Holdet 2022 DA/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Trine Brohus, Zoë Ørnbo
Hold 2022 DA/s (1s DA, 2s DA, 3s DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1.0 Portræt - Skriftlighed I
Titel 2 Forløb 2 Nyheder, fake news og argumentation
Titel 3 Forløb#3 Kortfilm i lyset af eksistentialisme
Titel 4 Forløb#4 lyrik og fiktion læst og oplæst
Titel 5 Forløb#5 Kunstig intelligens vs menneskelig essens
Titel 6 Forløb#6 Skriftlighed: kunstig intelligens Debatte
Titel 7 Forløb#8Science fiktion (Ravn, Madsen og Bladerunn
Titel 8 Forløb#7 Opvarmning til terminsprøven
Titel 9 Forløb#9 Oplysningstiden (Litteraturhistorisk læsn
Titel 10 Forløb#10 Værklæsning "Tyverier" (novellesamling)
Titel 11 Forløb#11Dokumentaranalyse
Titel 12 Forløb#12 Skriftlighedstræning, akademisk fokus
Titel 13 Frankenstein (sort romantik) Adaption og medier
Titel 14 Diskursanalyse og rep. af kommunikationsanalyse
Titel 15 Litteraturhistorisk læsning
Titel 16 Forløb 16 Realisme og modernisme
Titel 17 Opsamling og træning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1.0 Portræt - Skriftlighed I

Faglige mål:
• udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
• beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
• anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed

Indhold:
Eleverne er i dette forløb blevet introduceret til danskfaget. De har lavet portrætskrivning og øvet personkarakteristik. Der har været fokus på formidlingsskrivning, skrive i et levende sprog og med en personlig stemme.
Der er afholdt et grammatikkursus med grundlæggende grammatiske færdigheder. Desuden har eleverne bl.a. skrevet egne kærlighedsdigte ved brug af alle ordklasser.

Eleverne er introduceret til synsvinkler og personbeskrivelser: indre/ydre beskrivelser herunder indirekte 'indre beskrivelser  baseret på adfærdsanalyse samt direkte beskrivelser. Vi er kort kommet omkring fortællerforhold: alvidende, 3.person, 3.person personbundet 1.person (og vi har drøftet eksempler på en 1.person utroværdig fortællerinstans.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb 2 Nyheder, fake news og argumentation

Eleverne har overordnet set arbejdet med følgende i et kort oprids: Kommunikationsanalyse, argumentationsanalyse, Venn-diagrammet, Cidereos pentagram, sproghandlinger (austen/Searl)appelformer, Mindervamodellen New Journalisme, Impressionisme og tomme pladser, journalistiske genrer, nyhedstrekant, ligefrem trekant, reportage, portræt, Nyhedsudsendelsers opbygning, nyhedskriterierne, Fake News, misinformation, disinformation,Hendricks og informationsbobler, bots, clickbaits, sociale medier som primær nyhedskilde, fiktionskoder, faktakoder, autenticitetsmarkører, dokumentar, pressenævnet og god presseskik, den 4.statsmagt, DR monopolet frem til 1989, avisernes historie, nyhedsværtens rolle, sportsinterview og melodien i talen etc.

Eleverne har arbejdet med nyhedskriterierne og anvendt dem til at vurdere, hvilke kriterier er dominerende i  den enkelte nyhed. Vi har set på forskellige nyheder på TV og set på forskellige nyhedsartikler på både web-aviser og i de fysiske aviser. Eleverne har set på forskellige mediers tendenser til at vægte forskellige nyhedskriterier og forskellige vinkler (hooks) i formidlingen af nyheder og sammenlignet de forskellige  avisgenrers karakteristika. Eleverne har hovedsagligt set på følgende avisers journalistik: Ekstra Bladet, Politiken Berlingske og enkelte artikler fra Weekendavisen er præsenteret i et læreroplæg. Vi har også drøftet Børsen med henblik på modtagergrupper. Minerva-modellen er anvendt til en analyse af avisernes intenderede modtagergrupper. Avisernes forskellige journalistiske genrer, vi har arbejdet med er : Nyhedsartikler, debat-artikler, læserbreve, portrætartikler og reportager. Eleverne har i den forbindelse arbejdet med både den omvendte nyhedstrekant og den ligefremme trekant. Eleverne har i den forbindelse hørt om den trykte avis historie, og at avisen blev trykt om natten, hvorfor nyheder kunne komme ind til redaktionen og nå med i morgendagensavis i sidste øjeblik. Den omvendte nyhedstrekants opbygning er et levn fra, at redaktøren skulle skabe plads til en vigtig nyhed.  
Eleverne har arbejdet med lay out og de forskellige udtryk i forskellige avisers forsider. De har set på relationen mellem fotojournalistikken og den skrevne journalistik (hvor eleverne konkluderede, at Politiken og Ekstra Bladets billed til tekst ratio var meget forskellige!)
I relation til debat-artikler har eleverne arbejdet med argumentation (Toulmin), og de har både i forhold til disse artikler og som generel tendens set på kommunikationssituationen omkring forskellige journalistiske medier: Den trykte avis' afsender-modtager-relation adskilte sig meget fra de selv samme avisers web-versioner, idet web-aviserne hyppigt giver læseren mulighed for at 'deltage i debatten' i en kommentarspor.
Eleverne har anvendt Jacobsens kommunikationsmodel og de har i mindre grad (og kun i dette forløb) arbejdet med Ciceros: 'Pentagram'. Jeg har vurderet, at kendskabet til Jacobsens detaljerede model vil kunne give eleverne en fordel i en anvendelse af Cicereos pentagram, fordi de kan trække på deres viden til punkterne.
Eleverne har også arbejdet med sproghandlinger (Austens) særligt i forbindelse med artikler med et politisk indhold eller intention.

Minervamodellen
Ekstra Bladet hyppigt anvender Konflikt og sensationelle overskrifter, som på webavisen fører til clickbaits og appelformen er hyppigt patos. Identifikation var også af en væsentlighed, fordi en vinkel hos EB er den 'lille mand imod et system/noget større'. Politiken fandt vi artikler med et højere lix-tal, og overskrifterne var sjældnere sensationelle, men appelerede i højere grad til logos og med en vis vægt af patos-appel. Berlingske og Politiken ligner Lix-tal mæssigt hinanden, men deres målgrupper i henhold til Minerva er forskellige. og  I forbindelse med Minervamodellen så vi også på web-versioner af dameblades forsider: Hjemmet, Hendes verden. Eleverne har  arbejdet med at sætte et  erhverv/ person-metaforik på segmenterne, så de er lettere at huske og identificere i analysearbejdet. Eleverne har arbejdet med at identificerer målgrupperne ud fra Minervamodellens forskellige segmenterne erhverv på de blå, de grønne, de violette og de rosa. De er bekendt med, at teorien oprindelig stammer fra Bourdeau, og at svagheden er, at den er baseret på det franske samfund, hvorfor der måske er forskellige på segmenterne i Danmark og I Frankrig. Eleverne er bekendte med, at den danske model stammer fra reklamebranchen og er udviklet af Henrik Dahl: "Hvis din nabo var en bil". Eleverne har arbejdet med at knytte forskellige aviser og medier  herunder også enkelte dameblade til segmenterne.Børsen og Berlingske blev koblet til det blå segment, og Weekendavisen og Politiken knyttede eleverne til det grønne segment. De violette blev koblet til Ekstra Bladet. De rosa fik tildelt magasiner med håndarbejde, børneopdragelse og en hjemlig vinkling.
Eleverne har også arbejdet med TV-nyheder og set på, at suspense-grebet anvendes i en mild grad ved at en nyhed gennemgås overfladisk, hvorefter værten (anker) siger: "Se med i vores 19-udsendelse" .  TV-nyheder har derfor til tider et element af at være en form for 'føljeton' i forhold til en begivenhed, som udspiller sig et sted i Danmark eller i verden. Eleverne har også set på det filmiske virkemidler (Fiktionskoder): et billede af en retsbygning og voice over eller en journalist, som står foran bygningen og fortæller om en specifik retssag som dækkes i nyhederne (Og måske også i debatterende programmer og Podcasts). Eleverne har afdækket kompositionen i nyhedsudsendelser, hvor de både har været bevidste om føljeton-elementet og den enkelte udsendelse vægtning af nyheder: de vigtigste (i forhold til nyhedskriterierne) får en længere dækning i udsendelsen. Eleverne har derfor afdækket den meget specifik komposition, som nyhedsudsendelser har. De har også belyst værtsrollen som funktion ( den er et fænomen oprindeligt fra USA) hvor eleverne har undersøgt nyhedsværtens rolle: Tryghedskabendem, 'rød tråd' indslags-forbinder' en guide igennem verdens nyheder og holdspiller: Værten stiller om til en reportage-journalist på et sted, hvor en nyhed udspiller sig, som fortæller om udviklingen i den pågældende nyhedshistorie. Eleverne har også arbejdet med nyhedensværtens udtale i sin nyhedsoplæsning: neutralt dansk (dialekt nedtonet)  og med en meget specifik melodisk tone i stemmen, som ikke anvendes i hverdagssproget: det er et specifik genrekendetegn. Vi så i den forbindelse også på interviews af sportsstjerner, som også taler med en melodisk rytme, som også adskiller sig markant fra hverdagssproget.

I den skriftlige journalistik er sproget også blevet belyst: vi har talt om New Journalism-traditionen og begrebet: "Show it-don't tell it": Læseren skal være medoplever af nyhedsbegivenhedens udfoldelse. I den forbindelse har de fået læst: "Branden" (Herman Bang) højt, som med sin impressionistiske stil giver beskrivende sanselige observerende beskrivelser af begivenhedens udfoldelse. Personer i begivenheden fremstilles adfærdsbeskrivende (ydre synsvinkel), og mange indtryk formidles, hvorfor læseren skal tolke, hvilke er de mest relevant. Brandes journalistiske arbejde fortolker ikke, forklarer ikke og fortæller ikke: Det er derimod en gengivelse af de indtryk, som beskueren (journalisten) reportere uden en tydelig vinkel (hook). Brandes skriver, så læseren oplever begivenheden qua de mange sanselige beskrivelser og gengivelse af journalistens indtryk i situationen. Værket blev læst med blik for de impressionistiske træk, muligheden for at indlæse på de tomme plaser, og eleverne arbejde med, at forstå, hvad: Show it' som fremstillingsform, kan. Eleverne fik udleveret Branden som kopi i forbindelse med en øvelse i timerne: at afprøve at formidle med fokus på: "Show it"



Vi i forløbet også drøftede Fox-news i USA, som har en republikansk profil, og amerikanske medier har i modsætning til de danske ikke et pressenævn, og de er i høj grad indtjeningsafhængige, hvor DR finanseres via vores skattesystem, og TV2 er delvist finanseret via skattelicensen. Vi har også drøftet annonceindtjening og den trykte avis (og aviser generelt), og vi har drøftet udfordringer for aviser idag, hvor særligt unge får nyheder via andre kanaler. Vi har også drøftet, at aviser bør omtale journalistiske kilder, hvis en nyhedshistorie er en gengivelse fra et andet medies nyhedsflow. Dette viste sig at være en udfordring i mange artikler, som eleverne fandt på sociale medier.
Eleverne fandt også ud af, at de foretrak at få nyheder via sociale medier - eller det var en væsentlig kilde til nyheder (hvor nyhederne ikke koster penge, for man skal ikke tilkøbe sig adgang - en god pointe eleverne fremlagt af eleverne i en af timerne)

Pressenævnet, god presseskik og algoritmebåret informationsbobler:
Vi har drøftet betydningen af, at unge får nyheder fra sociale medier. Vi har i den forbindelse diskuteret Hendrics 'videns-bobler' at algoritmer i vores individuelle interageren med internettet har og får betydning for, hvad vi bliver præsenteret for. Vi risikerer nyhedernes objektivitet (læserkontrakten), at vi forventer at journalister reporterer neutralt og med en vis objektivitet i deres gengivelse af eller reportering fra virkelighedens begivenheder. Risikoen for både: 'Fake News', 'misinformation' og 'disinformation' (og propaganda) øges ved, at vi ikke har fælles medier som kilde til vores nyheder. Disse kilders fundament skal selvfølgelig bero på god presseskik og de etiske retningslinjer for journalistik, som Pressenævnet er en sikkerhed for. Det er muligt at klage til pressenævnet, som skal vurdere den journalistiske integritet i relation til retningslinjerne for god presseskik.
Vi har drøftet Jan Grarups portræt-dokumentar, hvori pressenævnets kritik indgår i indledningen. Grarup har filmet sin ekskonens begravelse uden de nærmeste pårørendes accept, hvorved de udstilles i en situation, som må anses for at være privat, og som ikke lever op til, at dets gengivelse er af sådan en vigtig karakter for offentligheden, at de overgår nogle enkeltes ret til privatliv. Her er et god eksempel på, at Pressenævnet har en væsentlig funktion, som garant for, at journalister ikke kan bedrive journalistik alene med henblik på clicbaits, for at fremme en bestemt sag f.eks politisk eller kan være injurierende, fordi en konflikt parter skal have mulighed for at ytre sig, når en sag fremstilles i medierne. Eleverne så et klip af indledningen til dokumentaren med henblik på at se Pressenævnets meddelse.

Eleverne er blevet gjort bevidste om, at dokumentargenren også er en journalistisk genre, hvorfor dokumentarer ( de danske) også bør leve op til reglerne for god presseskik. I den forbindelse drøftede vi mundtligt instruktøren Michael More's dokumentarer, og at de amerikanske dokumentarfilm ikke nødvendigvis på samme måde møder forventningen om objektivitet og at en dokumentarer 'dokumenterer virkeligheden' neutralt. I forbindelse med god presseskik og omtalen af Pressenævnets arbejde og funktion har  eleverne også med begrebet: "Den 4. statsmagt" - og at pressen også har/har haft en rolle som 'vagthund' i forhold til det politiske system. Vi debatterede i den forbindelse betydningen af de sociale medier, og at medie-monopoler (DR frem til 1989) hører fortiden til, så danskerne får informationer via mange kanaler, og politikere idag har deres egen: 'nyhedkanal', hvortil de har tilknyttet spin-doktorere etc. Formidlingskanalen er via sociale-medier som Instagram, Facebook med mere. Disse kanaler er ikke underlagt pressenævnet og er ikke pålagt at følge de etiske regler for god presse-skik.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3 Kortfilm i lyset af eksistentialisme

Kortfilmen: "Att døda et barn" har vi analyseret med analysegreb knyttet til filmanalyse (Se "Close Up"-teori-bogen).
I har arbejdet med eksistentialisme med fokus på Camus og Sartes hovedbegreber: "Ansvar", "valg", "absurditet"/"meningsløshed", at skabe mening i ens eget liv trods tilfældigheder og ved at træffe valg, som gør, at man også har ansvaret for sit eget liv. I har også arbejdet med grundbegrebet i eksistentialismen : "Døden (Mennesket er bevidst om den) og den er sammen med "angst"  grundvilkår i den menneskelige tilværelse:
Valget fører til ansvaret for udfaldet, absurditeten eller meningsløsheden affødes ofte af tilfældigheders indflydelse, hvor denne ubekendte kan føre til angst eller fortvivelse, fordi vi ikke kan forudsige udfaldet af alle valg vi træffer: vier  derfor nødt til at skabe mening med det liv, der udfolder sig på baggrund af vores valg og tilfældighedernes spil.. I "Alt døde et barn" bliver barnet kørt ihjel grundet en uheldig kollision mellem bilen og barnet.Dette sker, fordi føreren af bilen er uopmærksom i et ganske kort øjeblik, og fordi barnet ikke ser sig for (Det er jo et barn, som ikke kan forventes at se sig for). Bandet snubler kort forinden kollisionen, og denne tilfældighed er en medvirkende faktor til udfaldet. Forældrene og føreren af bilen skalhver især leve med udfaldet af deres valg (opmærksomheden og at sende barnet over til naboen efter sukker) og de skal hver især forsøge at skabe et meningsfuldt liv trods den tragiske livsændrende begivenhed: At skabe mening i det absurde/meningsløse er deres ansvar:Og kan de ikke det, så mister de sig selv og begår psykisk selvmord: ved at så meningen med livet for det enkelte selv ihjel).De vil være i live i fysisk forstand, men de vil ved tabet af meningsfuldhed miste sig selv.
I har analyseret og set "The Matrix" (1999) og hertil har i set en minifilm Platon's "Hulelignelsen" hvor personerne er fremstillet i voks på YouTube.
Fokus har været på relationerne mellem fænomenernes verden (sanseverden) og ideerenes verden (abstrakt fornuft og tænkning - i Romantikken er det en 'anelse').
I Har også analyseret "Under bæltestedet" (En kortfilm), hvor I fokuserede på: Autentiske venskaber versus ay holde hinanden hen (bekendtskaber). Vi talte om "Fronstage" og "Backstage" (Goffman): vores facade er "From stage" og vores ærlige værdier, følelser og alt privat omkring os er "Back stage" Vi drøftede at Instagram med filter og mange redigerende indstillinger er en poleret overflade, som ikke nødvendigvis steder overens med hele personen bag: Her kan man tale om en forskel mellem back stage og front stage.
Hovedpersonerne i filmen viser deres backstage- elementer af dem selv 'under bordet'. Det sagte, som for den ene hovedperson er en forskønnende iscenesættelse for at gøre indtryk på en smuk kvinde i en rød kjole. Hovedpersonen, der er mere underspillet er på sin vis mere autentisk, så forholdet mellem front stage og back stage er mindre. Det viser sig også, at den underspillede hovedperson er i den indledende fase af et forhold med den smukke kvinde.
Vi drøftede også, at relationen mellem de to 'såkaldte venner' er en magtkamp, hvor der er en dobbeltbind-kommunikation, som skaber en stor kløft mellem det sagte ord og personernes kropssprog.
Vi drøftede også den dybde psykologiske analytiskemetode i forhold til filmen: At under bæltestedet både er noget seksuelt, men at den iscenesættende hovedperson i magtkampen tilstræber af underminerer sin ven ved at italesætte hans impotens overfor kvinden: Det er en handling, der strider med kodekset for et venskab: at afsløre en hemmelighed er under bæltestedet. Under bæltestedet refererer også til en boksekamp, hvor to rivaler skal forsøge at slå hinanden ud, men i boksning må man ikke slå under bæltestedet på de shorts, som bokserne kæmper i. Det strider med reglerne.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4 lyrik og fiktion læst og oplæst

Vi har analyseret lyrik, og vi har sammenholdt vores analyse, vores egen oplæsning med den, som forfatteren fremstiller (video-materiale). Vi fandt ud af, at forfattererne holdt pauser andre steder en vi gjorde, de ændrede tempoet i oplæsninge, og de lagde trykket i ordene anderledes i nogle passager, end vi gjorde. Dette fik en betydning for vores analyser af værkerne: i forfatter-oplæsningen af digtene fik kropsproget, rummet, tempoet og trykket lagt i sætningerne en stor betydning for, hvordan vi fortolkede værkerne. Dette kan ikke læses ud af det skrevne værk, hvorfor vidnerne med film af forfattereres oplæsninger gav en ekstra dimension til fortolkningen af værket. I den forbindelse er konteksten for værket af en stor betydning.
Sekundær litteratur læst og elevsøgning på nettet:: Centrallyrik (læst), Interaktionslyrik (læst), hvad er normalsprog(læst). Elevsøgning: Haiku-digtet og eleverne har fundet karakteristikas.
Søren Ulrik Thomsen: De levende" og "Tilgiv at jeg ser..." (1996), "Hvorfor digter jeg" (Thomsens oplæg på "Lyrikporten")
Peter Laugesen: & de fantastiske ting"
Pia Juul:" Min onkel Hector sagde"
Jørgen Leth: "Gådigt"
Hans Jørgen Nielsen: "Ikke blot hende" (1966)
Christina Hagen:"White Girl" (uddrag fra "White Girl, 2012)
Henrik Nordbrandt: "Hvor vi end rejser hen"()
Christian Dorph: Futurum in præterito
Meghan Trainor (popsang): I Made You Look" (2022)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#5 Kunstig intelligens vs menneskelig essens

Vi har arbejdet med artikler om chat-robotter og analyseret Bladerunner. Vi har kredset om tematikken: hvad kendetegner et menneske: hvad er essensen i et mennesket, som en maskine ikke kan have?
Empati? At skabe noget nyt fra intet?
Kan en maskine have empati? Er det nok at være kodet til empati?
Vi har drøftet de etiske aspekter omkring chatrobotter herunder: bias, skævvridende algoritmer, vil de skabe mere ulighed i et demokrati? Hvilke krav bør vi stille til henvisning til  kildemateriale og  herunder copyright-lovgivning hvorved en kunstner aflønnes, hvis elementer af dennes værk indgår i chatrobottens kunst?
Eleverne har desuden arbejdet med 'Turing-testen', som et redskab til at vurdere, hvorvidt en maskine er decideret intelligent i en menneskelig forstand
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#6 Skriftlighed: kunstig intelligens Debatte

Omlagt skriftlighed: dvs vi har arbejdet sammen i skriveprocessen. I har arbejdet med del-elementer i den debatterende artikel, som vi har samlet til sidst til en hel opgave.
Vi har haft fokus på at arbejde med: afsnitsindledere, sætningsindledere, PEE-struktur og at skrive afslutninger og indledninger, der har en rød tråd.
I har desuden arbejdet med: at skrive en  redegørelse. at lave en saglig diskussion med støtte i diskussionshjulet og I har arbejdet med at skabe et debattererende afsnit, hvor I med afsæt i redegørelsen for centrale holdninger, diskussionen og argumentationsanalysen har tilstræbt at overbevise en læser om den mest overbevisende side af sagen.
I har også arbejdet med Minerva-modellen med henblik på at komme med et bud på modtagergruppen, og hvordan artiklernes appelform, argumentation og sprog er tilpasset den intenderede modtagergruppe.
I har i opgaven haft mulighed for at trække på viden fra journalistikforløbets indhold omkring: fake news, Minervamodellen, og I har kunnet inddrage empatiens betydning for menneskets særstatus fra jeres arbejde med Bladerunner i forløbet omkring kunstig intelligens
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#8Science fiktion (Ravn, Madsen og Bladerunn

I har læst et uddrag af Olga Ravns "De ansatte", Svend Åge Madsens novelle: "Skabt for hinanden (1995), og I har set: "Bladerunner" (1982) som alle hører under science Fiktion-genren. I har arbejdet med dystopia versus en fremtidsidealisering og en teknologi-begejstring og visse værker afspejler måske begge tendenser.
I har arbejdet med filmbegreberne: Film Noir, Neo Noir og Tech Noir i forbindelse med Bladerunner: og I har diskuteret, hvad adskiller mennesket fra maskinerne. Og Vi har diskuteret transhumanisme.
(Værklæsning):Vi har sammenlignet uddrag af romanen: "Do androids dream of Electric sheep?"( Philip Dick, 1968) medfilmen:  "Bladerunner" (Ridley Schott, 1982).
Vi har drøftet: hvad er en god adaption? Hvilke elementer skal være med? Hvorfor er denne adaption så løs: den bærende ide er repræsenteret, men relationer og dramaer er forskellige, og afslutningen er også vidt forskellige: Bogen er dystopisk, hvor filmen derimod er optimistisk og tror på, at empatien og den menneskelige essens sejrer til sidst.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb#7 Opvarmning til terminsprøven


(Til eleverne: læs jeres terminsprøve - heri har I jo ekstra noter;-): I lavede i terminsprøven en komparativ analyse af "Den grimme ælling" (H.C. Andersen) og "Ørneflugt" (Pontoppidan) - I den forbindelse anvendte I jeres viden om henholdsvis: 'Det moderne gennembrud' og 'Romantikken'.)

I forhold til romantikken som en del af et forløb, så har eleverne også arbejdet med den sidste del af perioden: Romantismen i forbindelse med Frankenstein-forløbet (Adaption af medier). Shellys: Frankenstein hører sammen med f.eks: "Skyggen" (H.C.Andersen) begge under romantismen (Nb.: Skyggen hører under romantisme - andre af hans tekster gør ikke nødvendigvis, så se på trækkene i teksten før du karakteriserer, hvilke strømninger under romantikken, teksten afspejler) Romantikkens tendenser kan I også finde materialer vedrørende under Science Fiction"-forløbet. Bladerunner og "The Matrix" og materialerne i forløbet som Platons:"Hulelignelsen" er relevant for romantikken og for romantismen - det kan derfor være en fordel at læse op på  disse  forskellige forløb samtidigt eller i forlængelse af hinanden ).).

Fokus i dette forløb:
Eleverne har arbejder med Det moderne gennembrud ideer overfor Romantikkens tendenser, hvilket har udmundet sig i en opgave, hvori eleverne har foretaget en komparativ analyse af H.C. Andersens "Den grimme ælling og Henrik Pontoppidan: "Ørneflugt"
Den bærende ide i "Den grimme ælling er at arven og det apriori talent og individets essens er på forhånd givet. ' og eneren/geniet er født til at udvikle sig til netop at udfolde sine evner uanset de vilkår (miljø) vedkommende er født ind i. Den grimme ælling går meget igennem med mobning, den føler sig uden for og anderledes men i sun udvikling vokser den sig til skønhed og beundring som en smuk svane. En biografisk læsemetode vil fremhæve lighedstrækkene mellem H.C.Andersen selv og den grimme ællings historie og dens udvikling tilstorhed qua dens iboende 'gaver': svane/ anerkendt litterat.
I kontrast til Den grimme ælling står "Ørneflugt". Ørnens instinkter (Darwin vil pointere, at de er nedarvet) får ørnen til at følge sin seksualdrift ved at flyve efter hunørnen. Han er uvant i naturen og han er bange. Hun flyver op  og højt, men qua det uvante miljø tør ørnen ikke flyve efter hunørnen. Han vender derfor om mod præstegården, hvor en karls skyder ham ned, og han ender i møddingen. Pontoppidans værk er i tråd med det moderne gennembruds tendenser: miljøet er determinerende for individets muligheder og dets udvikling (og dannelse). Pontoppidans tanker hører under det moderne gennembrud, hvor samfundet problemstillinger  fremstilles og sættes under debat. Georg Brandes forelæsninger i 1871 blev således begyndelsen på den nye strømning: det moderne gennembrud, hvor man dyrkede positivismen (naturvidenskabens metoder), det videnskabelige og man var rationel (fornuftig) fremfor at beundre kunstnerens intuitive 'anelser som i romantikken (følelse og en dualitet i splittelsen mellemfænomenverden og ideernes verden). Brandes introducerede f.eks Darwins evolutionsteori (opgør med den bibelske version), han satte en debat (sædelighedsfejde) i gang om at også seksualdriften var en naturlig drift, og den således var en del af begge køns natur. Dette betød, at kvinder også havde en seksualdrift, og den såkaldte sædelighedsfejde omhandlede Dansk kvindesamfunds side versus Georg Brandes med flere side: I fald kvinder skulle dyrke deres seksualdrift på linje med mændene, så ville man få et problem med uønskede graviditeter, som var en problemstilling, som mændene ikke på samme måde skulle forholde sig til. Eleverne så i denne forbindelse et billede af en prostitueret på politigården hos embedslægen, da disse kvinder var pålagt såkaldte undersøgelser (måske for at beskytte det bedre borgerskabs mænd mod kønssygdomme.) Prostitution var et velkendt fænomen - og i indre København havde en gade/et område, hvor de prostituerede kunne opspores. Prævention var ikke udbredt Desuden var fåretarme var en usikker præventionsform).
Perioden har fokus på samfundsproblematikker, herunder også arbejdsforhold og rettigheder i lavere samfundsklasser. Skrivestilen er præget af realisme, naturalistiske beskrivelser (naturvidenskabens stræben efter objektivitet). I impressionismen kom det til udtryk ved, at alle indtryk blev fremstillet, hvorved at læserens opgave er at forholde sig til, hvilke elementer er de vigtigste, og hvad er forklaringen (indre perspektiv) til at personerne handler som de gør. Adfærdsbeskrivende, minimalistisk på den måde at forstå, at læseren skal reflektere sig frem til betydningen af  den information, som læseren får. Dette betyder også, at der er tomme pladser i forhold til at forstå en indre årsagsforklaring. Personkarakteristikker bærer præg af behaviourisme des. adfærdsbeskrivende (ydre beskrivelser)  direkte tale (replikker) og fortællerinstansen er ikke (længere) alvidende). Disse tendenser kan sammenlignes med  den minimalistiske stil, som i høj grad forbindes med Helle Helle og 1990'ernes litterære tendenser ( frem til idag.).
Ibsen skrev et drama "Et dukkehjem", som førte til stor debat, fordi en borgerskabskvinde forlader sin mand og sine børn. I perioden forinden:romantikken blev kønsrollerne tegnet tydeligt op og idealiseret i Biedemeier-romantik: kvinden som samlende for hjemmet, som omsorgsgiver for både mand og børn: dette var en kvindes kald og gudsgivne rolle i livet.
Foruden at eleverne har belyst forskellene mellem romantikke og Det moderne gennembrud har eleverne arbejdet med del-elementer i den analyserende artikel (Skriftlig dansk)).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb#9 Oplysningstiden (Litteraturhistorisk læsn

Eleverne har arbejdet med de litteraturhistoriske tendenser i perioden. Eleverne har fået indblik i samfundsforholdene herunder at det var et feudalsamfund, hvori kongen havde magten,. Kongen som den højeste og nærmest i forhold til Gud. Holberg skrev komiske sarkastiske og allegorisk samfundskritik: satire! Holbergs værker er, pakket ind i ironi og humor, så kongen ikke blev fornærmet. Værkerne blev censureret, og blev gennemlæst før udgivelse og opsættelse i teateret ( dramaerne).
Niels Klims underjordiske rejse har eleverne analyseret grundigt: de har haft fokus på de stemmer (polyfonien i forhold til de emner, som behandles) som de forskellige verdener repræsenterer: Filosofernes verden er upraktisk, fordi filosoferne alene er refleksive og i en tankeverden (et elfenbenstårn): eleverne definerede dem til næsten at høre til i Platons ide-verden, og fænomenverdenen blev i denneverden overset og nedprioriteret, således at denne verden ikke havde gode veje eller ordentlige huse.
Kvinderne i 1700-tallet var underlagt manden rent juridisk, og dette debatteres også i værket, hvor Niels Klim kommer til en verden, som er en direkte kontrast til kønsrollerne i samfundet i Danmark. Eleverne har arbejdet med at vurdere, hvilket emne de enkelte verdener repræsentere, og hvilken latent holdning og samfundskritik som de enkelte verdener repræsenterer.
Eleverne er blevet introduceret til nyere forskning: at 1700tallet også var en tid med mulighed for at brokke sig til kongen, hvorved historikere har fået en indsigt i samtiden i København i 1700tallet. Enkekvinder ejede f.eks noget ejendom, som blev udlejer: det overraskede eleverne: og det gjorde blot Niels Klims møde med en materikalsk verden endnu mere interessant i en tid præget af censur. Måske ønskede Holberg mere ligestilling allerede i oplysningstiden.
Eleverne har arbejdet med perioden ud fra tidens tendenser: videnskaben og rationel tænkning var i fremmarch og danner et fundament for, hvordan videnskab bliver bedrevet idag rent metodisk. Det store fokus og tro på 'fornuften', kritikken af enevældet, et litterært borgerskab voksede frem (og ideer og strømninger fra litteraturen og filosofien i Europa nåede også Til Danmark. Eleverne er blevet introduceret til Immanuel Kants Moralske imperativ og dennes tro på mennesket som 'et fornuftsvæsen' over for den angelsaksiske filosofis fokus: et fokus på empirien og sanserne. Disse to traditioner står overfor hinanden, hvilket eleverne fandt eksempler på i Niels Klims underjordiske rejse.
Eleverne har læst, hørt og set en udsendelse om oplysningstiden: "Enevælde og oplysningstid" (DR-TV).
Analyse-metode/r i dette forløb og i andre forløb:
Eleverne har haft fokus på forskellige metode-strategier i læsning og analysen af tekster: Den litteraturhistoriske vinkel har været relevant i dette forløb, hvor det biografiske er præsenteret under: 'terminsprøve-forløbet qua det mulige i, at læse "Den grimme ælling som et værk med biografiske træk: H.C. Andersens liv er kildeteknisk set veldokumenteret, hvilket gør det muligt at anvende en biografisk analyse metode til netop dette værk. Andre analysemetoder til til tekstarbejde i faget er koblet på i forskellige forløb primært i de forløb, som rummer:  kanonforfattere, litteraturhistorisk læsning (og her koblet til de metoder, der med fordel kan anvendes sammen med den litteraturhistoriske læsning eller blot i forhold til den pågældende tekst). Forskellige analysemetoder praktiseres også i: 'Lyrik og fiktion læst og oplæst', og i forløbet: Realisme og modernisme" Eleverne har ikke haft et isoleret forløb med fokus alene på analysemetoder, men de er præsenteret sideløbende med analyse arbejdet med afsæt i relevansen af de enkelte metoder i forhold til de valgte tekster. Metode-teorier ligger under.: Dokumenter i Lectio
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forløb#10 Værklæsning "Tyverier" (novellesamling)

Eleverne har arbejdet med novellerne i Krogsgaards: "Tyverier". De har læst individuelt, og de har også haft del-ansvar for udvalgte dele af samlingen. Forløbet har fokuseret på de gennemgående tematikker, som er knyttet til miljøer i familier og relationer med få ressourcer og sociale udfordringer. Desuden er et gennemgående tematik en isolation og en fremmedgørelse. Kommunikationen fungerer ikke imellem karaktererne: de forstår ikke hinanden og taler forbi hinanden. Miljøet og det sociale spile imellem personerne har eleverne arbejdet en del med.
De har desuden set på tomme pladser, de minimalistiske tendenser, replikker vs.adfærdsbeskrivelser (behaviourisme), som mange steder fører til 'Dobbeltbind'.kommunikation: dvs. en uoverenstemmelse mellem det udsagte og adfærden/handlingen (kropsligt). Dette medvirker til mange tomme pladser, som stiller krav til, at eleverne aktivt arbejder med analysen og fortolkningen og bliver (med)skabere at en mening. Eleverne kan vælge at se på Hermans Bangs skrivestil i "Branden", som defineres som impressionistisk (og new journalism: show it don't tell it), men som lighed med minimalismen rummer genretræk som: ydre beskrivelser (adfærdsbeskrivelser)brug af replikker og heraf også tomme pladser i forhold til, at læseren skal fortolke, hvilken betydning indtrykkene (impression) har: hvilke dele af fortællingen er væsentlige, hvordan er de væsentlige og, hvilken sammenhæng (årsags) er der til, at en karakter handler sådan. De ydre beskrivelser og en tilrider utroværdig fortællerinstans giver mange muligheder for fortolkninger.
Eleverne har haft et fokus på en undergenre, som kan karakteriseres som: "Underklasselitteratur": og de har arbejdet med at identificerer træk ved genren i sproget, personfremstillingen i deres personkarakteristik og i miljø-beskrivelserne. De seks mest centrale træk i genren, som eleverne har haft fokus på i varierende grad er
1.Det danske klassesamfund
2. Den prekære underklasse
3.Udsatte steder                                          
4.Prekære liv                                      
5.Dysfunktionelle, men stærke institutioner
6.Farlige følelses-strukturer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Forløb#11Dokumentaranalyse

Vi har arbejdet med fakta og fiktionskoder under forløb 2 Nyheder fake news og argumentation.
Vi har introduceret autenticitetsbegrebet: håndholdt kamera, kilder med mere. Vi vurderer dokumentarens troværdighed ved at se på faktakoderne, autencitetsbegrebet og fiktionskoderne (filmiske virkemidler), som understøtter patos-appel, skaber fremdrift i kompositionen og engagerer seeren på en levende måde. Vi arbejde med begreberne i forløb 2 - så her kan I finde teori med mere.
I har fået en kopi udleveret, hvori vi definerer de forskellige dokumentar-typer. Den observerende dokumentar (den såkaldte klassiske dokumentar), som I så i dokumentaren fra retspsykiatrisk hospital.
Vi har arbejdet med den deltagende dokumentar i dokumenter-serien:  "Anna Lin har det fint" (DR)
Og vi har drøftet begrebet: Voice of God og brugen af rekonstruktioner og deres troværdighed.
Vi arbejde  i forløb 2 med pressenævnets rolle også i forhold til dokumentargenren, hvor vi bl.a. drøftede Jan Graups kritik fra pressenævnet i forbindelse med den biografiske dokumentar om ham som pressefotograf i krigsramte områder.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 13 Frankenstein (sort romantik) Adaption og medier

Eleverne har her arbejdet med gotik, sort romantik eller romantisme. De har I Frankenstein haft fokus på adaption imellem medier. De har læst en tegneserie om Frankenstein, og de har i engelskfaget arbejdet med det gotiske.
Henblikket med Frankenstein har også været dualiteten, som den komme til udtryk i romantismen: det mørke i mennesket selv versus det socialt acceptable. Motivet 'den gale videnskabsmand' er den negative version af geniet (som blev dyrket i perioden).
Eleverne har i forbindelse med det mostrøse  i romantismen også læst et uddrag af: Johannes V. Jensens: "Kongens Fald" (1900-1901).

Eleverne har set filmen: "Frankenstein" (1994),og de har arbejdet med tilblivelsen af romanen af Mary Shelley, hvorfra hun fik ideen om at syg ligdele sammen.
De har lavet en komparativ analyse af en tegneserie: "Frankenstein" udleveret som en kopi og filmen. De har efterfølgende drøfte, hvad kendetegner en god adaption? Det har også trukket på viden fra arbejdet med  adaptionsanalyse i forhold til bogen: "Do Androids dream about electric sheep" Philip Dick, 1968 og filmen Bladerunner, 1982.
Eleverne har arbejdet genretræk ved science Fiction- genren og genretræk ved gyserfilmen. Eleverne endte med at betragte Mary Shelley's Frankenstein, som en af de første science fiction romaner i forhold til vores nutidige definition af genren. . Eleverne har arbejdet lidt med med at definere romantismen eller gotisk romantik, og de har arbejdet med, hvilke genretræk Science Fiction har og de har også belyst  gyser-filmen som genre og de har defineret de kriterier, som adskiller de to genrer fra hinanden..
Et læreroplæg med oplæsning fra Freuds værk er brugt til, at introducere dem til Sigmund Freuds værk: "Det uhyggelige", hvor hovedessensen, som blev fremhævet:, at det mørke fortrængte som tendens i romantismen står i kontakt til det hyggelige og hjemmelige (Biedemeier). Freud omtaler det som: 'Unheimlich', hvor vi i forbindelse med de to genrer: gyserfilm og science fiction taler om noget 'uhyggeligt' (måske afledt af'Unheimlich'.
Vi har drøftet det monstrøse og groteske i litteraturen og tendenserne karakteristika:1 Det velkendte og hyggelig beskrives - for så at blive dets modsætning: fordrejet, skræmmende uigenkendeligt, og som at miste sig selv. Fordrejelser af former, farver og størrelser ( F.eks Alice i eventyrland).2Modstridende kontraster og en masse sanse og billedsprog 3) Der opfindes hyppigt nye ord og sammensatte ord ( i litteraturen)€)Det peger ofte imod naturen, det guddommelige eller det overnaturlige.%) Det er ofte forbundet med modstridende følelser).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 15 Litteraturhistorisk læsning

Forløbet har fokus på at læse, analysere og fortolke tekster i lyset af den historiske periode. Undervisningen vil derfor have et fokus på at læse om historiske begivenheder og deres indflydelse på kulturen og samfundet. Elevernes tilegnede viden om de enkelte perioders historiske begivenheder og tendenser vil blive brugt til analysearbejde og fortolkningen af tekster, som er centrale og relevante for de enkelte perioder.
I forbindelse med nedslag i forskellige litteraturhistoriske perioder vil eleverne også forholde sig til centrale forfattere i perioden/perioderne. Dette betyder, at forløbet også vil have fokus på kanonforfattere.
Forløbets fokus er centreret omkring at eleverne bliver bevidste om at anvende en litteraturhistorisk metode til læsning af tekster, og eleverne vil blive bevidste om at historiske begivenheder og kulturelle fænomener har en indflydelse på litteraturen. Elevernes arbejde med analyse og fortolkning af tekster i forskellige perioder, og elevere fordybning i litteraturhistorie skal desuden munde ud i et overordnet overblik over generelle tendenser i  de udvalgte perioder, og de vil arbejde med at anvende denne viden til at kunne vurdere ligheder og forskelle komparativt i forskellige litteraturhistoriske perioder.
Forløbet vil strække sig over: folkeviser (middelalderen), lidt barok, Oplysningstiden, Romantikken, Det moderne gennembrud,
Mellemkrigstiden kunne være placeret i dette forløb, men perioden er ikke behandlet med fokus på de historiske tendenser, men indgår under emnet realisme og modernisme, hvor efterkrigsmodernismen er affødt at f.eks ændringer i samfundet grundet mange nye tendenser. Dette betyder at man ændrer betydningen af tidligere traditioner og tidligere værdisystemer f.eks Nietzches udsagn:"Gud er død'. Realisme og modernisme forløbet  vil rumme noget ekspressionisme og dadaisme. I dette forløb vil socialisme også indgå med eksempler spå realistiske beskrivelser af samfundsforhold.
Centrale tekster
Tekster: German Gladensvend
Tornerose(folkeeventyrventyr)
Tornerose (børnesang)
Malerier:
C:W Eckersberg: Bombardementet i København"(1807)
Caspar David Friedrich: "Klosteret i egeskov" (1809)
Christen Købes: " Udsigt fra Dosseringen ved Sortedam sø mod Nørrebro"(1838)
Emilius Bærentzen: "Familiebillede" (1828)
Michael Ancher: "Redningsbåden køres igennem klitterne"(1883)
Tekster:
"Freud: Uddrag af "Det uhyggelige"
Oehlenschläger: "Morgenvandring" (1805) og "Det er et yndigt land"(1819).
Emil Aarestrup: "Angest" (1838)
H.C. Andersen: "Hyrdinden og skorstensfejren" (1845) og ”Skyggen”(1847)
Steen Steensen Blicher: "Ak hvor forandret" (1836) og "Marie. En erindring fra Vesterhavet" (1836)
Eleverne har læst: "Brug litteraturen" og arbejdet med mange af teksterne i forbindelse med denne læsning. Eleverne har også læst litteraturhistorie med fokus på: romantikken, universalromantikken, nationalromantikken,Biedemeier-romantikken og romantismen.

Mellemkrigstiden vil derfor ikke have et decideret historisk fokus, men vil i højere grad været centreret omkring realismetræk overfor de strømninger som peger mod efterkrigstidens modernisme.
Postmodernismen og 1980'er lyrik vil også være under forløbet realisme og modernisme.

Nyere tids litteratur: Værklæsning af novellesamlingen: "Tyverier" (2019) af Thomas Korsgaard

Note til elevernes eksamenslæsning: 3.s  læs forløbet: "Modernisme og realisme" forløbet i en forlængelse af jeres læsning af litteraturhistorie-forløbet.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Forløb 16 Realisme og modernisme

Fokus er på at definere tendenserne realisme og modernisme i dansk litteratur og kunst.
Vi skal arbejde med mellemkrigstidens Ekspressionisme, dadaisme, futurisme som begyndende brud med tradtionelle genretræk og kunstforståelse. Vi skal i den forbindelse forholde os til strømningerne og tendensernes opgave, og eventuelle samfundsmæssige, politiske og eller historiske begivenheder, som kan være medvirkende årsager til strømningerne og tendenserne.
Efterkrigstidens modernisme skal vi arbejde ud fra en forståelse af modernismens fire faser og forskellige ideologier og definitioner, som kunstnere og forfattere opererer ud fra.
Vi skal undersøge udtrykssiden og indholdssidens samspil. Vi skal analysere formen, strukturen og eller systemet) i relation til indholdet i teksten (semantik, fonetik og leg med sproglige udtryk)
I forløbet skal  vi arbejde med stilistik og sproglige analyse og herunder lidt dansk grammatik. Et grammatisk vinkel i analysearbejdet kunne være at se på syntaksen i sætningerne herunder anvendelsen af hovedsætninger overfor ledsætninger. Vi skal også se på tegnsætningens betydning.
Vi vil anvende semantiske skemaer og i udvalgte tekster se på diskursanalyse.

Tekster som er centrale i forløbet:
Modernisme og realisme:
Tom Kristensen: ”Det blomstrende slagsmål” (1920)
Otto Gelsted: ”Reklameskibet” (1923)
Johannes V. Jensens: ”På Memphis station” (1906) og et uddrag af: ”Kongens fald”(1901) (Uddraget ligger i Frankenstein-kompendiet), og bør også indgå i Modernisme og realisme-forløbet, fordi Tom Kristensen er relevant i  relation til både ekspressionisme og modernistiske.
Emil Bønnelycke: ”Århundrede” (1918)
Rudolf Broby Johansen: ”BORDELPIGE DRÆBER UFØDT” (1922)
Karen Blixen: ”Ringen” (eleverne har læst novellen på 2.hf – men jeg tillader mig at sætte den ind her også qua Blixens tilknytning til Heretica-gruppen (Modernisme og eksistentialisme). Blixen er omtalt i undervisningen under 1.fase modernisme.
Inger Christensen: uddrag af "Sommerfugledalen" (1991)  (Har postmodernistiske træk, modernismetræk, eksistentialistiske træk, kropsmodernistiske træk og I havde i jeres analyse fokus på formen på udtrykssiden: at  det også har træk, som kan karakteriseres som: systemmodernisme
Kropsmodernisme 80'er lyrik: Michael Strunge "Natmaskinen" (1981)
Postmodernisme: Ursula Andkjær Olsen:



Til eleverne: I kan med fordel også læse Jørgen Leth's "Gådigt" og også knytte det til dette forløb under både modernisme og postmodernisme og sågar også kropsmodernisme:: se efter både modernistiske træk og i særdeleshed postmodernistiske træk (digtet ligger i Forløbet: " Lyrik fiktion læst og oplæst"
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer