AABC - HHX-gymnasiet Risskov
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
AABC - HHX-gymnasiet Risskov
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet VE22.hhx.b.Hi - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
AABC
Fag og niveau
Historie B
Lærer(e)
Kristoffer Jensen, Lennart Nelting Keller
Hold
VE22.hhx.b.Hi (
VE22 3b Hi
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Revolutioner
Titel 2
Imperialismen og første verdenskrig 1850-1918
Titel 3
Den Kolde Krig
Titel 4
Krisesamfundet - Danmark i krig
Titel 5
Undervisningsbeskrivelse
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Revolutioner
Indhold
Kernestof:
Kilder – Nazisme og Holocaust
Hej 3b. Jeg hedder Lennart og jeg får fornøjelsen af at undervise jer i historie i dette skoleår. Jeg glæder mig til at møde jer. I dette modul snakker vi lidt om hvad i lavede sidste skoleår og hvilke historiske områder vi kan arbejde med i dette sk
2. Revolutioner.pptx
Hej 3b. Vi starter med en morgensamling, så der følges vi lige over. Dernæst skal vi se nærmere på fænomenet revolutioner - da vi jo sidste gang konstaterede at det var noget der særligt kendetegnede perioden fra 1700-1900
1. Revolutioner
4. Brud og kontinuitet
Abbed Joseph Sieyès Hvad er tredjestand Skrevet 1789.docx
Kilde Fransk revolution 2.pdf
3. Den franske revolution.pptx
Hej 3b. Vi har nu styr på hvad en revolution er og teorierne om hvorfor der kan komme en revolution. Så nu er vi klar til at undersøge den franske revolution.
2. Den Franske Revolution
Den franske enevælde
Oplysningstankerne
Enevælden i vanskeligheder
4. Den franske revolution 2.pptx
Hej 3b. Vi starter med at gennemgå de to kilder fra sidste gang. De findes på lectiomodulet onsdag - Vær klar til at kunne snakke om indholdet og hav en problemformulering klar. Bagefter går vi for alvor i gang med den franske revolution.
Revolutionen begynder
Revolutionen udvikler sig
Rædselsherredømmet og revolutionens afslutning
Den franske Revolutions betydning
5. Den franske revolution 3.pptx
Hej 3b. Vi runder den franske revolution af så vi har godt styr på den. Så kigger vi lidt på synet på revolutionen i dag i Frankrig og hvordan den optræder i populærkulturen. Til sidst tester vi vores teorier om revolutioner med det der faktisk skete
Nationalliberalisme, 1840-1880
Resolutionerne vedtaget på Casinomødet 20. marts 1848
Petition til Frederik 7. fra Borgerrepræsentationen 20. marts 1848
Hej 3b. Vi bygger en bro mellem den franske revolution og til den danske revolution, der ender med grundloven i 1848. Og når ja, et par krige der markant ændrer vores geografiske størrelse.
3. Den Danske Revolution, 1848
Det danske Rige efter 1814
Julirevolutionen 1830 og Danmark
De nationalliberale
Christian 8.’s død og Frederik 7.’s tronbestigelse
DRTV - Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten
7.Den danske revolution 2.pptx
Hej 3b. Vi ser et afsnit af historien om Danmark - udover at vi får godt styr på det væsentlige, der foregår i perioden skal vi også prøve at analysere DRs fremstilling af historien og de historiske aktører.
1. Aktør og struktur
8. Den industrielle revolution 1.pptx
Hej 3b. Det er lang tid siden. Så vi starter lige med at runde Danmark af. Vi skal også gennemføre undervisningsevaluering. Dernæst kigger vi fremad mod vores næste "revolution"
4. Den industrielle revolution 1760-1900 | Verdenshistorie til hhx
Det statiske landbrugssamfund | Verdenshistorie til hhx
Industriel revolution - forudsætninger | Verdenshistorie til hhx
Englands industrielle revolution | Verdenshistorie til hhx
9. Den industrielle revolution 2.pptx
The Industrial Revolution: Crash Course European History #24
Hej 3b. Vi arbejder videre med den industrielle revolution og ser på årsager til udviklingen og konsekvenser for befolkningen
Liberalismen - det frie marked | Verdenshistorie til hhx
Opfindere og iværksættere | Verdenshistorie til hhx
Forklaringer og fortolkninger | Verdenshistorie til hhx
Den anden industrielle revolution 1850 til 1914 | Verdenshistorie til hhx
Storbyerne og arbejderklassen | Verdenshistorie til hhx
Arbejderbevægelsen | Verdenshistorie til hhx
Hej 3b. Modulet er virtuelt, da jeg er kontaktlærer for en ny 1.G klasse som starter i studieretningsklasse i dag. I skal lave opgaven der er oprettet her på lectio. Kildeøvelse til den industrielle revolution. Afleveringsfrist er søndag.
Ideologien
Arbejdsspørgsmål til kommunismen.docx
10. Den russiske revolution 1.pptx
Hej 3b. Vi afrunder den industrielle revolution og kigger mod den russiske revolution. Det er den sidste revolution vi skal arbejde med og den bygger bro til vores næste forløb.
4. Den Russiske Revolution | Historieportalen
Det russiske autokrati | Historieportalen
Den radikale intelligentsia | Historieportalen
Rusland går i krig | Historieportalen
Februar- og Oktoberrevolutionen | Historieportalen
Borgerkrigen | Historieportalen
Revolution eller kup? | Historieportalen
Rød sult (1).pdf
Tvangskollektivisering og af-kulakisering
11. Den russiske revolution 2.pptx
Hej 3b. Vi arbejder videre med den russiske revolution. Vi gør revolutionen færdig og ser på de alvorlige konsekvenser for bønderne det havde at Stalin ville tvangskollektivisere hele landbruget.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Imperialismen og første verdenskrig 1850-1918
Periode:
- Det 19. og 20. århundrede
Grundbog:
- Verdenshistorie til HHX, Carl Johan Bryld, Systime 2022, kapitel 5 og 6 samt 18 (Om kildenalyse)
Kilder:
- John A. Hobson: Imperialismen, et studie, 1902
- Militært styrkeforhold m.m., Europa 1914
- Østrig-Ungarns ultimatum til Serbien 1914
- Serbiens svar på Østrig-Ungarns ultimatum 1914
- A. J. P. Taylor om krigens udbrud
- Fritz Fischer om krigens udbrud
- Præsident Wilsons fredsprogram
- Versaillestraktaten
Supplerende materialer:
-
Omfang:
-
Kernestof:
-
Faglige mål
-
Særlig fokuspunkter:
- Imperialisme før 1840
- Ekspansionen 1840-1914
- Modsætningerne i Europa i 1914
- Udbruddet af 1. verdenskrig
- Forløbet af krigen
- Fredsslutningen
Indhold
Kernestof:
John A. Hobson: Imperialismen, et studie, 1902 | Verdenshistorie til hhx
12. Imperialisme og 1.vk.pptx
Hej 3b. Vi starter nyt forløb i dag på den skønne fredag eftermiddag. Vi skal se på imperialismen som fænomen og medvirkende årsag til udbruddet af 1.verdenskrig. Derfor starter vi forløbet med at se på Europas ekspansion rundt omkring i verden.
5. Imperialismen | Verdenshistorie til hhx
Vestens dominans | Verdenshistorie til hhx
Ekspansionen 1840 til 1920 | Verdenshistorie til hhx
13. Imperierne i Asien og Afrika.pptx
Hej 3B. Vi fortsætter med imperialismen og ser nærmere på udviklingen i Asien og Afrika.
Kina underlægges imperialismen | Verdenshistorie til hhx
Imperierne i Asien | Verdenshistorie til hhx
Motiverne bag imperialismen | Verdenshistorie til hhx
14. Imperierne i Asien og Afrika 2.pptx
En reportage fra fortiden.docx
Hej 3B. Vi fortsætter med at se på imperierne og hvordan de underlægger sig verden.
Delingen af Afrika 1882-1900 | Verdenshistorie til hhx
Hej 3b. I skal se oplægget fra AU om kolonisering af Afrika på 45 minutter og den resterende tid bruger i på at færdiggøre den historiske reportage om koloniseringen af Afrika. I skal bruge log ind til oplægget:
Kolonialisme i Afrika: Årsager og Betydning
Selskabet for tysk kolonisation, 1884 | Verdenshistorie til hhx
Hej 3b. Vi samler op på hele imperialismen og dets konsekvenser og så ser vi frem mod 1.vk. Mens man ikke fremlægger arbejder med en lille kildeøvelse. Til slut taler vi lidt om hvordan historiefaget kan indgå i forbindelse med et studieretningsproje
Uddrag af Mr. Eyre Crowes memorandum om Den fransk-engelske Entente, 1907
Engelsk-tyske forhandlinger, 1912
17. Optakt til 1.VK.pptx
Hej 3b. Godt nytår. Vi lægger så småt imperialismen bag os og seer frem mod 1. verdenskrig.
6. Første Verdenskrig | Verdenshistorie til hhx
Europa før Første Verdenskrig | Verdenshistorie til hhx
Konflikter i Europa | Verdenshistorie til hhx
Danmark og krigen | Verdenshistorie til hhx
18. Skuddet i Sarajevo.pptx
Hej 3b. I dag skal vi se på årsagerne til at første verdenskrig startede.
Skuddet i Sarajevo | Verdenshistorie til hhx
Hvorfor brød krigen ud? | Verdenshistorie til hhx
1. Aktør og struktur | På sporet af historien
19. Til kilderne!.pptx
Eksempel på kildesæt til eksamen 1.vk.docx
Hej 3b. Som lovet bruger vi lidt tid på at lægge en god strategi for hvordan vi skal gå til det, når vi møder flere kilder på en gang og skal forsøge at lave en problemstilling som vi skal besvare.
World War I (short version)
20. Skyttegravskrigen.pptx
Hej 3b. Efter lange diskussioner om hvorfor 1.vk startede skal vi i dag lidt videre og se på hvordan krigen blev udkæmpet.
Hvordan blev krigen udkæmpet? | Verdenshistorie til hhx
Breve fra skyttegraven
21. Skyttegravskrig 2.pptx
Kildetekster Britisk soldat og tysk soldat slaget ved Somme.docx
Hej 3b. Vi har fokus på kilder i dag for at blive klogere på livet i skyttegravene.
Første Verdenskrig 1914-1918
22. Versaillesfreden.pptx
Hej 3b. Vi afslutter 1.vk ved at se lidt nærmere på fredsslutningen
Freden: Idéer og virkelighed | Verdenshistorie til hhx
Nationalitetsprincippet og Folkeforbundet | Verdenshistorie til hhx
Vurderinger af Versailles-freden | Verdenshistorie til hhx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Den Kolde Krig
Indhold
Kernestof:
Winston Churchills jerntæppetale, 5. marts 1946 | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Stalins svar på Churchills jerntæppetale, 14. marts 1946 | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
23. Den Kolde krig.pptx
Hej 3b. Vi springer over et par mindre detaljer i 30erne og start 40erne i Europæisk historie og hopper til 1945. Et af de store brud i historien og vi skal arbejde med den kolde krig. En periode der kraftigt refereres til aktuelt med Ruslands invasi
6. Den kolde krig | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Fra samarbejde til konfrontation 1945-47 | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
De to alliancesystemer | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Danmark i vestblokken | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
En ny økonomisk verdensorden | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Den store højkonjunktur 1945-1973 | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
24. Alliancedannelse.pptx
Hej 3b. Vi fortsætter med at se nærmere på de første år i den kolde krig.
USAs "inddæmningspolitik" | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
To tyske stater | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Virtuelt modul torsdag d 27 februar.docx
Hej 3b. Modulet er virtuelt, da det blev flyttet grundet jeres virksomhedsbesøg. Vi kiggede på alliancedannelse sidste gang, og derfor skal vi i dag se på, hvordan historikere har placeret ansvaret for starten af den kolde krig.
Hvem havde ansvaret? | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Revisionisterne | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Blokdeling i Asien | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Koreakrigen 1950-53 | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Kina mellem Sovjetunionen og USA | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
26. Våbenkapløb.pptx
Opgave - Brændpunkter i den kolde krig.docx
Hej 3b. Vi samler op på traditionalisternes og revisionisternes syn på årsagen til den kolde krig. Dernæst ser vi lidt på oprustningen i perioden.
Styrkeforholdet mellem øst og vest | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Våbenkapløb og terrorbalance | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Francis Fukuyama: Historien er slut, 1989 | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
27. Den Kolde krigs afslutning.pptx
Den kolde krig
Hej 3b. Vi skal høre om forskellige brændpunkter i den kolde krig og dernæst ser vi på den kolde krigs afslutning. Derfor skal i have gjort deres præsentation klar til modulets start. Vi har IKKE tid til at arbejde med det på modulet.
Historieprojektet 2025.docx
Hej 3b. Vi skal høre om forskellige brændpunkter i den kolde krig og dernæst ser vi på den kolde krigs afslutning. Vi hørte dem ikke mandag, så de skal være klar i dag. Derfor skal i have gjort deres præsentation klar til modulets start. Vi har IKKE
Hej 3b. Vi starter for alvor med eksamensprojektet i dag.
Hej 3b. Vi skal videre med historieprojektet. Vi skal gerne have styr på problemformuleringer og godt i gang med kildesøgning i dag.
Hej 3b. Vi skal gerne have styr på kilderne i dag.
Hej 3b. Vi skal videre med projektet vi skal gerne være der vi har styr på kilder, styr på besvarelsen så vi kan begynde at besvare opgaven. Vi starter lige fælles så alle er med på hvad der skal afleveres.
Hej 3b. Virtuelt modul. Der skal afleveres historieprojekt i dag. i får feedback i løbet af jeres SOP periode
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Krisesamfundet - Danmark i krig
Indhold
Kernestof:
33. Danmark i krig.pptx
Jugoslaviens Sammenbrud 1991-1999
Læsespørgsmål til Jugoslavien før 1991 og krigen i Slovenien og Kroatien.docx
Hej 3b. Vi tager fat i perioden efter den kolde krig og ser på Danmark i krig, som i arbejdede med i jeres DHO. Vi kobler konflikten på Balkan på som ekstra materiale i forløbet.
DRTV - Velkommen til frontlinjen
34. Krigen i Bosnien.pptx
Opgave og læsespørgsmål Krigen i Bosnien og folkedrab.docx
Hej 3b. Vi skal videre med krigen på Balkan. Før påske så vi på hvordan henholdsvis Slovenien og Kroatien løsrev sig fra den Jugoslaviske republik.
Jugoslaviens Sammenbrud 1991-1999 – Danmarkshistorien | Lex
Serbiske forbrydelser
DRTV - Velkommen til frontlinjen: Vi kommer med fred
Hej 3b. Vi ser dokumentar.
Hej 3b. Vi færdiggør filmen om tragedien ved Srebrenica.
Kilde: Drazen Erdemovics vidneudsagn ved domstolen i Haag
Kold krig i klasseværelset
37. Folkedrabet i bosnien.pptx
Hej 3b. Vi samler op på filmen Quo vadis, Aida? og de nærmere omstændigheder ved det folkedrab der foregik under krigen i Bosnien.
38. Eksamen historie.pptx
Hej 3b. Sidste historiemodul. Vi forholder lige os lidt til, HVIS vi skal til eksamen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Undervisningsbeskrivelse
https://acrobat.adobe.com/id/urn:aaid:sc:EU:c94f2a22-70c4-4891-ae08-0163efae1f5a
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/121/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55241386915", "T": "/lectio/121/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55241386915", "H": "/lectio/121/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55241386915" }