Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Signe Therkelsen
|
Hold
|
2024 re/u (3u re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til religion
I dette korte introforløb stifter eleverne bekendtskab med centrale dele af religionsfaget og de metoder der bruges løbende gennem året.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kristendom
I dette forløb har vi arbejdet med kristendom primært med fokus på den luthersk-evangeliske kristendom. Vi har arbejdet med følgende temaer:
- Skabelsen og syndefaldet samt den kristne grundmyte
- Den gamle pagt og de ti bud
- Den historiske og mytiske Jesus
- Jesu' korsfæstelse
- Paulus og kristendommens grundlæggelse
- Splittelsen og Luther
- Religiøs praksis i kristendommen med fokus på nadveren og dåben
- Kristen etik og næstekærlighed
- Tilgivelse
- Folkekirkens udfordringer
- Dommedag og eskatologi samt modernisme og fundamentalisme i forhold til tekstlæsning
Fra læreplanen har vi haft fokus på følgende:
- kristendom set i globalt perspektiv, med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte andre tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Islam
I dette forløb har vi arbejdet med islam både religionshistorisk og i en moderne kontekst.
Vi har arbejdet med følgende emner:
- Opstart og bred introduktion til islam
- Profeten Muhammed, hans status og den første åbenbaring
- Koranen som helligskrift
- De 5 søjler med særlig fokus på hadj som overgangsritual
- Samfundssyn og sharia
- Islam i Danmark med inddragelse af praksisformerne
- Spiseregler og beklædning
- Konversion med inddragelse af Rambos model og de 4 sociologiske teorier om hvorfor mennesker bliver religiøse
- Dommedag og syndsbegrebet
- Afslutning og repetition med inddragelse af Smart
Fra læreplanen har der været fokus på følgende:
Faglige mål:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en
global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
- islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra
Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
En Muslim Tager Afstand II | DR2 | Havnen
-
5 skarpe om islam - notatark.docx
-
Anne Grete Dumstrei, Allan Friis Clausen: Grundbogen til religion C; sider: 89-92, 97-103, 108-109, 113-118, 264
-
De vigtigste ting at vide om islam
-
5 skarpe om islam
Udsendelsen fra dr.dk/gymnasium
-
Muhammeds kaldelse - tekst.docx
-
Muhammeds kaldelse - arbejdsseddel 3u.docx
-
Model til analyse af tekst i religion.docx
-
st_steffensen side 7-17_1.pdf
-
Profeten Muhammed.pptx
-
Muhammeds kaldelse - fællesnoter.docx
-
Syndefaldet i Koranen - tekst.docx
-
Koranlæsning - arbejdsseddel.docx
-
De 6 trosartikler og troen generelt - lærernoter.docx
-
Helligskrifter lektie.docx
-
Koranen sura 2, 35-39 og sura 7, 22-23 og sura 35, 39 og 45
-
Hajj som overgangsritual.docx
-
Van Gennep - overgangsritual.docx
-
Hadj
BBC-dokumentar om hadj fra 2001
-
Problemet med islam er sharia: Det er ikke et problem, der går væk af sig selv
-
Debatindlæg om sharia - arbejdsseddel.docx
-
Islamsvar - Spørgsmål og svar om Islam
-
Sharia og retsvidenskab - lektie.docx
-
Det skal du vide om sharia
-
Sharia - lærernoter 3u.docx
-
Praksisformerne - arbejdsseddel 3u.docx
-
Tekst A.pdf
-
Sherin Khankan: Koranen skal læses i den moderne kontekst, vi lever i
-
Hizb ut-Tahrir
-
Mariam moskeen
-
Sharia - en introduktion.pptx
-
Påklædnings- og spiseregler.pptx
-
Koran og hadith om påklædning - arbejdsseddel.docx
-
Hvad er haram og halal?
-
Påklædning - lektie.docx
-
Arbejde med konversion til islam - fokusark.docx
-
Arbejde med konversion til islam - analyse.docx
-
Konversion .pptx
-
Den danske konvertit er en ung, søgende kvinde
-
Når naboens datter bliver muslim - afsnit 1
Udsendelse fra DR1 fra 2017
Varighed: 43 min
-
Sura 56 - dommedag.pdf
-
Hvor i Koranen står teksterne om dommedag?
-
Sådan opfattes synd i verdensreligionerne
-
Islam info - De 6 trosartikler.docx
-
Læringsmål islam.docx
-
Islam og Ninian Smart.docx
-
Ingen lektie :)
-
PerkerDansk - religion
Udsendelse fra DR3 fra 2015
Afsnit 7
Varighed: 30 min
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hinduisme
I dette forløb har vi arbejdet med udvalgte sider af hinduismen med fokus på følgende punkter:
1) Opstart og bred introduktion til hinduismen som religion
2) Hinduismens historie og opståen
3) De hellige tekster og deres betydning
4) Trosforestillinger med fokus på centrale begreber som karma, Samsara og moksha
5) Kastesystemet og dets religiøse betydning
6) Praksis og ritualer med fokus på puja og Khumba Mela
7) Hinduismen i Danmark med fokus på Hare Krishna og konvertion
8) Yoga som praksis og frelsesvej og hinduisme i Vesten
Fra læreplanen har der været fokus på følgende:
Faglige mål:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og
udbredelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en
global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
- væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse.
I arbejdet skal indgå både tekster fra religionens historie samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Religion i Japan - shinto
I dette korte forløb har vi efter elevernes ønske arbejdet med religion i Japan med særlig fokus på shinto.
Vi har arbejdet med følgende emner:
- Opstart og bred introduktion til shinto som religion samt udblik til forskelle og ligheder med de andre 3 religioner, vi har arbejdet med
- Myter og kosmologi hvor vi har gennemgået kosmologien i shinto og lavet myteanalyse. Udblik til begreberne rent og urent og deres betydning i shinto
- Religiøs praksis i shinto hvor vi har lavet ritualanalyse af en matsuri-festival
- Buddhismen i Japan med en bred introduktion til hovedtræk i buddhismen samt et fokus på det buddhistiske begravelsesritual, som er analyseret som et overgangsritual
- Religionens rolle i det moderne Japan og inddragelse af begreberne maksimalisme og minimalisme
- Eksamensøvelse hvor eleverne selv kører en prøveeksamen
Fra læreplanen har det været fokus på følgende:
Faglige mål:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en
global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
- væsentlige sider af yderligere én valgfri religion, et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65381963435",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65381963435",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65381963435"
}