|
Titel
9
|
KS2. Islam og Danmark i en Global Verden
Start, slut og antal lektioner
Start: Uge 33 2025
Slut: Uge 47 2025
Antal Lektioner: 21
Indhold
Kernestof
Artikler
”Religion og Kultur – en grundbog” af Esben Andreasen, Lise Debel Christensen, m.fl. , 3. udgave, 2013, Systime. Ss 182-185,
”Grundbog til religion C” af Bodil Pedersen, mfl. 3. udgave, 2019, Systime.
side 140-147 ”Religionen i spil: Kan man være muslim i det danske samfund?”
Begrebsnøglen side 58—62, Konversion.
https://jyllands-posten.dk/indland/ECE13532396/21aarige-sine-johansen-har-proevet-mere-end-de-fleste-er-
Uddrag fra ”Grundbog til religion C” af Bodil Pedersen, mfl. 3. udgave, 2019, Systime. Side 269-278 ”religioner i globalt perspektiv
Fra <https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=189>
https://video.ku.dk/video/54136110/hvad-er-feltarbejde - 6:30 minutter omkring feltarbejde. Filmen er produceret af Gyldendals gymnasieredaktion til Religionsportalen Horisont, 2009.
Tekster
Mit hjerte bor i Mekka og Medina. Religion.dk, 20. juli 2015 Af Bettina Meisner
”Moskeens funktion og form” (af Sherin Khankan (red.)) Uddrag af Hussein Shehadeh: "Moskeen — muslimernes mødested", Kristeligt Dagblad den 28. november 1995.
Uddrag af Sherin Khankans debatindlæg til avisen Information, 28. oktober 2020
Kronik: Hvor er den politiske vision for dansk islam?, 06. maj 2025, Politiken,
af ZENIA STAMPE
Koranen:
SURA 96, VERS 1, MUHAMMED KALDES SOM SENDEBUD
Sura 1, vers 1-7, Åbningen
Sura 112, Den Rene dyrkelse
Sura 2, Vers 255, Tronverset
Sura 2, vers 256
Sura 9, vers 5
Sura 47, vers 19
Sura 5, vers 6
Dokumentar
“World's Largest Pilgrimage - Hajj Documentary”, Vice, September, 2012
https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI
”Fem Skarpe Om Islam” af DRK, 2015
Som 17-årig valgte Sine at konvertere til islam
Supplerende
SKAM Sæson 4 afsnit 1, 25 minutter, NRK.
https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-skolepigernes-helt-i-talibans-hoejborg_319736 - 25 minutters horison hvor Puk Damsgaard ser på forandringerne i Afghanistan efter Talibans magtovertagelse.
” Tro til salg: Skal muslimer give Rasmus Paludan et kram?”, DR1, 2021
Faglige mål
Indhold
̶ anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
̶ formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof ̶ forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
̶ redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
̶ diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
̶ anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
̶ sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk, europæisk og global kultur og tænkning
Metode
̶ kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale
̶ gennemføre en mindre empirisk undersøgelse
̶ formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi
̶ argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog ̶ kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter
Arbejdsformer
Gruppearbejde, Individuelt Arbejde, Klasseundervisning, Pararbejde
Fokuspunkter
Introduktion og arbejde med Ninian Smarts 7-dimensionsmodel, der førte over i et forløb omkring Islam.
Udvalg af introduceret ord: Sekularisering, Profet, Åbenbaringer, Monoteisme, Polyteisme, Muhammed, Jesus, Koranen, Mekka, Hijra, Kabaen, Qibla, Jerusalem, Ramadan, Harem, Halal, Shahada, Salat, Zakat, Sawm, Sharia, Myter, Ritual og Re-aktualisering
Islam: Introduktion til Muhammed som person og profet. Koranens størrelse og placering i Islam. Dybdegående gennemgang af Hajj, som en af Islams 5 søjler og som et overgangsritual. Kort
Moderne islam: forskellige tekster af Sherin Kankahn, fokus på Taliban grundet aktuelle omstændigheder i Afghanistan, Jan Hjärpes model om idealtyper. Til sidst rundede vi af med større gruppearbejde hvor de afprøvede feltarbejde på nettet med teorien omkring idealtyper. Til sidst et fokus på religiøs globalisering, Islams rolle i Danmark.
|