Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Klara Jensen
|
Hold
|
2024VH bi/4 (III) (2g3g bi/4 (III))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvad er liv?
Materiale:
-Biologi i udvikling (1. udg): s. 9-11 og s. 14-21
-Øvelsesvejledninger
-Arbejdsark og powerpoints
Omfang:
Ca. 14 sider
Forløbets indhold og fokus:
Kendetegn ved liv.
Overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler.
Membranprocesser.
Eksperimentelt arbejde:
-Mikroskopi af plante- og dyrecelle, og plasmolyse (tilsætning af saltvand).
-Osmose i kartofler.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Kost og sundhed
Materiale:
-Biologi i udvikling (1. udg): s. 75-92, 95-101
-Biologi i udvikling (2. udg): Figur 113 (pdf)
-Biologi til tiden: s. 16-17 (pdf)
-Øvelsesvejledninger
-Animation af fordøjelsessystemet:
https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/mave-og-tarm/om-mave-og-tarm/fordoejelsessystemet/
-Plakat/billede af de officielle kostråd:
https://foedevarestyrelsen.dk/Media/638194779619728834/Kostraad_plakat_A4__webtilg2%20(2).pdf
-Fødevarestyrelsens video 'Hvad er sundt, og hvad er usundt?':
https://www.youtube.com/watch?v=yNJSxZMWAUw
-Arbejdsark og powerpoints
Omfang:
Ca. 37 sider
Forløbets indhold og fokus:
Overordnet opbygning og biologisk funktion af kulhydrater, lipider og proteiner.
Mineraler og vitaminer.
Overblik over kroppens organsystemer.
Fordøjelsessystemets opbygning og funktion.
Overordnet opbygning og funktion af enzymer med særligt fokus på fordøjelsesenzymer.
Næringsstoffernes optagelse over tarmvæggen.
Blodsukkerkoncentrationen i løbet af et døgn og hormonel regulering af det (insulin og glukagon).
Diabetes.
Diskussion af hvad en sund og klimavenlig kost er.
Idéudvikling af hvordan budskab omhandlende klimavenlig kost kan formidles til selvvalgt målgruppe.
Beregning af BMI, taljemål og talje-hofte-ratio, og diskussion af hvad en sund vægt og en sund livsstil er.
Eksperimentelt arbejde:
-Energiindholdet i en sandwich (rapport).
-Forsøg med spytamylase.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bio1
|
03-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Sex, hormoner og ønskebørn
Materiale:
-Biologi i udvikling (1. udg): s. 133-139, 142-158, 165-167
-Køn, sex og grænser: s. 9-14 (pdf)
-Biologibogen C, s. 160-162 (pdf)
-Øvelsesvejledninger
-Sundhedsmagasinet: Fertilitet (2016) - CFU
-Arbejdsark og powerpoints
Omfang:
Ca. 43 sider
Forløbets indhold og fokus:
Forskellen på biologisk køn, socialt køn, kønsidentitet og seksualitet.
Primære og sekundære kønskarakterer.
Opbygning af manden og kvindens kønsorganer.
Opbygning af sædceller.
Hormonel regulering af testosteronproduktionen hos manden.
Sædcelledannelse.
Hormonel regulering af menstruationscyklussen.
Ægløsnings- og graviditetstests.
Fosterudvikling.
Diskussion om abortgrænsen i Danmarks skal ændres.
Prævention (Eleverne har lavet oplysningskampagner om forskellige præventionsmetoder og præsenteret disse (innovation)).
Kønssygdomme (klamydia, herpes, HPV og HIV), herunder har eleverne arbejdet med at udvikle løsninger til at nedbringe klamydiasmitten blandt unge i Viborg (innovation).
Årsager til barnløshed.
Metoder til kunstig befrugtning og etiske overvejelser ved kunstig befrugtning.
Eksperimentelt arbejde:
-Mikroskopi af æggestokke og testikler.
-Smittespredning (spredning af kønssygdom).
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bio2
|
14-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
På opdagelse i generne og i livets udvikling
Materiale:
-Biologi i udvikling (1. udg): s. 169-192, 196-203, 222-227, 230-233
-Dokumentar: Har Malou det dødelige gen? (2015) fra DR2 (CFU)
-Øvelsesvejledninger
-Arbejdsark og powerpoints
Omfang:
Ca. 57 sider
Forløbets indhold og fokus:
Overordnet opbygning og biologisk funktion af DNA.
Cellens livscyklus med overordnet forståelse af replikation, mitose og meiose (meiosens faser er ikke behandlet).
Det centrale dogme og proteinsyntesen.
Nedarvning af autosomale monogene egenskaber, herunder krydsningsskemaer og stamtavleanalyse.
Kønsbunden nedarvning med rød-grøn farveblindhed som eksempel.
Mutationer.
Genetiske tests: Princippet i udførslen (inkl. gelelektroforese), fortolkning af resultater og etiske dilemmaer ved genetiske tests.
Evolution med fokus på naturlig selektion og artsdannelse. Seksuel selektion er kort omtalt.
Eksperimentelt arbejde:
-Isolering af DNA fra frugt (rapport).
-Hvordan kommer jeres børn til at se ud? (udarbejdelse af krydsningsskemaer på baggrund af elevernes egne egenskaber).
-Genetisk fingeraftryk (Hvem spiste af rektors kage?).
-Bønnedyr og naturlig selektion (induktiv øvelse med bønner til at illustrere begrebet naturlig selektion).
Andet:
-Dokumentar: Darwins forsvundne rejse (2013) fra National Geographic Channel (CFU)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bio3
|
03-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Økosystemerne og os
Materiale:
-Biologi i udvikling (1. udg): s. 23-31, 35-37, 51-64, 71-73
-Biologibogen C (1. udgave): s. 218-220 (pdf)
-Biologi til tiden: s. 144-147 (pdf)
-Tv-udsendelsen 'I Højen Å' (CFU)
-TV-udsendelse: Jorden kalder: Kan vi plante os ud af krisen? (2024) fra DR1 (CFU)
-FN's defintion af biodiversitet fra følgende kilde: https://mst.dk/natur-vand/natur/biodiversitet/hvad-er-biodiversitet/
-Øvelsesvejledninger
-Arbejdsark og powerpoints
Omfang:
Ca. 50 sider
Forløbets indhold og fokus:
-Fotosyntese, respiration og gæring.
-Mikroorganismer: Vækst og vækstfaktorer.
-Energistrømme.
-Carbons kredsløb og drivhuseffekten.
-Diskussion af om vi kan plante os ud af klimakrisen.
-Vandløbet som økosystem med fokus på samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø: Det naturlige og det regulerede vandløb, abiotiske og biotiske faktorer, tilpasninger til livet i vandløbet, forurening af vandløbet, grødeskæring.
-Kort om søen som økosystem med fokus på samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø: Eutrofe og oligotrofe søer, abiotiske og biotiske faktorer.
-Biodiversitet og diskussion af hvordan artsdiversiteten i konkrete vandløb kan forbedres.
Eksperimentelt arbejde:
-Gærcellers aktivitet
-Fotosyntese- og respirationsforsøg med vandpest.
-Feltundersøgelse af Nørresø (2 øvelser): 'Biologisk bestemmelse af vandkvalitet' og 'Abiotiske målinger'.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Biologi i udvikling, nucleus; sider: 23-31, 35-37, 51-64, 71-73
-
Lab - Fotosyntese og respiration .docx
-
Lab - Gærcellers aktivitet .docx
-
Vækst og vækstfaktorer, Biologi til tiden, s. 144-147.pdf
-
Lab - Gærcellers aktivitet (resultater).xlsx
-
Søen, Biologibogen C, 2018, 1. udg, s. 218-220.pdf
-
Øvelseskompendium til feltundersøgelse.docx
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bio4
|
25-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693749647",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693749647",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693749647"
}