Titel
6
|
Forløb 6: Biodiversitet
Efter en introekskursion til Golfparken , hvor vi målte på abiotiske faktorer i løvskov, nåleskov og på overdrev, arbejdede klassen i grupper med at undersøge en selvvalgt have og udarbejde en plan for hvordan man kan øge biodiversiteten i haven. Gennem forløbet arbejdede klassen med økosystemets opbygning, succession, planter, fotosyntese og stofkredsløb.
Indhold:
Biodiversitet (arts-, genetisk og biotopdiversitet), naturtyper (eksempler fra Golfparken og rabatter i nærområdet)
Fødekæder, græsnings- og nedbryderfødekæde, energiflow /energipyramide, fotosyntese, respiration, trofiske niveauer (primærproducenter, græssere, rovdyr, nedbrydere, 1.-4. trofiske niveau).
Abiotiske og biotiske faktorer, begrænsende faktor. Betydning af lys, pH, næringsstoffer, græsning
Planters opbygning
Succession og spredning af arter.
Organiske og uorganiske stoffer, næringssalte.
Jordbundstyper
C-kredsløb, P-kredsløb, N-kredsløb (ammonifikation, nitrifikation, denitrifikation, optagelse, N-fixering).
Vi har brugt biotechacademy
Eksperimentelt arbejde:
Undersøgelse af biodiversitet i nærområdet og udarbejdelse af forslag til mere biodiversitet i området (undersøgelse af nuværende tilstand og plan for fremtiden).
Lysets betydning for fotosyntese
Undersøgelse af en plante (opbygning, funktion af rod, stængel, blade, blomst, eksempler på tilpasning)
Undersøgelse af plantepigmenter Spinat (spektrofotometri) Under repetition
|