Holdet 2022 MU/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Marianne Vestergård P. Jensen
Hold 2022 MU/u (1u MU, 2u MU, 3u MU)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 GF
Titel 2 MGP
Titel 3 SYNG, korarrangement
Titel 4 Praktisk udøvelse: Sang og spil
Titel 5 Teori og opgaver
Titel 6 Emne: Analyser med fokus på "Hitskabelonen"/Mcdon
Titel 7 Opera, ekskursion, Aalborghallen: Cosi fan tutte
Titel 8 forårskoncert
Titel 9 SUND og musik, inkursion
Titel 10 Genretræk: Barok, klassik og romantik
Titel 11 Teori og øvelser, M1
Titel 12 Skriftlige opgaver, M2
Titel 13 Praktisk udøvelse: SANG OG SAMMENSPIL
Titel 14 inkursion, ekskursion og studietur: Dublin
Titel 15 Musical, A. L. Webber: "Evita".
Titel 16 hjælpemidler til eksamen/terminsprøve
Titel 17 Sammenspil og derudover også pæd.kandidat "præg"
Titel 18 Skriftlig musik: pop-rock: Opgaver M1+M2
Titel 19 MGP 2024: Teori, musikhistorie - og MGP NGHF
Titel 20 musical, A. L. Webber: EVITA
Titel 21 Lieder
Titel 22 SYNG
Titel 23 Ekskursion, Musikkens hus, Carl Nielsen koncert
Titel 24 MGK: Besøg og orientering om MGK mulighed
Titel 25 REJSE: Ekskursion, KBH 3 dage
Titel 26 teaterkoncert  - skoleprojekt, HELE UGE 7
Titel 27 Rep af metode fra 2g, SRO - mod SRP
Titel 28 Forårskoncert
Titel 29 Inkursion, Ekskursion og studietur til Dublin
Titel 30 musical: A.L. Webber: "Evita"
Titel 31 Forløb#23

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 GF

Grundforløb:

MGP deltagelse
Sammenspilsfokus
Hit med hittet - fokus
Yndlingsnummer i fht Hit med hittet
SYNG på Aalborg Katedralskole: Korstævne, ekskursion.

samlet: 29 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 MGP

Alle deltog med forskellige selvvalgte MGP numre for et publikum på skolen (ca 400 gæster)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 SYNG, korarrangement

Landsdækkende korarrangement
Ekskursion
Katedralskolen, Aalborg
Hele skoledagen og med efterfølgende koncert.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Praktisk udøvelse: Sang og spil

Holdet har sunget en del enstemmige - såvel som fler-stemmige sange. Både årstidsbestemt, og både på dansk og engelsk.
Derudover har der været gentagende rotation på bas og trommer - og sammenspil både i plenum og i grupper.
Der har været arbejdet frem mod forårskoncert d. 20-4
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 59 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Teori og opgaver

Nodelæsning
rytmelæsning
akkordlæsning
Hitkvaliteter i rytmisk musik
klassisk musik (barok, klassik og romantik)

SAMLET: 9 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 59 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Emne: Analyser med fokus på "Hitskabelonen"/Mcdon

Danske hits igennem tiden:
1. Gasolin: "Langebro"
2. Tv2: "Bag duggede ruder"
3. Aqua: "Barbie Girl".
4. Andreas Odbjerg": "hvad skal verden med sådan een som jeg?"

Der er tilhørende video til hver af numrene, fokus er hitskabelonen og Mcdonaldisering .

– Analyse af numre fra vestlig kunst- og populærmusik gennem tiderne

Der er arbejdet med følgende analyseparametre (litteratur "Rockmusik i tid og rum" af A. Aare, J. Grønager og P. Rønnenfelt)
- Hook, break, gimmick
- Form

- "Hit med hittet" af Louise Top Rasmussen

Samlet: 27 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 59 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Opera, ekskursion, Aalborghallen: Cosi fan tutte

Ekskursion til Aalborghallen,
Opera
Cosi Fan Tutte
Intro til klassisk + opera og det vocale samt dramatiske aspekt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 forårskoncert

Alle optråde ved forårskoncerten for 350 gæster vha 4 sammenspilsnumre.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 SUND og musik, inkursion

Inkursion ved 2 gæstelærer på klaver og sang, omkring Mindfulness og musik. Meditation og improvisation. 1 lektion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Teori og øvelser, M1

1. Mere teori: M1😊Vi arbejder med forskellige teoriopgaver; akkorder, intervaller, funktionsanalyse osv….

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 92 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Skriftlige opgaver, M2

2. Mere M2: Primus: Fokus på kor, bas og trommer😊
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 92 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Praktisk udøvelse: SANG OG SAMMENSPIL

Optræden ved:
MGP arrangement
Fredagscafe
Juleafslutning
Forårskoncert.

Rotation i forskellige konstellationer og grupper.
Alle har prøvet bas og trommer + tangentinstrument

Der synges løbende både danske og udenlandske sange, både unisone - men mest flerstemmige.

Derudover har der været solosang.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 92 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 inkursion, ekskursion og studietur: Dublin

Inkursioner/ekskursioner og studietur:

Opera i Musikkens hus, august

MGK koncert, december (NGHF)
MGK info og mindre koncert, januar (NGHF)

Studietur: Dublin og Belfast (uge 41)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 92 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Musical, A. L. Webber: "Evita".

Emnet har været brugt til at se på musicalgenren - med fokus på A. L. Webbers "Evita", der genremæssigt spænder vidt fra mere trad. argentinsk musik, til inddragelse af det klassiske symfoniorkester og til hitmusik (og populærmusikalsk fundament). Dermed altså også en tidsmæssig forskel i de forskellige genrer der inddrages.
Der er fokus på:
Tekst, form, melodik, rytmik, funktionsanalyse, funktion i fht øvrig musical, sangtyper osv.

1. "Waltz for Eva and Che".
2. Buenos Aires"
"Don´t cry for me, Argentina"

Vi har set filmen "Evita", A. L. Webber m Madonna og Antonio Banderas i hovedrollerne.
Der er læst om musicalsangtyper og andet relevant.

Som perspektivering har vi været på "det hemmelige teater" og se deres Elvis inspirerede musical

Der ses film, læses i musicalbog og egne producerede læreark. Ialt 50 sider.
Musicalbog: "Musicals, storbyscene og drømmerum", Eigtved, Michael.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 78 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 hjælpemidler til eksamen/terminsprøve

Fra nettet, til skr eksamen som hjælpemiddel, hvor det er tilladt at tilgå nettet:

KUN:

1. https://thomashammer.dk/musikteori-1/

2. Bastarden, E-bog, Thomas Hammer

Derudover er det selvfølgelig tilladt at tilgå nettet i forbindelse med indlæsning og afl af opgaver på netprøver, men IKKE at tilgå øvrigt fra nettet. KUN dette + og øvrigt SKAL være downloadet på computeren, så der ikke tilgåes andet teori.

HUSK at man afleverer i PDF (M1+M2) til eksamen.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 110 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Sammenspil og derudover også pæd.kandidat "præg"

Holdet har lavet sammenspil ca 25-35% af tiden, og har lavet rotation, men også mere rettet det frem mod eksamen: Instrument og sang, så der er truffet valg ca halvdelen henne i 3.g mht evt mundtlig eksamen - og "specialisering" heromkring.

Holdet har haft pædagogikum kandidat hele 3g: Jens Peter fra Morsø gymnasium, så har været i "specielt" pædagogikum ved MJE, da Morsø gymnasium ikke har kunnet stille en vejleder, og da Jens Peter bor i nabolaget til NGHF.
Jens Peter har lavet forskellige sammenspilsøvelser og rotation - samt indgået som coach i fht gruppens sammenspilslektioner og forestillinger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 109 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Skriftlig musik: pop-rock: Opgaver M1+M2

Der arbejdes med M1 opgaver og M2 opgaver - pop-rock - frem mod afslutning.

Som det fremgår af opgaver har der været afveksling i fokus både i M1 og ligeledes i M2, og der har været anvendt relevante egne kilder og hjælpeark i fbm med M1=21 sider, og derudover har "Bastarden" i næsten hele dets omfang været arbejdet med og set på = 35 sider. Derudover MJE´s eget kompendium, ca = 15 sider

Pædagogikumskandidat Jens Peter har ligeledes bidraget med læsestof og opgaver.

De enkelte opgaver der har været anvendt, fremgår af undervisningsbeskrivelsen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 109 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 MGP 2024: Teori, musikhistorie - og MGP NGHF

Introduktion til det musikhistoriske bag MGP, samt øver frem mod forestilling: MGP på NGHF.
Hver sammenspilsgruppe skal performe et nummer fra MGP, selvvalgt nummer  (ca 5-8 pr grp), og for et publikum på skolen (ca 400 stk).

Læseark i fbm dette: 10 sider, kopi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 musical, A. L. Webber: EVITA

Emnet har været brugt til at se på musicalgenren - med fokus på A. L. Webbers "Evita", der genremæssigt spænder vidt fra mere trad. argentinsk musik, til inddragelse af det klassiske symfoniorkester og til hitmusik (og populærmusikalsk fundament). Dermed altså også en tidsmæssig forskel i de forskellige genrer der inddrages.
Der er fokus på:
Tekst, form, melodik, rytmik, funktionsanalyse, funktion i fht øvrig musical, sangtyper osv.

1. "Waltz for Eva and Che".
2. Buenos Aires"
"Don´t cry for me, Argentina"

Vi har set filmen "Evita", A. L. Webber m Madonna og Antonio Banderas i hovedrollerne.
Der er læst om musicalsangtyper og andet relevant.


Der ses film, læses i musicalbog og egne producerede læreark. Ialt 50 sider.
Musicalbog: "Musicals, storbyscene og drømmerum", Eigtved, Michael.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 78 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21 Lieder

Romantikken
Tyske lieder
Tekst, tolkning, form, melodik, rytmik, akkorder og funktionsanalyse

1. "Hör ich das Liedchen klingen", Schumann
2. "Erlaube mir", Brahms
3. "Nacht und Traüme", Schubert


Der er læst relevante sider i "1800 tallet"/Orla Vinther, 3 sider og derudover egne producerede læreark: 25 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 94 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22 SYNG

Katedralskolen, Aalborg, 2024

Kordag, landsdækkende. De nordjyske gymnasier er samlede på Katedralskolen, og synger 3 sange, som der har været arbejdet med forudgående.
Afsluttes med koncert for pårørende og indbudte gæster.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 23 Ekskursion, Musikkens hus, Carl Nielsen koncert

Musikhistorie og at opleve et symfoniorkester i vores "egen" by:

TALK koncert i Musikkens hus om Carl Nielsens liv og musik, se program

Dansk komponist og dirigent
Introduktion til Carl Nielsens liv og tiden - samt den musikalske inspiration og kompositioner.

Aalborg symfoniorkester spillede.

Læsestof i fbm dette: 8 sider, kopi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 24 MGK: Besøg og orientering om MGK mulighed

Aktuel orientering om MGK mulighed - optagelsesprøve gennemgåes, og derudover fokus på koncert ved elever ved MGK, Nord.

Samtale: Hvordan er det at "satse" på musik? Og hvad kan MGK tilbyde?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 25 REJSE: Ekskursion, KBH 3 dage

3 dages studietur til KBH: Kun musikfag. Sammen med 2g musik studieretning:

29-1 2024 til 31-1 2024:

29-1: "Tornerose", ballet - det kongelige kapel
30-1: Kulturtur, KBH, DR-BYEN og "Peer Gynt", Skuespilhuset
31-1: Lydstudie, produktion (elever laver selv)

SE program for detaljer.

Læsestof i fbm hermed: 22 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 26 teaterkoncert - skoleprojekt, HELE UGE 7

Skolen har valgt at lave uge 7 obligatorisk for A musik elever (og enkelte øvrige).
Sammen med lærerne, der har udvalgt numre, skal der stilles en større opsætning på benene på knap en uge.

Der har været udgangspunkt i 80-erne, og dramaelever har sat skuespil i værk, øvrige: Scenografi og koreografi.

Forestillingen:
"MAGI I LUFTEN": Elevernes laver som sagt sammen med øvrige A musikårgange deres egen opsætning og arrangering og sammensætning af teaterkoncert (i skoletiden i hele uge 7) udfra givent tema - og opfører det for et publikum på ca 850 i alt. De spiller og synger og performer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 27 Rep af metode fra 2g, SRO - mod SRP

Vi repeterer metode, som vi snakkede om sidste år op til SRO, og snakker muligheder og metoder i fht SRP.

Læseark i fbm dette: 6 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 28 Forårskoncert

Forårskoncert, optræden for publikum.

Som en evaluering i slutningen af skoleåret foregår den årlige forårskoncert. I 3g har det særligt været centreret omkring, at sammenspilsholdene skulle opføre deres sammenspilsnumre til mulig eksamen, mundtlig - sommer.

Alle skal optræde (med de valgte sammenspilsnumre til mulig mundtlig eksamen) foran et større publikum (ca 300 - 400 stk)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 29 Inkursion, Ekskursion og studietur til Dublin

Ekskursioner og studietur:

Operatur, august
MGK koncert, december
MGK info og mindre koncert: januar
Studietur (MU og EN): Dublin og Belfast
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 30 musical: A.L. Webber: "Evita"

Emnet har været brugt til at se på musicalgenren - med fokus på A. L. Webbers "Evita", der genremæssigt spænder vidt fra mere trad. argentinsk musik, til inddragelse af det klassiske symfoniorkester og til hitmusik (og populærmusikalsk fundament). Dermed altså også en tidsmæssig forskel i de forskellige genrer der inddrages.
Der er fokus på:
Tekst, form, melodik, rytmik, funktionsanalyse, funktion i fht øvrig musical, sangtyper osv.

1. "Waltz for Eva and Che".
2. Buenos Aires"
"Don´t cry for me, Argentina"

Vi har set filmen "Evita", A. L. Webber m Madonna og Antonio Banderas i hovedrollerne.
Der er læst om musicalsangtyper og andet relevant.

Som perspektivering har vi været på "det hemmelige teater" og se deres Elvis inspirerede musical

Der ses film, læses i musicalbog og egne producerede læreark. Ialt 50 sider.
Musicalbog: "Musicals, storbyscene og drømmerum", Eigtved, Michael.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 31 Forløb#23

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer