Holdet 2022 SP/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Maria Louise Worning Frisbjerg, Sofie Skipper-Jørgensen
Hold 2022 SP/2 (1g SP/2, 2g SP/2, 3g SP/2 (I), 3g SP/2 (selvst))
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløbskompendium
Titel 2 Begyndersystem - uddrag fra Caminando-bogen
Titel 3 Nicaragua - fortsættes i 2g
Titel 4 Nicaragua
Titel 5 México
Titel 6 Jóvenes
Titel 7 Fiestas y Sevilla
Titel 8 Cuentos
Titel 9 Jóvenes de España
Titel 10 Cuba
Titel 11 La navidad y gramática
Titel 12 El sexo en proceso
Titel 13 La guerra civil española y el Franquismo

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløbskompendium

Fokus på intro til det spanske sprog

- ser, estar, hay
- substantiver + artikler
- substantiver + adjektiver
- verbers bøjning - regelmæssige -ar, -er, -ir verber + subjektspronominer
- uregelmæssige verber: ir, tener
- almene gloser (tøj, farver, familie, udseende, vejret)
- spørgeord /interrogative pronominer
- præsentation af sig selv
- enkel billedbeskrivelse
- tekstforståelse af simple tekster
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Begyndersystem - uddrag fra Caminando-bogen

Uddrag af begyndersystemet Caminando - grundbogen, er gennemgået.

- bl.a. teksten om Eloy, Julia y Lali, Vamos de compras, en el restaurante.
- alment ordforråd
- mundtligt at præsentere sig selv og andre - stille spørgsmål til andre om forsk. emner
- udtale
- tekstforståelse (herunder delprøve 1-lignende opgaver)
- billedbeskrivelser
- 'En mi ciudad hay...' - formidle en turistguide om egen by

Grammatik:
- verber i præsens - både regelmæssige og uregelmæssige
- diftongerende verber
- uddrag af Hit-verberne
- præpositioner
- ser, estar, hay
- spørgeord
- nær fremtid
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Nicaragua - fortsættes i 2g

Fokus på:

- udtale
- læsning
- almene gloser
- emnespecifikke gloser (samfund, landskab, klima, kultur, mad, etc.) om Nicaragua

Grammatik:
- nær fremtid
- alm. præsens nutid
- præpositioner
- adjektiver
- kongruens
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Nicaragua

Fortsat fra 1g - Holdet har læst og arbejdet med teksten 'Héctor' fra bogen La Identidad Contrastada.

Gloser:
- til emnet
- generelle gloser

Grammatik:
- perfektum
- repetition af
  - spørgeord
  - gustar
  - nær fremtid
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 México

Formål og fokuspunkter:
Vi bruger forløbet for at få en forståelse for det mexicanske samfund og den mexicanske kultur. Vi arbejder bl.a. med turisme, stereotype forestillinger om mexicanere, økonomi, sociale klasser, bander og De Dødes Dag.

Indhold:
- "El turismo en México" fra Mosaico mexicano (p. 68)
- Lyricstraining med sangen "Maravillosa (Mariachi version)" af El Bebeto
- "México" fra México en perspectiva, Lund og Hilm, Systime, 2023
- Documental "Entra si quieres, sales si puedes" https://www.youtube.com/watch?v=5ib9RVx9VHs&feature=emb_err_woyt
- "México inseguro" fra Mosaico Mexicano
- Quizlet med México-gloser
- "Economía" fra Culturas de México. Qué padre, Desezar, aMateMedia, 2018
- Googlesøgninger og billeder på nettet af Frida Kahlo (elevernes egne valg af tekst og billede)
- ”El día de los muertos” fra Culturas de México, Qué padre!
- Coco-filmen   


Gramática:
- Perfektum
- Nær fremtid
- Adjektiver
- Gustar
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Jóvenes

Formål og fokuspunkter:
Vi arbejder med Jóvenes, primært i Spanien, men vi læser også enkelte tekster om Latinamerikanske unge. Vi taler bl.a. om La crisis econónica, og hvordan den i mange år har påvirket de unges liv. Vi får et indblik i, hvad los jóvenes bruger deres liv og fritid, og vi sammenligner med danske unges hverdag.

Indhold:
- "Los jóvenes españoles", fra: Tapas, cap. 11
- ”España no es país para jóvenes”, fra: Tapas, cap. 11II
- "I byen på spansk", fra: España en la calle, Systime
- "Pol, 18 años", fra: “España mañana”, Systime
- "Mariángeles: una chica diferente", fra: La identidad contrastada, Systime
- Serien Élite, afsnit 1 og 2

Grammatik:
- Refleksive verber
- Spørgeord
- ser/estar
- Perfektum
- Nær fremtid
- Gustar
- Bundne personlige pronominer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Fiestas y Sevilla

(inkl. de 12 moduler, som er brugt på sprogrejsen til Sevilla)

Formål og fokuspunkter:
Vi skal arbejde med forskellige fiestas og højtider i den spansktalende verden for at få et indblik i kultur mm., og hvor stor betydning de forskellige højtider har. Vi sammenligner også med danske højtider.


Indhold:
- "Fiestas rimer på fare", España en la calle, Systime
- Om La Quinceañera: https://www.youtube.com/watch?v=iEwOxrm2znc
- "A Quinceañera Story: Rosi", inkl. delprøve 1-opgaver
- "El Día de la Hispanidad", lærerbearbejdet tekst
- Tapas cap. 8I ("Navarra") og cap. 8III ("La corrida de toros, ¿cultura o maltrato?")
- Tapas, cap. 10Ia ("El día de Sant Jordi), bruges til test
- ”Mit Spanien”, s. 1,  episode 3 ”Sevilla” (Med Hans Pilgaard og Jørgen Leth)
- Intro til Sevillas historie (los árabes, nuevas técnicas y nuevos cultivos, La reconquista, Los Reyes Católicos y Cristóbal Colón, Sevilla) (i kompendium fra SLJ)  
- Fremlæggelser om forskellige "festligheder" i Sevilla, bl.a. Flamenco, Semana Santa, Plaza de España
- "La fiesta del tomate "La tomatina", Buñol (Valencia), (Bearbejdet fra fra www.donquijote.org/culture/spain/fiestas/tomatina_es.asp)
- La Tomatina: http://www.youtube.com/watch?v=S5_sdNinAKw
- ”Mennesketårne – los castells”, España en la calle, Systime
- Repetition af "El día de los muertos", som vi havde om i México-forløbet


Grammatik:
Verbalperifraser (estar + gerundium, tener que + infinitiv)
Nær fremtid
Fiestas-gloser (quizlet)
Billedbeskrivelse (præsens, estar + gerundium, nær fremtid og perfektum)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Cuentos

Formål og fokuspunkter:
Forløbet har tekstlæsning og -analyse i fokus. Vi læser højt, oversætter og dykker ned i teksten for at finde frem til eventyrtræk. Der er desuden fokus på at få kendskab til de to datider og at kunne genkende dem, så teksten oversættes korrekt.

Indhold:
- "La princesa y el guisante" https://www.youtube.com/watch?v=d9Z4GsTnf0k
- "Los tres osos"
- "El hombrecito vestido de gris"
- "Las tres naranjas"
- El laberinto del fauno (película)

Grammatik:
Datiderne (kort intro til præteritum og imperfektum)
Eventyrtræk
Eventyranalyse: https://analysemodel.dk/eventyr/eventyr/
Cuentos-gloser i quizlet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Jóvenes de España

Fortsat fra forløbet i 2g.
12 moduler i 3g

Formål og fokuspunkter:
Vi arbejder med Jóvenes en España (fortsat fra 2g, hvor der bl.a. er arbejdet med la crisis económica, og dennes påvirkning på de unges liv, samt læst enkelte tekster om latinamerikanske unge).
Vi får et indblik i, hvad los jóvenes bruger deres liv og fritid på, hvad deres fremtidsdrømme er, og vi sammenligner med danske unges hverdag.

Indhold (2g)
- "Los jóvenes españoles", fra: Tapas, cap. 11
- ”España no es país para jóvenes”, fra: Tapas, cap. 11II
- "I byen på spansk", fra: España en la calle, Systime
- "Pol, 18 años", fra: “España mañana”, Systime
- "Mariángeles: una chica diferente", fra: La identidad contrastada, Systime
- Serien Élite, afsnit 1 og 2

Indhold (3g)
- Carla, la investigadora, fra: "España mañana", Systime
- Gio, el activista, fra: "España mañana", Systime
film: Diecisiete

hjælpemidler:
ordbogen.com
minlæring
quizlet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Cuba

I emnet om Cuba har vi arbejdet med Cubas historie og kultur - både før, under og efter Fidel Castros styre.
Vi har arbejdet med samfundsstrukturen i Cuba, samt med fortællinger fra cubanerne selv omkring deres liv (herunder arbejdsliv, drømme, fattigdom, 'el periodo especial' og 'jineterismo')

Indhold: (primært fra e-bogen 'Somos Cuba')
Tekster på dansk og spansk fra "Somos Cuba" (ebog) www.somoscuba.dk  - viborg23 – habana24

Liste over læste kapitler:
- Cuba i dag.
- Cuba una isla
- César el guia de turismo
- Che. ?Héroe o asesino? – uddrag heraf  
- César. Hijo de la Revolución
- Jóvenes en la Habana
- Wendy la habanera
- Jorge el balsero
- La jinetera que encontró a Dios

- El periodo especial (kapitel fra "Cuba en cambio")

film: Habana Blues samt opgaver hertil


Tilladte hjælpemidler:
- ordbogen.com
- Minlæring
- ebogen Somos Cuba
- quizlet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 La navidad y gramática

Lidt om julen i Spanien og derefter fokus på grammatik og træning til terminsprøven.


ordbogen.com
minlæring
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 El sexo en proceso

I forløbet har vi arbejdet med forskellige problematikker, der er knyttet til køn og ligestilling i den spansktalende verden.
Både det mere kulørte i form af stereotyper i popkulturen (reggaetón) og 'el machismo' samt femicidios, og det der handler om rettigheder til abort . Mange af temaerne kredser om den udvikling, der sker på området for på den måde at give eleverne indblik i en verden i udvikling.

Indhold: (uddrag af kapitel 1, 2 og 3 fra bogen 'El sexo en proceso')
- Los estereotipos de género
- Las cirurgías estéticas
- El reggaetón
- La violencia machista
  - herunder:
       - 'Entrevista con Pia Flores'
       - 'Un femicidio en Guatemala'
       - '?Dónde está mi hija'
- Los derechos, política de igualdad y el aborto

Supplerende materiale:
- "Fighting for women's rights': https://www.youtube.com/watch?v=SxMc6uK3_fQ  

ordbogen.com
minlæring
quizlet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 La guerra civil española y el Franquismo

I forløbet har vi arbejdet med følgende hovedemner:
- Las dos Españas (som optakt til borgerkrigen - konfliktens to parter: los republicanos y los fascistas/los nacionalistas)
- La guerra civil española - med fokus på de stridende parter
- La dictadura
   - herunder: la censura, la iglesia católica, el sistema educativo durante el franquismo, el rol de la mujer /los derechos de las mujeres durante el franquismo
- Los niños robados
- La transición
   - Herunder: La ley de amnistía, el pacto del olvido og la ley de la memória historica, las fosas comunes y las excavaciones de las víctimas


Film: "Madres paralelas", de Pedro Almodóvar

Supplerende materiale:
- "De stjålne børn" - dokumentar (CFU)
- "El silencio de otros" (på CPH:DOX: https://cphdox.dk/da/film/el-silencio-de-otros-da/)

ordbogen.com
Minlæring
quizlet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer