominer.docx - arbejdes med i timen
Retteark Rosalía delprøve 1.docx
Verbalperifraser - øvelser m. oversættelse.docx - Til dem, der ikke var der sidste mandag i dobbeltmodulet.
Possessive pronominer MINLÆRING
Alle grupper af pronominer 3g - 2.0.docx - andre grupper af pronominer - til videre arbejde onsdag
Hola - Arbejd selv: I skal nå alle opgaver markeret med grøn skrift i opgavearket om pronominer (brug grammatikbogen eller Minlæring som hjælp) OG i hvertfald 2-3 opgaver i dokumentet med delprøve 1-øvelser. Upload under elevfeedback ved timens s
Medbring jeres grammatikhæfte (med bl.a. datider og verbalperifraser)- OG jeres grammatikbog 'Tag tyren ved hornene'.*grammatikhæftet: jeg har nogle af jeres hæfter, men andre af jer tog hæftet med hjem sidste mandag.
Hola chicos y chicas. Nå, nu er jeg blevet syg desværre.. Så I får endnu et arbejd-selv-modul. Det er jo ikke optimalt, men I kan sagtens sidde og arbejde med de forskellige ting, jeg havde planlagt til i dag. Upload besvarelser under elevfeedback.I
Vi gennemgår pronomen-opgaverne fra arbejd-selv i onsdags + arbejder med delprøve 1-opgaverne. Brug 15 min. derhjemme på at arbejde videre med disse opgaver: Dp1 - øvelser til træning.docx
Spansk faginstruks (1).docx
Verber i Futurum (fremtidsform) - hvis man vil træne det /kunne genkende dem inden terminsprøven. Minlæring - futurum
træning i timen /før terminsprøven:- Genrer i delprøve 1 (til første opgave i delprøve 1): genrer i dp1- Antonymer: antonymer
Dp1 - øvelser til træning - MED SVAR.docx
Støvleverber - repetition 3g.docx
Hola - I vedhæftede dok. skal I til i dag lave øvelsen med RØD skrift om demonstrative pronominer. Som hjælp skal du kigge i din grammatikbog 'Tag tyren ved hornene' - slå op i indholdsfortegnelsen og find de demonstrative pronominer. Alle grupper af
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
El sexo en proceso
I forløbet har vi arbejdet med forskellige problematikker, der er knyttet til køn og ligestilling i den spansktalende verden.
Både det mere kulørte i form af stereotyper i popkulturen (reggaetón) og 'el machismo' samt femicidios, og det der handler om rettigheder til abort . Mange af temaerne kredser om den udvikling, der sker på området for på den måde at give eleverne indblik i en verden i udvikling.
Indhold: (uddrag af kapitel 1, 2 og 3 fra bogen 'El sexo en proceso')
- Los estereotipos de género
- Las cirurgías estéticas
- El reggaetón
- La violencia machista
- herunder:
- 'Entrevista con Pia Flores'
- 'Un femicidio en Guatemala'
- '?Dónde está mi hija'
- Los derechos, política de igualdad y el aborto
Supplerende materiale:
- "Fighting for women's rights':
https://www.youtube.com/watch?v=SxMc6uK3_fQ
ordbogen.com
minlæring
quizlet
Indhold
Kernestof:
Nyt forløb - det bliver vildt!
Los estereotipos de género - texto 1 introducción.pdf
Demonstrative pronominer: Oversæt som lektie følgende sætninger til spansk - brug gerne Tyren (gram.bog) som hjælp, se s. 80-83.
Descripción de fotos Las preposiciones de lugar.docx
Verbalperifraser.doc - som oversigt til opg. 2 i vedhæftede arbejdsark.
Tareas - intro-tekst.docx
p. 8-9 los estereotipos de género - descripciones de fotos - fra- el sexo en proceso.pdf
Udtale G - ge, gi, gue, gui, güe, güi.docx
Tareas cap. 3 - las cirugías estéticas.docx
p. 11 - las cirugías estéticas.pdf
Hola chicos y chicas - øv disse præpositioner til billedbeskrivelse: - flere præpositioner i vedhæftede dokument
Las preposiciones de lugar.docx
Retteark La importancia de la música.docx
Vocabulario - til forløbet
Opfølgning - kap. 1 og 3.docx
Los deberes de hoy: Una descripción de foto - Sofía Vergara.docx
El Reggaetón - texto p. 16-18.pdf El Reggaetón - tarea.docx
El reggaetón - opsamling + carta al director.docx
Vi bliver nødt til at lave en delprøve 1 i dette modul, da det er en del af jeres næste aflevering (entrega 6) - og de kommende moduler i denne uge dur ikke til at lave prøve i (bl.a. pga. ekskursion for en del af jer onsdag - og fredag bliver for tæ
vocabulario - la violencia machista
La violencia machista - introducción y entrevista con Pia Flores - pp. 25-30.pdf
quizlet verber - verber 54 stk til at øve
Hola - jeg er hjemme med min søn, der har skoldkopper - så I skal arbejde selv med opgaverne her i dokumentet. Vigtigt at I når at komme godt i gang med opg. 4. Arbejd-selv - la violencia machista y entrevista con Pia Flores.docx
I timen arbejdes der med 'Entrevista con Pia Flores' (pp. 27-29 i vedhæftede) La violencia machista - introducción y entrevista con Pia Flores - pp. 25-30.pdf
Fotos para conversación.docx
La violencia machista - introducción y entrevista con Pia Flores - pp. 25-30.pdf Los grupos verdesLa violencia machista - pp. 34-35 - artículo - femicidio en Guatemala.pdf El grupo azul La violencia machista - pp. 36-37 - un blog personal - dónde
Un proyecto - La violencia machista.docx
Vais a terminar el proyecto: La violencia machista (35 minutos) y después vamos a eschucar las presentaciones /leer los artículos sobre el tema.
Noticias de América Latina - un periódico.pdf
Hej med jer - jer bliver desværre nødt til at blive hjemme med en syg dreng igen i dag. Jeg skriver herunder, hvad I skal gøre i timen (alternativet er at modulet placeres i et 6.+7. modul senere på året, og det er der vist ikke interesse for hos jer
No hay deberes, pero tenéis que recordar que hay una entrega 6 para hoy.
1) Læs s. 41 i denne pdf - i næste uge skal I arbejde med dette underemne (kampen om fri abort og kvinderettigheder) til vores forløb: Los derechos, política de igualdad y el aborto - pp. 41-42, 49-50, 52 El sexo en proceso.pdf 2) Derefter: I arbejde
I timen arbejder I bl.a. med grammatik - især genitiv og præpositionerne a, de, por, para:
Los derechos, política de igualdad y el aborto - pp. 41-42, 49-50, 52 El sexo en proceso.pdf
Løs følgende opgaver i modulerne: Modulplan.docx
Vi taler om opgaverne, som I løste mandag. Vær sikker på, at alle i gruppen har adgang til svarene i tilfælde af sygdom.
Hoy vamos a terminar el tema 'el sexo en proceso', y os doy (jeg giver jer) la Delprøve 1 (fra sidste aflevering). No hay deberes.
Næste torsdag (13/3) har jeg 2x studietidsmoduler i 3. modul (fokusmodulet). Jeg har tænkt mig at lave noget mundtligt spansk, for de af jer der har lyst og ikke er sat på andet. Så skriv til mig i Lectio eller her på elevfeedback, hvis du vil sættes
Salir nos ayuda a madurar - retteark.docx
Opsamling på forløbet - opg. og centrale gloser og forklaringer.docx
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
La guerra civil española y el Franquismo
I forløbet har vi arbejdet med følgende hovedemner:
- Las dos Españas (som optakt til borgerkrigen - konfliktens to parter: los republicanos y los fascistas/los nacionalistas)
- La guerra civil española - med fokus på de stridende parter
- La dictadura
- herunder: la censura, la iglesia católica, el sistema educativo durante el franquismo, el rol de la mujer /los derechos de las mujeres durante el franquismo
- Los niños robados
- La transición
- Herunder: La ley de amnistía, el pacto del olvido og la ley de la memória historica, las fosas comunes y las excavaciones de las víctimas
Film: "Madres paralelas", de Pedro Almodóvar
Supplerende materiale:
- "De stjålne børn" - dokumentar (CFU)
- "El silencio de otros" (på CPH:DOX:
https://cphdox.dk/da/film/el-silencio-de-otros-da/
)
ordbogen.com
Minlæring
quizlet
Indhold
Kernestof:
Introducción al tema - textos, ejercicios, vocabulario y los tiempos pasados.docx
Las dos Españas y La Segunda República - antes de la guerra - p. 7, 9, 11-13, 19, 21.pdf
Hola - til i dag skal I: 1) repetere brugen af de to datider på spansk (præteritum og imperfektum) i jeres lilla grammatikbog 'Tag tyren ved hornene' , find selv sidetallene for datiderne i indholdsfortegnelsen - medbring bogen til modulet!2) øv diss
Fotos para describir.docx - steds-præpositioner (fx til højre for, i midten, mellem, over, under, osv.)
La guerra civil española - pp. 23, 25-26.pdf
La Guerra Civil Española - power point.pptx
quizlet - guerra civil española y el franquismo
Hola - lav øvelse A + B1 på s. 19 i pdf'en med teksterne fra i mandags. Læs dernæst de to korte afsnit 'El Frente Popular' + 'La Crisis' (s. 19 + 21) - dvs. det er de to sidste sider i pdf'en du skal kigge på. Las dos Españas y La Segunda República -
Soltera - Shakira 2024.docx
Ejercicios - gloser til Borgerkrigen.docx - oversættelsesøvelse - gode sætninger at øve /kunne udenad.
Hola - øv dig på gloserne i quizletten (Især hvis du ikke var til 1. modul i onsdags...) - tag også et kig på den power point, vi gennemgik, for at få en forståelse af optakten til La Guerra Civil Española og selve borgerkrigen. quizlet - la guerra
Vi skal se dokumentaren 'El silencio de otros'Herunder en beskrivelse af dokumentaren fra paradox.dk
Ejercicios - El Silencio de Otros.docx
Quizlet - palabras clave - El Silencio de Otros
Brug 15-20 min. derhjemme på at læse de 3 uddrag i vedhæftede word-dok. Der er rigeligt med glosehjælp samt genkendelige gloser fra de sidste par moduler - Sidste sides uddrag er svært (prøv i hvert fald at forstå de første 9-10 linjer). (det er en
quizlet - vocabulario: El Silencio de Otros - documental
Estudiante A-B El Silencio de Otros - documental.docx - gode sætninger at kunne til evt. mundtlig eksamen, hvis I skal op og trækker La Guerra Civil Española.
Ejercicios - El Silencio de Otros.docx - om konditionalis (fortidsfremtid + link til øvelser på Minlæring)
El plan de hoy (dagens plan)
quizlet - la guerra civil y la dictadura de Franco
La censura durante la dictadura de Franco.docx
Hola chicos y chicas. Espero que hayáis pasado unas buenas vacaciones de pascua. No hay deberes, pero tenéis que recordar hacer vuestra entrega 7.
La censura durante el franquismo La censura durante la dictadura de Franco.docx
Nyhedsklip: https://fb.watch/bACXZvw45V/
Ejercicios - documental - Los niños robados.docx
Ingen lektier - husk afleveringen! - I får 10-15 min. til at færdiggøre jeres planche/oplæg om 'La censura durante la dictadura de Franco'. Vi skal også se en dokumentar om 'Los niños robados', så jeg håber, at det hjælper lidt på at det er dobbel
Tjek gerne bøjningen af verber i præteritum (den afsluttede datid) inden prøven, da der er nogen sætninger i én af opgaverne med præteritum.
En la clase vais a trabajar con estos ejercicios en el documento: Ejercicios - documental - Los niños robados.docx
Har du ikke set dokumentaren om 'Spaniens stjålne babyer - los niños robados' skal du gå på mitcfu.dk - logge ind med uni-login og gå til 'mine materialer'. Der ligger dokumentaren udlånt til jer. Se i hvert fald 30 min. af den som lektie...
image.png
Trabajamos con el sistema educativo: La educación franquista: El sistema educativo - la educación franquista.pdf Tarea:
Dem der ikke var til delprøve 1 i fredags, skal lave den i dette modul - det er en del af jeres aflevering 7, så hvis I ikke får den lavet, får I 50% fravær for afleveringen... Alternativt kan man gå i lektiecafé onsdag med spansk og lave den der. I
I timen: læs vedhæftede dokument om kvindens rolle under Francos diktatur. Besvar på spansk følgende spørgsmål:
I timen derudover: La esposa perfecta.
La mujer bajo el franquismo-2.pdf
Los números: Los números 0-1000.docx
Grammatik:Til dem, der vil repetere lidt: gå på Minlæring - find et emne, du synes, du trænger til at træne (fx kongruens, adjektiver, verbers bøjning, datidernes bøjninger, før nutid, genitiv, osv.) - hvis du har lavet det, kan du få mig til at opda
La transición - fra Sin prisa, pero sin pausa.pdf
Arbejdsark - la transición.docx
la basura está de moda - retteark.docx
Los deberes de hoy: tienes que describir esta foto adjuntada con 4-6 frases.Tienes que hacer una frase con estar + gerundio y una frase en futuro próximo (nær fremtid) y una frase en perfecto (før nutid). Foto - Ha muerto Franco.pdf
opgaver til timen:
La lucha por el pasado pp. 116-117 - La guerra civil española, Caprani, 2024.pdf
Læs kommentarer fra delprøve 2 (entrega 7) som jeg uploadede i går - samt læs min feedback / kommentarer til den mundtlige del af jeres Entrega 7 (uploadet under opgaven her på lectio). Nogen af jer har desværre ikke fået uploadet lydfilen korrekt i
I kan forberede jer lidt ved evt. at repetere:- muy >< mucho: kan du repetere + øve lidt her i linket til Minlæring: Minlæring - muy-mucho
2 lektier (pga. dobbeltmodul)1) Brug 10 minutter på at researche hhv. "Glemselspagten" fra 1977 og "Loven om historisk erindring" fra 2007, som I kort læste lidt om i sidste uge (onsdag) (Brug evt. denne artikel i jeres research: Gravfred på spansk)
Preguntas sobre _Madres paralelas_.docx Madres paralelas por Pedro Almodóvar.docx
Lidt forskelligt grammatik:
quizlet - genrer til delprøve 1
Delprøve 2:
Delprøve 1 tilbage + retteskema: DP1 - El primer amor - retteark.docx
Spin the wheel - hablamos español.docx
Oversigt over tilladte hjælpemidler til skriftlig eksamen.docx
Vi kigger også lige på de forløb, vi har været igennem i 3g - så ha' jeres noter/mapper, m.m. klar/downloadet til følgende emner:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52121189512", "T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52121189512", "H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52121189512" }