Titel
15
|
Tilladte hjælpemidler SKRIFTLIGT OG MUNDTLIGT
Overordnede regler og retningslinjer
For alle prøver gælder, at besvarelsen skal være elevens egen og selvstændige besvarelse. Brug af hjælpemidler, der hindrer dette, er ikke tilladt.
For de digitale hjælpemidler gælder:
Det er tilladt:
- At anvende digitale hjælpemidler og undervisningsmaterialer, der opbevares lokalt på eksaminandens computer, og som ikke kræver adgang til internettet, herunder noter, ebøger m.v., medmindre hjælpemidlerne grundlæggende ændrer på prøvevilkårene.
- At anvende digitale hjælpemidler og undervisningsmaterialer, der fremgår af undervisningsbeskrivelsen og ikke kan opbevares lokalt på eksaminandens computer. Det gælder fx digitale ordbøger.
- At medbringe fysiske bøger så som Håndbog til Dansk og Brug Litteraturhistorien.
- at bruge ordnet.dk til at slå ord op.
Det er ikke tilladt:
- At benytte kunstig intelligens, der genererer original tekst, fx chatbots, da en besvarelse således ikke længere eksaminandens egen, selvstændige besvarelse.
- At foretage søgninger på nettet, fx ved brug af Google.
- At benytte hele portaler, ibogsbiblioteker og lignende, der muliggør søgning i større samlinger af digitalt materiale, der ikke har været benyttet i undervisningen.
- At benytte netadgangen til at tilgå interaktive programmer (fx Wolfram Alpha, Google Translate, Google Earth eller Grammarly).
- At kommunikere med omverdenen (fx Messenger, WhatsApp)
Eksempler på ikke-tilladte digitale hjælpemidler:
- ChatGPT, Google-søgning, Tilføjelsesprogrammer til Word, der selv genererer tekst
- at medbringe materiale fra Studienet.
Websteder som gymdansk.dk, denstoredanske.dk, forfatterweb.dk,
litteratursiden.dk og sproget.dk må ikke tilgås til eksamen, men
det er tilladt for eleverne på forhånd at hente og gemme sider, som de ønsker at
bruge til prøven.
Skriveprogrammer som AppWriter, TxtAnalyser o.l. må kun bruges i desktopversionen.
Fra bekendtgørelsen om prøveformer
Der afholdes en centralt stillet skriftlig prøve og en mundtlig prøve.
Den skriftlige prøve
Grundlaget for den skriftlige prøve er et centralt stillet opgavesæt. Prøvens varighed er fem timer.
Den mundtlige prøve
Eksaminationstiden er ca. 30 minutter pr. eksaminand, og der gives ca. 60 minutters forberedelsestid.
Opgaverne, der indgår som grundlag for prøven, vælges af eksaminator og skal tilsammen i al væsentlighed dække de faglige
mål, kernestoffet og det supplerende stof. Opgaverne fordeles skønsmæssigt over litterære, sproglige og mediemæssige
perspektiver i forholdet 2:1:1. Den enkelte opgave må anvendes højst tre gange på samme hold.
Opgaven har udgangspunkt i et undervisningsforløb samt enten et litterært, sprogligt eller mediemæssigt perspektiv eventuelt
med inddragelse af et andet perspektiv. Opgaven består af en eller flere tekster samt instrukser, der angiver, hvordan
eksaminanden skal arbejde med teksterne. Teksternes samlede omfang må ikke overskride fem normalsider a 2400 enheder
(antal anslag inklusive mellemrum) eller 12 minutters afspillet tekst. Såvel kendte som ukendte tekster kan indgå, men mindst
én tekst skal være ukendt. Opgaven skal tage udgangspunkt i det ukendte prøvemateriale.
Eksaminanden indleder med et mundtligt oplæg på 8-10 minutter. Eksaminationen former sig videre som en faglig samtale om
den trukne opgave.
Bedømmelseskriterier
Bedømmelsen er en vurdering af, i hvilken grad eksaminandens præstation opfylder de faglige mål.
Ved den skriftlige prøve lægges der vægt på eksaminandens færdighed i:
– skriftlig fremstilling
– formidlingsbevidsthed
– at besvare den stillede opgave
– relevant anvendelse af danskfaglig viden og metode.
Ved den mundtlige prøve lægges der vægt på eksaminandens færdighed i:
– mundtlig fremstilling
– at besvare den stillede opgave
– relevant anvendelse af danskfaglig viden og metode.
Ved begge prøver gives én karakter ud fra en helhedsbedømmelse af eksaminandens præstation.
|