Holdet 2022 DA/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Emilie Harsder Rasmussen, Martin Løfwall
Hold 2022 DA/d (1d DA, 1d DA-HI opgave, 2d DA, 3d DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Taler der vil forandre verden (eks)
Titel 2 Forløb 2: Overgange (eks)
Titel 3 Forløb 3: Argumentation og retorik (eks)
Titel 4 Forløb 4: Guldager og minimalisme (værk) (eks)
Titel 5 Forløb 5: DHO (værk)
Titel 6 Forløb 6: Barokken og det sproglige (periode)(eks)
Titel 7 Forløb 7: Holberg og oplysningen (værk) (eks)
Titel 8 Forløb 8: Nyhedsformidling & argumentation (eks)
Titel 9 Forløb 9: Romantikken (periode) (eks)
Titel 10 Forløb10: Romantisme & biedermeier I(periode)(eks)
Titel 11 Forløb10:Romantisme & biedermeierII (periode)(eks)
Titel 12 Forløb 11: Alletiders Ghita (værk) (eks)
Titel 13 Forløb 12: Dokumentar mellem fakta & fiktion (eks)
Titel 14 Forløb 13: Skrivestile Det moderne Gennembrud(eks)
Titel 15 Forløb 14: Socialrealisme (litterære nedslag)(eks)
Titel 16 Forløb 15: Eksistentialistiske temaer (eks)
Titel 17 Links til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Taler der vil forandre verden (eks)

Grundforløbet er elevernes første møde med danskfaget i gymnasiet, og da Birkerød Gymnasium, HF, IB og Kostskole i høj grad er en international skole, integreres det globale perspektiv i dette allerførste danskfaglige forløb. Eleverne arbejder nemlig i grundforløbet med taler, der vil forandre verden. Formålet med forløbet er dels at introducere eleverne til retorikkens verden og til de fagbegreber, der knytter sig til denne del af faget, men dels også at præsentere eleverne for forskellige taler, der på forskellige måder ønsker forandring. Derudover er det et mål, at eleverne selv skal trænes i at formulere egne holdninger og meninger alt efter den pågældende kommunikationssituation.

Indledningsvis præsenteres eleverne lidt mere generelt for danskfaget og bringes til at reflektere over, hvordan vi arbejder i dansk – og hvorfor. Dernæst introduceres eleverne til retorikkens verden, hvor de især lærer Ciceros retoriske pentagram at kende, ligesom de via småøvelser øver sig i at forholde sig til, hvornår kommunikation er vellykket, og hvad man skal tage højde for, når man tilrettelægger og gennemfører en tale. De efterfølgende moduler har hver deres faglige fokus rettet mod retorikkens verden – f.eks. talgenrer, stilistik, appelformer – ligesom hvert modul har mere tematisk og højaktuelt fokus knyttet til forløbets overskrift om taler, der vil forandre verden. Et modul handler f.eks. om klima, hvor et andet handler om køn og kultur. Således afprøver eleverne i hvert modul deres nyerhvervede viden gennem analysen af en tale med et bestemt tema, men også gennem forskellige småøvelser, der skal træne eleverne i selv at fremsætte forskellige argumenterende pointer og dermed udvikle deres personlige stemme. Forløbet afsluttes med en skriftlig opgave, hvor eleverne – ud fra deres nye viden og ud fra feedback og processkrivning –  selv skal skrive en tale, der skal fremføres for en gruppe klassekammerater.

Forløbet integrerer følgende faglige mål for Dansk A – nemlig at eleverne skal kunne:
·      udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
·      beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
·      dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
·      anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
·      anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
·      analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
·      demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Forløbet integrerer følgende kernestof fra læreplanen for Dansk A – nemlig:
·      sproglig analyse, fortolkning og vurdering
·      retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
·      produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag,
·      kommunikationsanalyse

Kernestof (teori):
- "Håndbog til dansk": 4.3 "Sproglige figurer" + 4.7 "Talesprog og skriftsprog" + 4.8 "Stil og tone" + "4.9 "Retorik" + 4.10 "Argumentation".

Kernestof (taler):
- Jonas Eikas takketale ved Nordisk Råds Litteraturpris 2019
- Den norske helse- og omsorgsminister Bent Høies tale til ungdommen, AftenPosten 27. april 2020
https://nyheder.tv2.dk/udland/2020-04-29-norsk-ministers-tale-til-de-unge-er-gaaet-viralt-naeste-sommer-findes-ikke-naar-du-er-ung
- Greta Thunbergs tale på Christiansborg Slotsplads, 25. maj 2019  
https://www.youtube.com/watch?v=0A-jP5wsjGk (9:31)
- John F. Kennedy: Ich Bin ein Berliner, 1963
- Sara Omars nytårstale ”Du kan bryde fri” fra Deadline, 2018

Supplerende stof:
(videoer)
- Hendes Majestæt Dronningens tale til befolkningen om den alvorlige situation i forbindelse med udbredelsen af coronavirus. Talen blev holdt på Fredensborg Slot den 17. marts 2020.
- Greta Thunberg to world leaders: 'How dare you? You have stolen my dreams and my childhood'
- Kåre Mølbak om corona.

Kernestof (teori):
- "Håndbog til dansk": 4.3 "Sproglige figurer" + 4.7 "Talesprog og skriftsprog" + 4.8 "Stil og tone" + "4.9 "Retorik" + 4.10 "Argumentation".

+ PowerPoint-præsentationer om retorik, talers opbygning, argumentation, stilistik osv.
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2: Overgange (eks)

Overgange i folke- og kunsteventyr og folkeviser.

Metodekendskab:
- psykoanalytisk læsning
- ideologikritisk læsning
- strukturalistisk læsning
- litteraturhistorisk læsning

Vi ser ligheder og forskellige i form og indhold.

Kernestof (litterært):
Folkevise: "Harpens kraft" (tryllevise)
Folkeeventyr: "Prinds Hvidbjørn"
Kunsteventyr (H.C. Andersen): "De røde sko" (1845)

Kernestof (teori/metode):

- "Dansk på ny" (Systime): 'Folkevise' + 'Eventyr' (fiktive tekstformer)


---
Første skriftlige opgave (analyserende artikel) + skrivemoduler (mini-skriftlighedsforløb).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sproglig genaflevering 1 09-03-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3: Argumentation og retorik (eks)

Forløb om argumentation og korrekt skriftlighed.

Vi skal lære om argumentationens grundbegreber og om, hvordan vi sprogligt kan karakterisere argumentation - herunder også tale- og skriftsprog.

Forløbet lægger op til vores 2. skriftlige opgave ('debatterende artikel').

Kernestof (sprogligt/mediemæssigt):
- Katrine Frøkjær Baunvig: "Interessen for morgensang er tegn på samling og oprustning" (Kristeligt Dagblad, 21/1 2023).
- Georg Metz: "Morgensang med uld i mund" (Information, 13/1 2023).


Kernestof (teori):
- "Håndbog til dansk": 4.1 "Ordenes betydninger" + 4.2 "Sproglige billeder" samt 4.10 "Argumentation".

---
Skriveøvelse og debatterende artikel.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel (øvelse) 05-02-2023
Skriveøvelse - debatterende 23-02-2023
Debatterende artikel 19-03-2023
Sproglig genaflevering 2 23-04-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4: Guldager og minimalisme (værk) (eks)

Værklæsning (1)

Vi læser novellesamlingen "København" med fokus på novellen (og novellesamlingen) som genre, temaer og minimalisme.

Vi læser novellen "Nørreport" fælles.

Kernestof (litterært):
- Katrine Marie Guldager: "København" (novellesamling, Gyldendal, 2004)

Teori/metode:
- "Generelt om minimalistiske tekster" (pdf/litteraturhistorisk periodeoversigt)
- "København er et offentligt rum" (Katrine Marie Guldager, litteratursiden.dk) (word.doc).
- "Håndbog til dansk": 3.3 'Fortæller' (skjult/synlig+synsvinkel+fortællertyper)
(genlæs 4.2 'Sproglige billeder).
- "Moderne vs. klassisk novelle" (pdf/MAL).

Fokus:
Minimalisme, metaforik og symbolik, den moderne novelle, det mundtlige oplæg.
Opponentgrupper til hvert oplæg.

---

- Alle læser alle noveller
- Alle læser intensivt 3 noveller, nemlig:
fællesnovellen "Nørreport" + egen novelle + opponentnovelle.

I skal kunne perspektivere til hele novellesamlingen til eksamenen.

Oplægsgrupper:
1) "Indbrud" (Karla, Mia, Josefine, Clara) (opponentgruppe for "En skilsmissehistorie").
2) "Utterslev Mose" (Anna, Camilla, Katie) (opponentgruppe for "En bænk i tivoli").
3) "Sammenstødet" (Tobias, Mathias, Martin) (opponentgruppe for "Kysselæber").
4) "Pandekager" (Selma, Miuccia, Alberte) (opponentgruppe for "Blomster").
5) "Stengade" (Liva-Maria, Laura, Silke) (opponentgruppe for "Glaskuglen").
6) "En skilsmissehistorie" (Olivia, Ulrikke) (opponentgruppe for "Indbrud").
7) "En bænk i Tivoli" (Emil, Sherkhan, Oskar) (opponentgruppe for "Utterslev Mose").
8) "Kysselæber" (Bertil, Frederik, William) (opponentgruppe for "Sammenstødet").
9)) "Blomster" (Malika, Selma, Isabella) (opponentgruppe for "Pandekager").
(10) "Glaskuglen" (Mikkel, Silas, Valdemar) (opponentgruppe for "Stengade").
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 5: DHO (værk)

Fællesfagligt emne: Besættelsestiden (+ værklæsning)

Deltagende fag: da+his

Forløbets formål: fokus på formidlingen af en historisk periode i dansk og historie (metoder)

Faglige metoder anvendt i forløbet: lit.his.metode (remediering: roman/film)

Viden og begreber knyttet til basal videnskabsteori anvendt i forløbet:

Kompetencer til at arbejde projektorienteret anvendt i forløbet:
(f.eks. problemformulering, problemløsning, innovation, vejledning, skrivning, mundtlig præsentation mm.)

Produktform: Skr. opgave + oplæg.

Evaluering:
Lærerne har foretaget en mundtlig evaluering af forløbet i klassen. Eleverne foretager en skriftlig selvevaluering ved at udfylde portfolio under Opgaver i Lectio.

---

Værk: Knud Sønderby: "Den usynlige Hær" (1945) + film (1945)

Danskfagligt:
Remediering, vinkling, skildringen af de gode/de onde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 6: Barokken og det sproglige (periode)(eks)

Vi ser på barokken som sproglig fornyelse - vi fokuserer på sproglige virkemidler, stilistik og vanitassymbolik samt digtanalyse.

Kernestof (litterært):
- Thomas Kingo: "Sorrig og glæde" (1681)
- Thomas Kingo: "Far verden far vel" (1681)

- diverse Vanitasmalerier (billedanalyse)

Kernestof (litteraturhistorie/teori)
- "Litteraturens Veje" (s. 91-107) om barokken: Barokken + enevælden: den iscenesatte magt + merkantilisme: den tidlige kapitalisme + vanitas: barokkens grundmotiv + ked af verden + barokkens litteratur: lejlighedsdigtning + Thomas Kingo.

- "Brug litteraturhistorien": s. 35-43 (selviscenesættelse og forfængelighed)

- "Håndbog til dansk" (Systime): 4.5+4.6 (ordklasser + rim & rytme).
Genlæs 4.1+4.2+4.3 (ordenes betydninger+sproglige billeder+sproglige figurer
- Se skema ”Litterær analyse af digte” + ”sproglig-stilistisk analyse af litterære tekster” (’Håndbog til dansk’).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb 7: Holberg og oplysningen (værk) (eks)

Oplysningstid og Ludvig Holberg - og hvorfor læser vi stadig Holberg?

Kernestof:

"Den politiske kandestøber" (komedie, 1722) (værk 3)

Hvem var Holberg? Hvad er oplysningstid? Hvad er et drama? En komedie? En Ludvig Holberg-komedie?

Stikord:
Deisme, klassicisme, rationalisme, komedie/drama.

Perspektivering til oplysningstid og realismebegrebet.

Kernestof:
Hvorfor er Holberg stadig aktuel?
Anvendes i forbindelse med debatterende artikel:
- "Holberg er stadig holdbar" (Information, 18/3 2010).
- "Holberg i Trumpland" (Berlingske, 6/2 2017)

Kernestof (litteraturhistorie):
- "Litteraturens Veje":  (s. 108-122) "Oplysning og følsomhed" + "'Holbergs komedier" + "den grovkornede karnevalisme" + "den sofistikerede humor".

- Indledningen til "Den politiske Kandestøber": "Hvad Holberg kendte politisk kandestøberi?" + "Komedien som kunstværk" + "Milieuet" + "Moralen".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb 8: Nyhedsformidling & argumentation (eks)

Objektiv journalistik (nyheds- og meningsjournalistik) vs. Fortællende journalistik (new journalism)

Vi læser to eksemplariske artikler i forhold til fortællende journalistik  (disse bliver holdt op over for objektiv journalistik, traditionelle nyhedsartikler). Derudover elevgruppeoplæg i nyheds/meningsjournalistik.

Kernestof:
- Herman Bang: "Branden" (Nationaltidende, 1884)
- Morten Sabroe: "Et svin i Berlin" (Information, 1990)
- "Et par randbemærkninger til Herman Bangs journalistik" (Litteratursiden.dk, 7/3 2007) (pdf).

Kernestof (teori):
- "Håndbog til dansk": s. 198-222 (avisjournalistik) + 120-136 (fakta og fiktion).

Nyhedsjournalistik, meningsjournalistik og fortællende nyhedsjournalistik
(nyhedskriterier, ydre komposition, vinkling, genrer, indre komposition, nyhedstrekant, journalistisk sprog).

Fakta- og fiktionskoder.


Objektiv nyhedsjournalistik:
Diverse elevoplæg med selvvalgte artikler.

---

Skriftlighed (kreativ skrivning):
Eleverne skriver egen reportage fra Hamborg (innovativ)
(fokus: fortællende journalistik/new journalism).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DANSK: Sproglig genaflevering (skema) 2 09-02-2024
DANSK: Rejsereportage 07-04-2024
DANSK: Genafleveringsskema 12-05-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb 9: Romantikken (periode) (eks)

Vi beskæftiger os med den litterære periode romantikken.

Begreber: universalromantik-monisme-panteisme-nationalromantik

Kernestof (digtanalyse):
- Schack Staffeldt "Indvielsen" (1804).
- Henrik Steffens "Romantikkens Evangelium" (1805) (uddrag)
- Adam Oehlenschläger: "Guldhornene" (1802)
Til analyserende artikel:
- N.F.S. Grundtvig "Duggen" (1808)
- B.S. Ingemann: "Til Dannebroge" (1816).

Kernestof (litteraturhistorie+teori):
- Litteraturens Veje: s. 137-155 (intro til romantikken-romantikkens filosofi-Steffens' forelæsninger-universalromantik-nyplatonisme-nationalromantikken-de levendes land-biedermeier).
- "Håndbog til dansk", s. 112-126 (= 'Sproglige billeder og Sproglige figurer' (Kapitlet "Sprog") samt s. 134-144 (ordklasser + rim/rytme).  
+ Se skema ”Litterær analyse af digte” + ”sproglig-stilistisk analyse af litterære tekster” (’Håndbog til dansk’).
- Hulebilledet (illustreret) (Platon).

Malerier (simpel billedanalyse  - perspektiverende stof).
- Caspar David Friedrich: "Mondaufgang am Meer" (1822).
- J. Th. Lundbye - Efterårslandskab ved Hankehøj (ved Vallekilde) (1847).
- "Udsigt fra kunstnerens vindue" (Martinus Rørbye, 1825).

- Guldaldermalerier

Supplerende stof:
Perspektiv til C.D. Friedrich (særudstilling Hamburg/studietur) "Hamburger Kunsthalle"
- "Suveræne Friedrich" (Peter Nielsen, 26/1 2024, Information)

Skriftlighed (analyserende artikel):
- N.F.S. Grundtvig "Duggen" (1808)
- B.S. Ingemann: "Til Dannebroge" (1816).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dansk - sidste 19-05-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb10: Romantisme & biedermeier I(periode)(eks)

Periodelæsning: romantisme og biedermeier (2.g/3.g)

Vi læser tekster fra romantismen, som vi holder op imod romantik og det moderne gennembrud, idet vi også beskæftiger os med realismebegrebet. Desuden forholder vi os til novellegenren, som Blicher her giver os et bud på.

Kernestof:
- St. St. Blicher: "Sildig Opvaagnen" (1828)
- Christian Winther: "Skriftestolen" (1838).
- B.S. Ingemann: "Glasskabet" (1847)

Kernestof (litteraturhistorie+teori):
- Litteraturens Veje: s. 152-166 (biedermeier+poetisk realisme - St. St. Blicher - den blicherske novelle - romantisme).
- Litteraturens Veje: s. 500+509-511 (intertekstualitet + motiv/tema/novelle).
- "Kvinden i farisæernes hus" (Luk. 7) (persp. til "Skriftestolen").
- "Mesterfortællinger - Blichers noveller" (DLF, 2020): s. 10-41 (St. St. Blicher - Novellen som genre - Den kriminelle novelle) + (Fortælleren - Komposition og fremstillingsformer - Miljø og personer) (pdf).
Malerier:
- C. W. Eckersberg: "En nøgen fra ryggen set Kvinde sætter sit hår foran et spejl" (1841).
- Tizian: "Maria Magdalene - Synderinden" (1565).

---
Temaer:
I: Romantisme og biedermeier
II: Den blicherske novelle vs. den klassiske novelle, fortælleren (upålidelig), komposition, miljø, poetisk realisme, intertekstualitet, motiv/tema.

Skriftlighed
- Årsprøve (analyserende artikel):
"Blicher og den kriminelle novelle"
(forholdet mellem romantisme/poetisk realisme og biedermeier)
Materiale: B.S. Ingemann: "Glasskabet" (1847).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dansk - sidste 19-05-2024
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb10:Romantisme & biedermeierII (periode)(eks)

I forlængelse af 2.g-forløb (romantisme)

St. St. Blicher: "Sildig Opvaagnen" (1828) og den utroværdige fortæller.


Sekundær (litteraturhistorie):

- "Litteraturens Veje" s. 158-161: Steen Steensen Blicher + Den blicherske novelle
- "Mesterfortællinger" (Dansklærerforeningen, 2020) (pdf)
Kapitlerne 1-6: 'Steen Steensen Blicher' + 'Novellen som genre' + 'Den kriminelle novelle' + 'Fortælleren' + 'Komposition og fremstillingsformer' + 'Miljø og personer'.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb 11: Alletiders Ghita (værk) (eks)

Vi skal beskæftige os med kommunikations- og samtaleanalyse med udgangspunkt i et portrætinterview med Ghita Nørby (radiodokumentar/podcast) (medieværk).

Teori 'kommunikationsanalyse'
- Kommunikationsmodel/kommunikationssituation (turtagning/gambitter)
- Sproghandlinger (direkte/indirekte)
- Samarbejdsprincippet og det underforståede (Grices maksimer)
- Høflighedsprincippet
- Facework
- Transaktionsanalyse
- Undertekst

Kernestof:
- "Hele Danmarks Ghita", Iben Maria Zeuten, Radio 24syv, 2019 (60 min).

Kernestof (teori):
- "Håndbog til dansk": s. 176-183 (Kommunikationsanalyse: kommunikationssituationen, turtagning/gambitter og god dialogskik + sproghandlinger).
Artikler:
- "Ghita Nørby finder sig ikke i store mikrofoner" (15/3 2019, Information).
- ”For og imod: er Ghita en diva eller et galt menneske?” (Berlingske, 18/3 2019).
- ”Unge kvinder ville have godt af at opføre sig mere som Ghita Nørby” (Politiken, 20/3 2019).
- ”Nyt radiointerview er næsten ikke til at holde ud at lytte til” (Berlingske, 14/3 2019)

---
Skriftlighed: (debatterende artikel som afslutning):
Undersøgelse af, hvad den gode samtale er, og hvad man retorisk kan tillade sig i samtalen med andre.

--
Forløbet indeholder gruppeoplæg med næranalyser samt debatterende artikel om emnet.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DANSK: Debatterende artikel 13-10-2024
DANSK: Sproglig genaflevering (2) 17-11-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb 12: Dokumentar mellem fakta & fiktion (eks)

Dokumentarfilm mellem fakta og fiktion.

Vi beskæftiger os med den iscenesatte virkelighed over for den faktiske virkelighed. Fakta- og fiktionskoder (fakta- og fiktionskontrakt) & filmiske virkemidler.

Kernestof:
- "De perfekte piger" (episode 1-3, DR3) (29 min*3)
- "Limbo: når sabbatåret er fucked" (1-3) (via CFU + Uni-Login).
- "Alexander er en fiasko" (DR Tværs, 2021, dr.dk)

Kernestof (teori):
- "Håndbog til dansk": s. 20-36 (fakta og fiktion) + s. 293-305 (filmiske virkemidler + filmens dramaturgi) + s. 223-228 (dokumentarfilm).
- "Fiktionalitet" (pdf): s. 14-19, s. 26-27, 56-57) (fra: "Fiktionalitet i litteratur, sprog og medier", DLF, 2019)

---
Analyserende artikel:
Om enten "Alexander er en fiasko" (DR Tværs, 2021, dr.dk) eller "Limbo: når sabbatåret er fucked" (1-3) (via CFU + Uni-Login).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Forløb 13: Skrivestile Det moderne Gennembrud(eks)

Skrivestile i Det Moderne Gennembrud (periodelæsning)

Vi ser på realisme og genretræk ved impressionistisk og naturalistisk skrivestil - vi fokuserer på fortælleelementer, fortællertyper og fremstillingsformer, men fokus er også på samtidens temaer.

Kernestof:
- Herman Bang: ”Pernille” (novelle, 1880) (kanonforfatter)
- J.P. Jacobsen: ”Et Skud i Taagen” (novelle,1875)
- Henrik Pontoppidan: ”Bonde-Idyl” (novelle, 1883) (kanonforfatter)
- Erna Juel-Hansen: "Tøbrud" (novelle, 1885) (= analyserend artikel)

Kernestof (litteraturhistorie+teori):
- "Litteraturens Veje": s. 194-223 (fra biedermeieridyl til industrisamfund + kampen for demokrati + en litterær revolution + romantisk efterklang + Brandes i et europæisk perspektiv + æstetisk naturalisme: J.P. Jacobsen + impressionismen i maleriet + billeder fra den danske provins: Herman Bang + skagensmalerne + fra social indignation til eksistensproblemer: Henrik Pontoppidan + kvinderne og det moderne gennembrud + sædelighedsfejden).
- "Litterære ismer" (Systime, 1996-1998): s. 15-20 (realisme, realismen i det moderne gennembrud) + s. 24-27 (impressionisme)
- "Håndbog til dansk": 3.3 Fortæller + 3.4 Fremstillingsformer
- Fortællerelementer/skema (Word-dok/MAL)
- Fortællertyper/skema (Word-dok/MAL)
- Herman Bang: "Impressionisme. En lille replik" ("Kære Erik Skram...", 1890)
- Georg Brandes: "Af: Indledning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur"

Malerier:
- "Barnemordet" (Erik Henningsen, 1886)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DANSK: Sproglig genaflevering (3) 10-01-2025
DANSK (3): Analyserende artikel 21-01-2025
3d DA skr. prøve 06-02-2025
DANSK: Sproglig genaflevering 4 19-02-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Forløb 14: Socialrealisme (litterære nedslag)(eks)

Socialrealisme - socialrealistiske temaer -

Nedslag i Det Folkelige Gennembrud og Tove Ditlevsen

Sociale uretfærdigheder, skæbner i underklassen.

Jeppe Aakjær: "Jens Vejmand" (1905) (melodi 1907, Carl Nielsen)
Martin Andersen Nexø: "Kærlighedsbarnet" (1907)
Tove Ditlevsen: "Det første møde" (fra novellesamlingen "Den fulde frihed", 1944)

Film:
"Pelle Erobreren" (Martin Andersen Nexøs roman, 1906-1910) (Bille August-film 1987).

Kernestof (litteraturhistorie + teori)
- Martin Andersen Nexø: "Om menneskelig og kunst" (1922)
- "Litterære ismer" (Niels Martinov, Systime, 1998) (pdf): 'Folkelig realisme' + 'Modernisme i mellemkrigstiden'
- "Litteraturens Veje" s. 250-252: "Vandringen mod lyset - proletarens kamp" (Systime el. pdf) + 516-517 om realisme og 'socialrealisme' (leksikon).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Forløb 15: Eksistentialistiske temaer (eks)

Eksistentialistiske læsninger

Teori: humanistisk/ateistisk vs. religiøs eksistentialisme
Kierkegaard (at vælge sit ansvar) (de 4 livsstadier)
Sartre (livet består af valg)
Camus (det absurde)

Stikord: Identitet, mening med livet, valg, konventioner, modernisme.

Kanonforfattere:
- Johannes V. Jensen "Paa Memphis Station" (digtsamling "Digte 1906")
- Tom Kristensen: "Angst" (fra: romanen "Hærværk", 1930)
- Martin A. Hansen: "Roden" (1955)
- Karen Blixen: "Ringen" (fra "Skæbneanekdoter" 1958) (fortællinger)
- Peter Seeberg: "Patienten" (fra novellesamlingen: "Eftersøgningen", 1962)
- Klaus Rifbjerg: "Solsort" (digtsamling "Voliére", 1960)
Nyere forfattere:
- Caspar Eric: "7/11" (digtsamling, 2014)
- Linea Maja Ernst: "Kun til navlen" (roman, 2024).

Artikler:
Caspar Eric
- "Fuck jeg har det vildt nu tænker jeg" (Politiken 12/8 2014)
- "9/11 er min ekskærestes fødselsdag" (Information 15/8 2014).
Linea Maja Ernst
- "De dyrker yoga, finere madlavning og sex på tværs af venskaber (Jyllands-Posten, 8/6 2024).

Kernestof (litteraturhistorie + teori):
- "Litteraturens Veje" s. 252-256: 'Johannes V. Jensen fra Spleen til sundhed' (Systime el. pdf)
- "Litteraturens Veje" s. 317-319: 'Eksistentialisme - fra Kierkegaard til Sartre' + leksikonopslaget om 'Ekspressionisme' (bagerst i LV) + om 'Modernitet/modernisme'.
- "Litterære ismer" (Niels Martinov, Systime 1998): "Modernismen i mellemkrigstiden"
- "Hvad er eksistentialisme? (intro - pdf)
- "Hvordan læser jeg eksistentialistisk?" (pdf)
- "At læse Karen Blixen" (Rosdahl/Sørensen, Systime): s. 6-17 (pdf) om Karen Blixens liv og værker samt om litterære teorier og metoder.


Supplerende stof (perspektiverende):
Alle undtagen 2 elever (Elizabeth + Selma) har set teaterstykket "Menneskekryb" på Nørrebro Teater (april 2025), som kredser om eksistentialistiske temaer (original: "Insektliv", 1921 af brødrene Capek).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Links til eksamen

www.ordnet.dk (ordbog m. forklaringer/synonymer og eksempler)

www.systime.dk

- "Håndbog til dansk" (2 bøger: "litteratur, sprog, medier" & "litteraturhistorie")

- "Danske Forfattere"

- "Litteraturhistoriens veje"

- "Skriftlig eksamen i dansk i stx og hf"

www.ereolen.dk

"Kun til navlen" & "7/11"

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer