Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Birkerød Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Niels Hjuler Kristensen
|
Hold
|
2024 eø1/3g (3g eø1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forretningsplan og iværksætteri
Forretningsmodel og iværksætteri
Forløbet har som mål at udvikle elevernes evnen til at forholde sig reflekterende til virksomhedens etablering. I den forbindelse skal eleverne kunne redegøre for problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed.
Forløbet udvikler elevernes teoretisk viden om virksomhedens forretningsidé og forretningsmodel.
I forløbet er der fokus på både etablerede og nystartede virksomheder som f.eks. Lego, Planet Nusa, Herslev Bryghus og Novo Nordisk.
Modulernes indhold:
• Virksomhedens forretningsidé
• Virksomhedens forretningsmodel
• Målgruppeprofil
• Iværksættertyper
• Innovation
• Bæredygtighed
(- Segmentering)
Kernestofområder:
Virksomheden og dens omverden
• Forretningsmodel, forretningsplanen, iværksætteri og etableringsbudget.
Faglige mål
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• redegøre for en virksomheds forretningsmodel
• undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
• indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Organisation og ledelse
Eleverne tilegner sig teoretisk viden om ledelse og organisation. Virksomhedens organisatoriske og ledelsesmæssige forhold undersøges og diskuteres herefter. I forløbet arbejdes der med virksomhederne HR-On, FAVI, Clever og Carlsberg.
I forløbet indgår desuden et kort kursus i personligt lederskab ved Benny Würtz. I samarbejde med Benny får eleverne udarbejdet en personlige profil samt tilbagemelding herpå. Eleverne opnår herved en selvindsigt samt viden om ledelsesværktøjer, som de kan bruge i fremtiden.
Fokus:
Organisation
Virksomhedsformer
Ledelsesstil
Ledertyper
Motivation
Virksomhedskultur
Kernestof
Organisation og ledelse
-Organisationsstrukturer
-Ledelse
Faglige mål
̶ demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
̶ anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold̶
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
̶ strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Regnskab
Forløbet skal give eleverne forståelse af virksomhedernes økonomi samt gøre eleverne i stand til selv at lave en regnskabsanalyse af udvalgte virksomheder. Derudover giver forløbet eleverne indsigt i aktiemarked og årsager til kurssvingninger.
Forløbet er planlagt ud fra overvejelser om, at aktuelle og virkelighedsnære problemstillinger skal inddrages. Derfor bliver konkrete virksomheder analyseret i forhold til erhvervsøkonomisk teori. Det induktive og casebaserede undervisningsprincip er omdrejningspunktet og eleverne får derigennem rum til egen refleksion.
Eleverne vil udover virksomhedens økonomi også blive introduceret for aktiemarked og i denne forbindelse deltage i Børsens aktiespil. Som en introduktion til deltagelsen i aktiespillet deltog eleverne i en inkursion med deltagelse af Chief Analyst, Henrik Knudsen fra Secure Spectrum Fondsmæglerselskab.
Herudover deltog eleverne i en inkursion med fokus på LEGO, hvor Vice President for LEGO's produktudvikling, Rasmus Mygind deltog som oplægholder for alle skolens EØ-elever.
Forløbet afsluttes med en projektopgave – ”Regnskabsanalyse af en selvvalgt virksomhed”.
Modulernes indhold:
• Årsrapport og CSR/ESG
• Aktiemarked og virksomhedens interessenter
• Resultatopgørelsen
• Balancen
• Regnskabsanalyse
Kernestofområder:
Økonomi
• årsrapporten og regnskabsanalyse
Faglige mål
• anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• indgå I en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
• strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale bade mundtligt og skriftligt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Omverden og strategi
Forløbet skal give eleverne en overordnet forståelse af virksomhedernes omverden og strategi. Eleverne skal i forløbet anvende viden om konkurrenceforhold og rammevilkår til at undersøge og diskutere virksomhedens strategiske handlemuligheder. Forløbet er planlagt ud fra overvejelser om, at aktuelle og virkelighedsnære problemstillinger inddrages og konkrete virksomheder analyseres derfor med udgangspunkt i erhvervsøkonomisk teori. Virksomheder som FLS, Novo, Carlsberg, To-øl og Shaping New Tomorrow vil indgå i forløbet.
Som et led I forløbet var eleverne på ekskursion til NOVO's produktionsanlæg i Hillerød. Forud for ekskursionen holdt farmaceut og produktdirektør, Fi Gjessø, oplæg om NOVO og deres udvikling af lægemidler.
Kernestofområder:
Virksomheden og dens omverden
• Rammevilkår
Strategi
• konkurrenceforhold, positionering, valg af konkurrence- og vækststrategi
Faglige mål:
• demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
• redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
• anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens strategiske muligheder
• indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
• strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt
Forløbets indhold:
PEST-modellen
Porters Five Forces
SWOT-analyse
Porters tre konkurrencestrategier
Blue Ocean
Anssoff vækstmatrice
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Opstart af virksomhed/BIG
I forløbet vil eleverne prøve kræfter med livet som iværksætter. Dette sker gennem projektforløbet om Startup virksomheden. Eleverne deltager i iværksætterkonkurrencen ”Business Innovation Games Danmark /2025”, hvor de udarbejder en skriftlig og fagligt funderet forretningsplan. Eleverne arbejder i grupper med opstart af egen virksomhed, herunder de særlige udfordringer der er for startup og/eller den socialøkonomiske virksomhed. Gennem projektforløbet får eleverne mulighed for selvstændigt at arbejde med anvendelse af fagets teori. Projektforløbet tilrettelægges med en høj grad af autenticitet, så elevernes evne til fagligt at diskutere og vurdere virkelighedsnære problemstillinger omkring startup virksomheden udvikles.
• Projektforløb - Startup virksomheden – deltagelse i Business Innovation Games (3 elevtimer)
Kernestofområder:
• Forretningsmodel, forretningsplanen, iværksætteri og etableringsbudget.
• Det valgfrie kernestof - Startup virksomheden
Faglige mål
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• redegøre for en virksomheds forretningsmodel
• undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
• indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
• strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Marketing og repetition
Forløbet giver teoretisk viden om virksomhedens marketingstrategi med særligt fokus på de 4 P’er.
Eleverne skal kunne anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder. Virkelighedsnære og aktuelle problemstillinger omkring konkrete virksomheders valg af parametre indgår i forløbet. Derfor analyseres Fritz Hansens og Grands Vins marketingmix.
Forløbets fokus:
Marketingmixet
-Produktstrategi
-Prisstrategi
-Distributionsstrategi
-Promotionstrategi
Kernestofområder:
-Marketing mix og kundesegmentering
Faglige mål
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
̶anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
̶ indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64500208308",
"T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64500208308",
"H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64500208308"
}