Holdet 2022 BI/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Kirstin Godsk
Hold 2022 BI/y (1y BI, 2y BI, 3y BI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Sundhed og motion
Titel 2 Forløb 2: Celler
Titel 3 Forløb 3: Sundhed og kost
Titel 4 Forløb 4: Ikka søjlerne og enzymer
Titel 5 Forløb 5: Økosystem - vandløbsøkologi
Titel 6 Forløb 6: Biodiversitet
Titel 7 Forløb 7: Gener og genteknologi
Titel 8 Forløb 8: Evolution
Titel 9 Forløb 9: Immunforsvaret og resistens
Titel 10 Forløb 10: Havet og populationsøkologi
Titel 11 Forløb 11: Vores stærke krop
Titel 12 Forløb 12: Nerve- og hormonsystemet
Titel 13 Forløb 13: Økotoksikologi
Titel 14 Forløb 14: Repetition
Titel 15 Forløb#14

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Sundhed og motion

Forløbet tager sit udgangspunkt i kroppens organsystemer, og vi fokuserer på hjerte, lunger og blodkredsløb; opbygning og funktion samt blodets bestanddele og respirationsprocessen. Herefter på effekterne af træning, kondition og brug af EPO. Eleverne laver forsøg med puls og blodtryk og hvordan fysisk arbejder indvirker herpå, og dissekerer svinehjerter.

Eksperimentelt:
Puls og blodtryk
Dissektion af hjerte
Lungerumfang
Steptest
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
R1: Puls og blodtryk 11-01-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb 2: Celler

Forløbet introducerer til dyre-, plante- og bakteriecellers opbygning og organellernes funktioner, herunder fotosyntese respiration og gæring samt forskellige membranprocesser. Herunder forsøg med diffusion og osmose.

Eksperimentelt:
Mikroskopi af planteceller
Det svulmende æg
Diffusion og cellestørrelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb 3: Sundhed og kost

Forløbet er rettet mod en undersøgelse og evaluering af kostens sammensætning, og der ses på opbygningen af kulhydrater, fedt og protein, og de anbefalinger der lægges frem. Fordøjelsessystemet gennemgås, og de laver oplæg om de nuværende kostråd.


Eksperimentelt:
Kostråd fremlæggelser
McDonald undersøgelse
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
R2: Macdonald rapport 16-03-2023
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb 4: Ikka søjlerne og enzymer

Forløbet har fokus på enzymer og deres opbygning samt hvordan de bruges. Vi ser på case fra Grønland om Ikkafjordens bakterier og deres enzymer som kan bruges i industrien. Vi arbejder kort om proteiner generelt herunder DNA og mutationer.

Eksperimentelt:
Ezymforsøg med katalase
Isolering af eget DNA

Vi har brugt biotechacademy
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
R3: Katalase rapport 12-04-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb 5: Økosystem - vandløbsøkologi

Økosystemets struktur, abiotiske og biotiske faktorer, fotosyntese, respiration, fødekæder og fødenet, græsningsfødekæde og nedbryderfødekæde, vandets kredsløb, forurening med organisk stof og plantenæringsstoffer, vandløbsfauna, makroindeks og vandmiljøplaner.
Opstart på biodiversitetforløb i 2.g

Eksperimentelt:
Respiration og fotosyntese hos vandpest
Vandløbsundersøgelse
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
R4: Ekskursion til Østeråen 05-05-2023
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb 6: Biodiversitet


Efter en introekskursion til Golfparken , hvor vi målte på abiotiske faktorer i løvskov, nåleskov og på overdrev, arbejdede klassen i grupper med at undersøge en selvvalgt have og udarbejde en plan for hvordan man kan øge biodiversiteten i haven. Gennem forløbet arbejdede klassen med økosystemets opbygning, succession, planter, fotosyntese og stofkredsløb.

Indhold:
Biodiversitet (arts-, genetisk og biotopdiversitet), naturtyper (eksempler fra Golfparken og rabatter i nærområdet)
Fødekæder, græsnings- og nedbryderfødekæde, energiflow /energipyramide, fotosyntese, respiration, trofiske niveauer (primærproducenter, græssere, rovdyr, nedbrydere, 1.-4. trofiske niveau).   
Abiotiske og biotiske faktorer, begrænsende faktor. Betydning af lys, pH, næringsstoffer, græsning
Planters opbygning
Succession og spredning af arter.
Organiske og uorganiske stoffer, næringssalte.
Jordbundstyper
C-kredsløb, P-kredsløb, N-kredsløb (ammonifikation, nitrifikation, denitrifikation, optagelse, N-fixering).

Vi har brugt biotechacademy

Eksperimentelt arbejde:
Undersøgelse af biodiversitet i nærområdet og udarbejdelse af forslag til mere biodiversitet i området (undersøgelse af nuværende tilstand og plan for fremtiden).
Lysets betydning for fotosyntese
Undersøgelse af en plante (opbygning, funktion af rod, stængel, blade, blomst, eksempler på tilpasning)
Undersøgelse af plantepigmenter Spinat (spektrofotometri) Under repetition
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
R5: Lysintensitet og fotosyntese 21-09-2023
F1: Biodiversitet 28-09-2023
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb 7: Gener og genteknologi

Fokus på klassisk genetik og nedarvning og efterfølgende projekt CSI hvor de lærte om for skellige genteknologiske metoder (PCR, isolering af DNA og gelelektroforese) herunder  genregulering, gentest og gen-etik. De sluttede forløbet af med et projekt om gensplejsning og GMO. DNA, aminosyre, proteinsynstesen samt mutationer blev repeteret ligeledes Hardy-Weinberg udregninger.
Vi har brugt biotechacademy
Eksperimentielt arbejde:
Blodtypebestemmelse
DNA til protein
Isolering af DNA fra løg
PCR
Genetisk fingeraftryk
PTC smagstest
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
R6 - Blodtypebestemmelse 30-10-2023
L1:CTD 14-12-2023
J1: Isolering af DNA fra løg 10-01-2024
Projekt Gensplejsning og GMO 22-01-2024
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb 8: Evolution

Fokus på livets oprindelse og artsdannelse samt Darwins evolutionsteorier. De var på ekskursion til zoologisk have hvor de skulle opstille en evolutionslinje på baggrund af 5 kasser med forskellige dyr. De har desuden arbejdet med slægtsskabsanalyser, bioinformatik og populationsgenetik. Vi har afsluttet med at se på forskellige tilpasninger til miljøet herunder mimicry.
Vi har brugt biotechacademy
Eksperimentelt arbejde:
Ekskursion til Aalborg Zoo
Feltundersøgelse: Lundsnegle
Undersøgelse af variation indenfor en art
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
R7: Evolutionsrapport 07-04-2024
S1: Slægtskabsanalyse 19-04-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb 9: Immunforsvaret og resistens

Det aktive og passive immunforsvar, det adaptive forsvar, virus med fokus på Sars-coV-2 (Covid-19), medicin og vaccination, antigener, antistoffer, Elisa blev berørt under projekt Fight the Bite om slangegift. Og afslutningsvis antibiotika, vaccinationer,  sundhed, bakterievækst og optælling.
Introduktion til SRO omhandlede Covid-19.
Vi har brugt biotechacademy

Eksperimentelt arbejde:
CRP
ELISA
Antibiotika og resistens
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Notat_Fight the bite 15-05-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forløb 10: Havet og populationsøkologi


Havets dyr og planter, dannelse af springlag herunder haloklin og termoklin, og springlagets betydning, sigtedybde, salinitet, pH, fotisk zone, iltsvind og liglagen, repetition af nitrifikation, denitrifikation, ammonifikation, fotosyntese mm. De relevante dyr og planter fra havet er bearbejdet og samspil mellem arter og arter og deres omgivende miljø er bearbejdet og diskuteret. Ydermere har eleverne arbejdet med biodiversitet. Fotosyntese, lys- og mørkeprocesser blev repeteret.
Afslutningsvis var de på ekskursion til Egense hvor de foretog en øvelse med biodiversitet i 5 transekter i havet.
Vi har brugt biotechacademy

Eksperimentelt:
Mikroskopiering af vandpest
Muslingers filtrationsrate - demo forsøg
Springlag
Ekskursion til Egense - Transekt og Shannon Weaver indeks
Spektrofotometri i spinatblade - under repetition
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
S2_Asketoptørre 30-08-2024
S3: Dyreplankton i søer 06-09-2024
R8_Egense ekskursion 15-09-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Forløb 11: Vores stærke krop

Forløbet omhandler opbygning af muskler herunder tværbrocyklus, det intermediære stofskifte samt opbygning af kulhydrater, fedt og proteiner blev repeteret. Arbejdsfysiologiske test og enzymklasser og klassifikation blev gennemgået.

Eksperimentelt arbejde:
Analyse af hjerte - EKG
Hæmatokritværdi
Hånddynamometer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
S4 - Weddelsæl 20-10-2024
S5 - Iltoptagelseshastighed 27-10-2024
S6_Creatin og træning 17-11-2024
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Forløb 12: Nerve- og hormonsystemet

Forløbet kommer omkring nervesystemets opbygning, aktionspotentialer, synapser, sanser eksemplificeret ved føle- og synssansen, hjernens opbygning, belønningssystemet, rusmidler herunder alkohols påvirkning på nervesystemet, hjernens opbygning. Forløbet er afsluttet med elevoplæg omhandlende forskellige rusmidler.

Under hormoner har de arbejdet frem mod at øge deress forståelse for mekanismerne bag diabetes type 1 og 2 herunder behandling og stamcelle forskning. Generelt er følgende gennemgået: Hormonsystemet overordnet, de 4 hormontyper, den simple (Insulin) og den komplicerede regulering (releasing, stimulerende), diabetes type I og II, samt hormoner generelt. Slutteligt er der blevet arbejdet med forskellige receptorer i forhold til hormonernes opløselighed og hormonel regulering. Kort gennemgang og repetition af glukagons udskillelse og virkemåde, samt menstruationscyklussen.
Eleverne har arbejdet med gruppefremlæggelser i forhold forskellige hormoner.
Der er arbejdet med artikellæsning og fremlæggelse i matrix grupper
Vi har brugt biotechacademy

Eksperimentelt:

Sanseforsøg
Alkohols destabiliserende effekt på cellemembraner (spektrofotometri)
Projekt rusmiddel
Blodsukkermåling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Forløb 13: Økotoksikologi

Forløbet har haft hovedfokus økotoksikologien med udgangspunkt i PFAS/PFOS og tungmetaller. Eleverne bør have en forståelse af hormonforstyrrende stoffers virkemåde som agonist, antagonist mm. I forløbet er der arbejdet med APE, PCB, PFAS, pesticider samt tungmetallers betydning for enzymernes virkemåde. Vigtige fagbegreber der skal være styr på: Biomagnificering, bioakkumulering, persistens, halveringstid, LOEC, NOEC mm.
Eleverne har under forløbet læst aktuelle artikler om PFASog efterfølgende oplæg i grupper.

Eksperimentelt:
Design af egne LC50/LD50 forsøg med dosisresponskurver på dafnier, copepoder.
Undersøgelse af egne produkter med "kemiluppen" - "Hvad finder jeg i toilettasken?"
Kobber og spiring hos karse
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
PLanche PCB og isbjørne 16-01-2025
3y BI skr. prøve 10-02-2025
R10 - Kobber og spiring hos karse 02-03-2025
R11 - Dafnier og giftstoffer 14-03-2025
S9 - Frøspiring 23-03-2025
S10 - PFOS 28-03-2025
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 15 Forløb#14

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer