Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Kasper Bjering Søby Jensen
|
Hold
|
2022 MA/u (1u MA, 1u MA (puljetid), 2u MA, 2u MA (puljetid), 3u MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Algebra og ligninger
Introduktion til grundlæggende færdigheder.
Algebra/bogstavregning:
- Ensbenævnte led
- Parenteser
- Kvadratsætninger
- Regneregler for brøker og potenser (formelsamlingen).
Ligningsløsning:
- Simple ligninger (plus/minus, gange/dividere, potens/rod).
- Andengradsligninger (diskriminant- og løsningsformel)
Lærebog i Matematik A1:
- Kapitel 1: 9-53
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Funktioner
Introduktion til det generelle funktionsbegreb.
Fokus på begreber til at beskrive funktioner, samt teknisk arbejde med funktioner især i CAS-værktøj,
- Forskrift og graf.
- Nulpunkt og fortegnsvariation (med og uden CAS).
- Tangent, tangenthældning, afledet funktion (CAS)
- Stationært punkt, monotoniforhold (CAS).
- Vendepunkt, krumningsforhold, anden afledet funktion (CAS)
Lærebog i Matematik A1:
- Kapitel 5 (s. 141-157)
Lærebog i Matematik A2:
- Kapitel 1 (s. 9-28)
- Kapitel 4 (s. 65-96)
- Kapitel 5 (s. 97-112)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Vækstfunktioner
Fokus på eksponential- og potensfunktioner, samt eksponentielle og potensielle funktioner. Endvidere også på logaritmefunktioner.
- Forskrift og graf.
- Topunktsformler
- Eksponentiel- og potensvækst
- Regression
(Undervist af pædagogikum-kandidat)
Lærebog i Matematik A1:
Kapitel 6: (s.159-164 og 177-202)
Kapitel 7: (s. 203-217)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Differentialregning
Fokus på at lære at bestemme afledet funktion uden CAS-værktøj.
Undersøgende indledning, hvor dette generaliseres fra brug af CAS.
- Simple standardresultater.
- Simple regneregler for afledet funktion.
- Produktreglen.
- Kædereglen.
- Anvendelse på problemer uden CAS.
- Kinematiske modeller i 1 dimension.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5. Statistik
Fokus på statistiske metoder.
Beskrivelse af store datasæt
- deskriptorer, fordeling af data, grafiske fremstillinger.
- normalfordelt data, med fokus på middelværdi og spredning.
Stikprøver
- Stikprøveusikkerhed, 95%-konfidensinterval.
Regression
- Statistiske sammenhænge, residualer, r^2-værdi, 95%-konfidensinterval for hældning.
Lærebog i Matematik A1:
- Kapitel 8 (s. 223-241)
Lærebog i Matematik A2:
- Kapitel 8 (s. 211-216)
Lærebog i Matematik A2:
- Kapitel 5 (s. 163-199)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
RAPPORT: Statistik
|
11-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6. Polynomier
Analytisk undersøgelse af polynomier.
Andengradspolynomiet:
- Stilladseret arbejde med at udlede centrale formler på egen hånd.
- Forskrifter og graf (parabel), herunder symmetri.
- Toppunktsformel, nulpunktsformel
- Koefficienters betydning for parablen.
- Udvalgte tangenthældninger.
Tredjegradspolynomiet:
- Mindre stilladseret projekt- og gruppearbejde.
- Forskrift, afledede, dobbelt afledet funktion.
- Formler for vendepunkt og stationære punkter.
- Grafen udseende i tre principielle tilfælde.
- Antallet af nulpunkter.
Polynomier generelt:
- Mindre stilladseret projekt- og gruppearbejde.
- Bevis for at polynomier af grad n har højest n nulpunkter og n-1 ekstremumspunkter.
- Andre interessante resultater.
Lærebog i Matematik A1:
- Kapitel 6 (s.167-176)
- Kapitel 7 (s. 218-222)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
RAPPORT: Polynomier
|
26-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
7. Grundlæggende færdigheder
Fokus på grundlæggende færdigheder i:
- Regning med tal.
- Regning med bogstaver.
- Løsning af ligninger.
- Differentiation af funktioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
8. Integralregning
Fokus på at bestemme stamfunktioner uden CAS-værktøjer.
Løsning af problemer ved brug af stamfunktioner både med og uden CAS-værktøj.
- Stamfunktionsbestemmelse
- Ubestemt integral
- Bestemt integral
- Areal under og mellem grafer
- Omdrejningslegeme og kurvelængde.
- Integration ved substitution.
Lærebog i Matematik A3:
- Kapitel 1 (s. 7-44)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
TRÆNING: Integralregning
|
25-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
9. Vektorer og geometri
Forløbet er undervist af pædagogikum-kandidat
Fokus på vektorbegrebet og tilhørende regning med og tegning af vektorer.
Fokus på anvendelse af vektorer i analytisk geometri.
- Vektorbegrebet (herunder længde og retning)
- Vektorregning (sum, differens, tal gange vektor, tværvektor, prikprodukt, determinant).
- Enhedsvektor (herunder sinus/cosinus)
- Udspændt parallelogram,.
- Linjens ligning og parameterfremstilling.
- Cirklens ligning.
Lærebog i Matematik A2:
- Kapitel 9 (s. 217-268)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
TRÆNING: Vektorregning og geometri
|
30-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
10. Harmonisk svingning
Fokus på de trigonometriske funktioner, særligt sin(x).
Udvidelse til harmonisk svingning: f(x)=a*sin(b*x+c)+d
- Definition af sin(x) ud fra enhedscirklen.
- Nulpunkter, ekstremumspunkter og graf for sin(x).
- Tilsvarende egenskaber for cos(x), tan(x), mv.
- Differentiation af sin(x) og cos(x).
- Koefficienter og periode for harmonisk svingning.
Lærebog i Matematik A2
- Kapitel 6 (s. 113-148)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
11. Klassisk trigonometri
Undervist af pædagogikum-kandidat.
- Retvinklede trekanter.
- Ensvinklede trekanter.
- Arealformel og sinus-relation.
- Cosinus-relation.
Lærebog i Matematik A1:
- Kapitel 3 (s. 73-114).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
12. Differentialligninger (SRO)
Fokus på løsning af differentialligninger numerisk og analytisk, samt kvalitativ analyse.
- Numerisk løsning af differentialligning (Eulers metode i Excel).
- Fuldstændig og partikulær løsning til differentialligning.
- Løsning af eksponentiel, forskudt eksponentiel og logistisk differentialligning.
- Hældningsfelt og løsningskurve.
- Kvalitativ analyse af autonom differentialligning.
Lærebog i Matematik A3:
Kapitel 2 (s. 45-81)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
TRÆNING:Differentialligninger
|
11-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
13. Vektorfunktioner
Fokus på undersøgelse af vektorfunktioner med og uden CAS-værktøj.
- Vektorfunktion og banekurve.
- Skæringspunkter med akserne.
- Punkter med vandret og lodret tangent.
- Dobbeltpunkt.
- Tangent til banekurve, herunder retningsvektor for sådan.
- Kinematisk model (position, hastighed, acceleration).
Lærebog i Matematik A2:
- Kapitel 10: (s. 269-286)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
14. Differentialligninger (SRO)
Fokus på løsning af differentialligninger.
- Separation af variable.
- Panserformlen (inklusive bevis).
- Eulers metode.
De to forløb om differentialligninger har peget frem mod holdets SRO, og har også indeholdt introduktion til metoder og basal videnskabsteori i matematik.
Lærebog i Matematik A3:
- Kapitel 2 (s.52-53, 58-61, 73-81).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
15. Kombinatorik og sandsynlighed
Fokus på kombinatorik, sandsynlighedsfelter og binomialfordeling.
- Multiplikations- og additionsprincippet.
- Permutation og kombination, herunder fakultet.
- Sandsynlighedfelt (udfaldsrum og sandsynlighedsfordeling), hændelse.
- Symmetrisk sandsynlighedsfelt, herunder særligt hændelser i sådanne.
- Stokastisk variabel, herunder middelværdi og spredning.
- Binomialfordelt stokastisk variabel.
- Binomialtest.
Der gennemførtes simulering af binomialfordeling ved terningkast.
Lærebog i Matematik A2:
- Kapitel 7 (s. 149-166)
- Kapitel 8 (s. 167-210)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
16. Normalfordeling
Fokus på kontinuerte fordelinger, særligt normalfordelingen
- Kontinuert stokastisk variabel, herunder middelværdi og spredning.
- Normalfordelingen, herunder tætheds- og fordelingsfunktion.
- Bestemmelse af sandsynligheder i normalfordeling.
- Normalfordelingens fraktilfunktion og anvendelsen af denne.
- Repetition af normalfordelt data.
Lærebog i Matematik A3:
- Kapitel 4 (s. 133-162)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
TRÆNING: Sandsynlighedsregning
|
18-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
17. Forberedelsesmateriale
Selvstændigt arbejde med forberedelsesmateriale om "sandsynlighedsregning".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
18. Funktioner af to variable
Fokus på analyse af funktioner af to variable ud fra graf og forskrift.
- Forskrift og graf for funktion af to variable, herunder koordinatsystem med tre akser.
- Bestemmelse af stationære punkter og deres art.
- Bestemmelse af tangentplan.
Lærebog i Matematik A3:
- Kapitel 3 (s. 99-132)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
19. Differentialregningens teori
Fokus på at kunne gennemføre beviser inden for differentialregningen.
- Grænseværdi (konvergente og divergente talfølger, højre-venstre-grænse for funktion).
- Kontinuitet (defineret som grænseværdi lig funktionsværdi).
- Differentiabilitet (defineret som eksistens af grænseværdi for differenskvotient).
- Tre-trins-metoden (opskriv, omskriv, gå-til-grænsen).
- Bevis for udvalgte differentialkvotienter for simple funktioner.
- Bevis for udvalgte regneregler, særligt produktreglen.
Endvidere gennemgang af øvrige beviser fra andre emner til anvendelse ved årsprøve.
Lærebog i Matematik A2:
- Kapitel 2 (s. 29-36)
- Kapitel 3 (s. 37-64)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
VIDEOAFLEVERING 1: Differentialregningens teori
|
23-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
20. Hvad er et bevis?
Videnskabsteoretisk fokus på "beviset" som den centrale metode i udviklingen af matematisk teori.
- Strukturen: Forudsætninger - Bevis - Sætning
- Forudsætningstyperne: Definition, aksiom, tidligere bevist sætning og antagelse.
- Bevistyper: Direkte, modstrid, modeksempel, induktion.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
21. Tal og talmængder
Fokus på tal og talmængder, herunder som algebraisk struktur.
- Naturlige og hele tal, med særligt fokus på "tal teori".
- Rationale og reelle tal, herunder tæthed og kardinalitet.
- Begreberne Gruppe, Ring og Legeme, herunder endelige legemer (modulo-regning).
- Komplekse tal.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
22. Analytisk geometri
Fokus på teorien under vektorregning og analytisk geometri i planen, med perspektivering til vektorer og analytisk geometri i rummet og i rum af højere dimensioner.
- Beviser for vektorregning i planen.
- Beviser for analytisk plangeometri.
- Beviser for vektorregning i 3 og flere dimensioner.
- Beviser for analytisk rumgeometri.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Videoaflevering 2
|
10-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
23. Enkeltfagligt projekt
Fokus på at sætte sig ind og skriftligt fremstille et abstrakt matematisk emne af videregående præg.
Målet er at ruste eleverne til at vælge matematik i SRP, herunder enkeltfaglig SRP.
Eleverne arbejdede i grupper på 1-3 personer. Hver gruppe fik tildelt en konkret opgave med fokus på fremstilling af en matematisk teori, løsning af problemer inden for teorien og gennemførelse af bevis/ræsonnement inden for teorien.
Hver gruppe har afleveret en skriftlige fremstilling af deres arbejde.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Enkeltfagligt projekt
|
19-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
24
|
24. Funktionsteori
Fokus er på at forstå teorien knyttet til søjlen "funktioner".
- Repetition af differentialregningens teori.
- Bevis for differentialkvotient til sin(x).
- Integralregning med stamfunktioner, herunder bevis for integralregningens fundamentalsætning.
- Integralregning som uendelig sum (Riemann-integral), herunder definition af bestemt integral som grænseværdi for Riemann-sum og udledning af formel for volumen af omdrejningslegeme og kurvelængde.
- Bevis for panserformlen.
- Bevis for løsning af logistisk differentialligning.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Videoaflevering 3
|
18-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
25
|
25. Klar til terminsprøve
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
26
|
26. Statistik- og sandsynlighed
Fokus på beviser i den del af teorien der omhandler statistik og sandsynlighed.
- Udledning af formler til bestemmelse af bedste rette linje.
- Bevis for funktionsegenskaber ved standardnormalfordelingens tætheds- og fordelingsfunktion.
- Bevis for standardnormalfordelingens tæthedsfunktion, middelværdi og spredning, herunder arbejde med uegentlige integraler.
- Udledning af formler til bestemmelse af middelværdi og spredning via fraktiler.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Videoaflevering 4
|
13-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
27
|
27. Matematikkens historie
I grupper af 2-3 elever arbejdes med forskellige nedslag i matematikkens historie fra antikken til og med 1800-tallet.
Hver gruppe får en tre-delt-opgave med fokus på historisk kontekst, et overordnet matematisk indhold og en mere klassisk matematikfaglig fremstilling af et problem, bevis, eller lignende.
Slutproduktet er en optaget præsentation af en besvarelse af opgaven.
Forløbet afrundedes med at alle præsentationer blev vist for klassen i historisk rækkefølge, med visse nedslag på pointer om matematikkens historie.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
28
|
SRP
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
29
|
28. Klar til eksamen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954151",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954151",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954151"
}