Viborg Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Viborg Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/z - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Viborg Katedralskole
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Tanja Høgh Mouritsen
Hold
2022 HI/z (
1z HI
,
2z HI
,
3z HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Romerriget
Titel 2
Danmark som kolonimagt
Titel 3
Besættelsestiden
Titel 4
Fra vikingetid til middelalder
Titel 5
Korstog før og nu
Titel 6
Nazismens racehygiejne
Titel 7
Holocaust
Titel 8
Den kolde krig
Titel 9
USA - historie og identitet
Titel 10
Demokratisering af Danmark
Titel 11
Kronologiforløb: natursyn gennem tiden
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Romerriget
I forløbet har vi primært arbejdet med Romerrigets ekspansion, det politiske system i republikken samt republikkens fald. Der har være særlig fokus på hærens rolle samt militariseringen af det romerske samfund, ligesom vi har set på romaniseringen som et redskab til at holde sammen på riget. Her fandt vi frem til, at iscenesættelse af magten var utrolig central.
Vi har i forløbet arbejdet introduceret kildekritikken og har snuset lidt til materialistisk og idealistisk historiesyn.
Relevante problemstillinger i forløbet er b.la:
- hvordan lykkedes det romerne at erobre hele middelhavsområdet?
- hvilke årsager er der til republikkens fald?
- hvordan iscenesatte henholdsvis Cæsar og Augustus deres magt og hvilke konsekvenser fik det?
Indhold
Kernestof:
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914, Systime; sider: 37-38, 42-48
Kristian Jepsen Steg: PÅ SPORET AF ROMERRIGET, Lindhardt og Ringhof; sider: 29-33, 39-42, 45-46, 49-51, 61-64, 71-74, 81-86, 97-101
Den romerske republiks styreform.pptx
Quintus Tullius Ciceros råd om valgkamp.docx
"Romerriget. Orden af kaos". Dokumentar, 2001
Octavian alias Augustus fra På sporet af Romerriget.pdf
Thiedecke, Magtens ansigter, side 10 - 13.pdf
Storbyen Rom, HVORFRA HVORHEN HVORFOR, s 63-67.pdf
What Caused the Roman Empire to Collapse
Supplerende stof:
Redegørelsesspørgsmål til lektien om Romerrigets ekspansion.docx
Triumph of Caesar
Romerriget. Ekspansionens konsekvenser og årsager.pptx
Arbejdsseddel til det politiske system.docx
Arbejdsseddel til det politiske system og republikkens krise.docx
Arbejdsseddel til republikkens krise.docx
Dokumentar: "Historiens største helte. Cæsar". 2010
Tilgange til historien. Forskellige historiesyn.docx
Husk lige at gå at tænke lidt over, hvorfor Cæsar blev myrdet. Piger; I skal argumentere for at det var meget uretfærdigt. Drenge; I skal argumentere for at senatorerne gjorde det rigtige ved at myrde ham
Arbejdsseddel til dokumentar om augustus .docx
Historisk metode og tilgange.docx
Augustus iscenesættelse.docx
Pax romana og storbyen Rom.docx
Familie, religion og slaver.docx
Romanisering.docx
Romerrigets fald.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Danmark som kolonimagt
Forløbet tager udgangspunkt i de forandringer, der opstod i renæssancen i forhold til opfattelsen af mennesket, Gud og naturvidenskaben, og vi har set på, hvordan disse tanker kom til udtryk i kunst og arkitektur og menneskets syn på sig selv. I forlængelse heraf har vi set på drivkræfterne bag de store opdagelser.
Klassen har arbejdet med små projekter om opdagelsen af Indien og Amerika med fokus på mødet med de nye folkeslag. Vi har i forlængelse heraf arbejdet med retssagen i Valladoid og kort berørt menneskerettigheder.
I forløbet har vi især arbejdet med Danmarks rolle som kolonimagt og har set på, hvordan kolonitiden og slaveriet er blevet opfattet i samtiden og nu. Her har vi arbejdet med grundfortællinger og erindringssteder.
Relevante problemstillinger i forløbet har b.la. været:
- hvordan og hvorfor opdagede europæerne verden i renæssancen?
- hvordan blev andre folkeslagt opfattet og behandlet?
- hvad kendetegner Danmark som kolonimagt?
- hvordan er kolonitiden blevet opfattet og bearbejdet i den kollektive erindring?
Indhold
Kernestof:
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914, Systime; sider: 123-124, 129-132
Naturvidenskab og verdensbilleder.docx
G. Galileis brev til Kepler .docx
Europas vej s. 162-163, 168-176.pdf
Christopher Columbus brev af 15. februar 1493.pdf
Europas vej 173-180.pdf
Retssagen i Valladolid - runde 1.docx
Las Casas om behandlingen af indianerne.docx
Europas vej s. 180-182.pdf
Billeder af Theodor de Bry.docx
Europas vej s. 182-188. Opdagelsernes konsekvenser for Europa.pdf
Dansk Vestindien side 21-31 kap 2.pdf
Rikke Lie Halberg Dansk Vestindien. Sider fra forløb.docx
Rikke Lie Halberg, Bertha Rex Coley: Dansk Vestindien, Frydenlund; sider: 39-43, 47, 49-53, 60-70, 81-97
J.R. Haagensen om de slavegjortes arbejdsdag (1758)
Dokumentar: Slavenation Danmark afsnit 3
Grundlov og ophævelse af slaveriet. Kristian Iversen m.fl., Danmarks historie mellem erindring og glemsel, ibog, p191.docx
Slavehandelens ophør. Peter Frederiksen, Vores Danmarkshistorie, ibog, Columbus, 2019, p190.docx
Kampen om historien | Kolonialismens lange skygger | DR LYD
Erindringssteder side 88-95 i Fra fortid til historie.pdf
K. Iversen Danmarks historie mellem erindring og glemsel side 74-80.pdf
Supplerende stof:
Renæssancen.pptx
Dokumentar: "Den bevægede jord", 2009. Minut 0-29
De store opdagelser.docx
Matrix om Spanien og Portugals kolonisering af den nye verden.docx
Kiilsgaard Madsen, Opdagelserne, 1995, s. 41-55.pdf
Retssagen i Valladolid - runde 2.docx
Mercantilism -- Definition for Kids
Arbejdsseddel til kolonisering, sukker og slaveri.docx
Lovfatsatte korporlige straffe i 1700-tallet kopi.pdf
Synet på afrikanerne.docx
Opgave om levevilkår i Dansk Vestindien.docx
Kampen for afviklingen af slaveriet.docx
Slaveriets afvikling.docx
Øvelse i historiefaglig redegørelse.docx
Skal vi sige undskyld.docx
Selvfølgelig skal vi sige undskyld.docx
Opsamling på redegørelser om slaveriets afskaffelse på de vestindiske øer.docx
Erindringssteder.docx
Grundfortællingen om Dansk Vestindien.docx
Vi starter timen med jeres analyse af Freedom som erindringssted
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Besættelsestiden
I forløbet undersøges samarbejdspolitikkens historiske forudsætninger og de væsentligste politiske aktørers holdning til den, primært med fokus på Scavenius. Vi har undersøgt den officielle fortælling (grundfortællingen) om krigen i form af modstandsbevægelsen, jødeaktionen og anerkendelsen som allieret overfor "modbilledet"; de østfrontsfrivillige og retsopgøret efter krigen.
Vi har undervejs arbejdet med forskellen på fremstillinger og kilder og har introduceret de grundlæggene kildekritiske begreber. Da forløbet har ledt op til dansk-historieopgaven har vi desuden lavet en del skriveøvelser.
I DHO'en har eleverne fordelt sig på emnerne modstandsbevægelsen, de østfrontfrivillige og tyskertøserne.
Relevante problemstillinger i forløbet har b.la været:
- hvorfor valgte politikerne samarbejdspolitikken?
- hvilken rolle spillede modstandskampen under og efter krigen?
- hvordan opfattede befolkningen samarbejdspolitikken og hvilken reaktion var der på den?
Indhold
Kernestof:
Besættelsestiden og 9. april. Fra Danmark tider og temaer.docx
Peter Frederiksen. Danmark - besat og befriet. Om samarbejdspolitikken - nu med alle sider
Resultater af folketingsvalgene 1939 og 1943.docx
Illegalt postkort fra 1942 - Scavenius.docx
Erik Scavenius ved tiltrædelsen som udenrigsminister.docx
Nej til Scavenius Vej i København.docx
Statsminister Vilhelm Buhls anti-sabotage tale.docx
Carl-Johan Bryld, Danmark tider og temaer. Spirende modstand mod samarbejdspolitikken.docx
John Christmas Møllers radiotale fra London.docx
Statistikker over sabotagehandlinger fra Danmark under 2. Verdenskrig bd. 2.pdf
VK-elevernes modstandsaktioner.pdf
Christian Ulrik Hansens sidste brev.docx
De danske østfrontsfrivillige 1940-1945
Samarbejdspolitikkens sammenbrud og anerkendelse som allieret. Fra Carl-Johan Bryld, Danmark - tider og temaer.docx
Europa betalte prisen for vores egoisme.docx
Med den ene fod på Danmarks fremtid.docx
Nålestik.docx
Gallupundersøgelse om retopgøret 1945.pdf
Supplerende stof:
Dilemmaspillet 9. april
9. april og samarbejdspolitikken.docx
Intro til forløb om Danmarks besættelse.pptx
Arbejdsseddel til samarbejdspolitikken og Scavenius.docx
Hjælpeark til historiske dokumentarfilm.docx
Snak med et gammelt menneske i din familie om, hvilke historier der huskes i din familie om besættelsestiden. Hvis I har et fysisk levn fra besættelsestiden, så medbring dem meget gerne (Ikke våben. Vi trækker lige linjen ved våben)
Hvad skal vi tænke om ham Scavenius.docx
Husk at notere svarene til følgende spørgsmål- hvordan stiller filmen sig til grundfortællingen om besættelsestiden (stor og vigtig modstandsbevægelse, samlet befolkning der passivt går imod tyskerne og er skeptiske overfor samarbejdspolitikken)- Hvi
Samarbejdspolitik overfor modstandskamp.docx
Analyseøvelse om John Christmas Møllers radiotale.docx
I skal bruge 20 minutter på at skrive på jeres analyse af Christmas Møllers tale derhjemme - jeg regner med, at I kommer til at nærme jer en side alt i alt. Hvis I har skrevet det første sammen i grupper, skal I blot individuelt skrive videre på det,
Søren Kam: Nazisten der aldrig fortrød, DR, 2017
De østfrontfrivillige.docx
Bonusinfo: Matilde har fundet et afsnit af podcasten "Hitlers æselører", der handler om tyskerpigerne og er et interview med Warring. Det er virkelig godt som baggrundsmateriale/intro til det emne. I kan bl.a. finde den på Spotify
Eksempel på en redegørelse og diskussion i en DHO.docx
Arbejdsseddel til jødeaktionen.docx
Historisk metode og tilgange.docx
Vurdering af besættelsestiden.docx
Montgomery om modstandsbevægelsen.pdf
DRTV - Hævnens time
Arbejdsseddel til retsopgøret.docx
Historiebevidsthed. Fra Historiefaglig arbejdsbog.docx
Hvad skal vi lave i historie.docx
Opsamling på besættelsestiden.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Fra vikingetid til middelalder
Forløbets hovedfokus er drivkræfterne bag og konsekvenserne af trosskiftet fra nordisk mytologi til kristendom. Vi har desuden undersøgt kongemagtens udvikling fra vikingetiden til senmiddelalderen, hvor vi har set på forholdet mellem kongemagt, kirke og adel og skiftet fra vikingesamfund til at blive en del af den europæiske enhedskultur. Vi har undersøgt hvad der kendetegner levevilkår og værdier i vikingetiden.
Vi har set på, hvordan vikingerne er blevet opfattet og omfortolket gennem historien med inddragelse af forskelligt begreber om historiebrug og kollektiv erindring.
Klassen har besøgt Moesgaard Museums udstillinger om vikingetiden og middelalderen, hvor de har lavet en række opgaver, der primært beskæftiger sig med trosskiftet og magtstrukturerne i de to perioder.
Relevante problemstillinger i forløbet har været:
- Hvad var baggrunden for vikingernes ekspansion ud i Europa?
- Hvorfor overgik vikingerne til kristendommen og hvordan foregik trosskiftet?
- Hvilken betydning er vikingerne blevet tillagt senere i danmarkshistorien?
Indhold
Kernestof:
DRTV - Historien om Danmark: Vikingetiden
Nationalmuseet. Vinkler på vikingetiden. Vikingeantologi.pdf
Kühle, Ebbe: Danmarks historie i et globalt perspektiv, Gyldendal; sider: 35-37, 39-54
Noter Vikinger revisited, Noter nr. 203.pdf
Jellingemonumenterne.docx
Kilder. Widukins beretning og Adam af Bremen.docx
Kristendommen kom til Danmark omkring 900-tallet
Danskerne blev langsomt kristne
Historiebrug og erindringshistorie fra Kasper Thomsen, Historiefaglig arbejdsbog.docx
For 800 år siden: Kirken fik magt gennem frygt og håb
Andreas rejser ud i rummet med vikinger, Kierkegaard og rødgrød med fløde
Nationalmuseet: Vi udfordrer grænserne for formidling i ny vikingeudstilling
Supplerende stof:
Intro til vikingetiden.docx
Harald Blåtand tænkte stort - og anderledes.docx
Myterne falder. Weekendavisen 9-5-2018.docx
Og så opstod Danmark.pptx
Arbejdsseddel til vikingernes samfundsforhold og togter.docx
I får de første 20 minutter til at færdiggøre jeres oplæg om Harald som konge
Arbejdsseddel til den hedenske forestillingsverden.docx
I skal have jeres powerpoints klar til denne time
Arbejdsseddel til kristningen af Danmark.docx
Arbejdsseddel til kristningen af Danmark - vol. 2.docx
Den kristne enhedskirke og forestillingsverden.docx
Den kristne forestillingsverden.docx
Vikingen i eftertiden.docx
Udstillingsprincipper på museum.pptx
Opsamling på forløbet om vikinger.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Korstog før og nu
Forløb om korstogstiden og den moderne islamiske terrorisme med fokus på Al Qaeda
Vi tog udgangspunkt i middelalderen og kirkens altdominerende stilling i samfundet Europa overfor Islams grundlæggelse og ekspansion i Mellemøsten. Vi har derefter set på årsagerne til korstogene, forløbet deraf og dets konsekvenser. Vi perspektiveret korstogene til moderne terrorisme fokus på årsagerne til terror og kampen mod terror, herunder hvordan korstogstiden og begrebet forstås og anvendes som legitimering for moderne terror.
Endelig har vi set filmen Kingdom og heaven (2005)
Relevante problemstillinger i forløbet:
- Hvorfor og hvordan fik kristendommen en så fremtrædende rolle i Europa?
- Hvilke drivkræfter ligger der bag de vestlige korstog til det hellige land?
- Hvilke langsigtede konsekvenser fik korstogene for forholdet mellem islam og kristendommen, Mellemøsten og vesten?
Indhold
Kernestof:
Kim Beck Danielsen m.fl- Fokus 1 - fra antikken til europæisk ekspansion, s. 112-116.docx
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914, Systime; sider: 74-79, 103-110, 112-116
Urbans tale. Munken Roberts version.pdf
Uddrag af Ibn al-Athir, Den sande historie, Europa i støbeskeen
Kingdom of heaven.docx
Jerusalems tilbageerobring set med arabiske øjne af Ibn al-Athir
Jerusalems fald set med kristne øjne, Europa i støbeskeen s. 161-162.pdf
Ulrik Grubb m.fl. Fra antikken til europæisk ekspansion, s. 150-161 (uddrag).docx
9/11: How America’s worst terror attack unfolded
Henrik Bonne Larsen m.fl. Verden i nyeste tid, 107-111.pdf
Osama bin Ladens fatwa fra Rasmus Randris Pöckel, Terror eller frihedskamp.docx
Henrik Bonne Larsen m.fl., Verden i nyeste tid, s. 116-119.pdf
Supplerende stof:
Intro til europæisk middelalder.docx
Spørgsmål til udstillinger om vikingetid og middelalder^J Moesgaard.docx
Arbejdsseddel til feudalisme.docx
Islams grundlæggelse og ekspansion.docx
Pave Urbans tale 1.docx
Pave Urbans tale 2.docx
Brug et kvarter på at færdiggøre jeres tale som Pave Urban d. 2
Tilbageerobringen af Jerusalem.docx
Evalueringssamtaler i historie.docx
Kampen om Jerusalem.docx
Vurdering af korstogenes konsekvenser.docx
Huntington og civilisationernes sammenstød.pptx
Konsekvenserne af terrorangrebet på USA.docx
Krigen mod terror.docx
Opsamling på forløb om korstog og terror.docx
Sidste time i dette forløb! Det betyder også, at vi afslutter med at få styr på fokus, gode problemstillinger og centrale kilder. Tænk derfor forløbet igennem og udvælg 2 fokuspunkter inden timen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Nazismens racehygiejne
I forløbet undersøges centrale ideer i den nazistiske ideologi med særlig fokus på forestillingerne om de ønskede og de uønskede. Vi har set på nazistpartiet vej til magten og analyseret idealistiske og materialistiske forklaringer på magtovertagelsen. Derefter har vi undersøgt nazisternes politik overfor de uønskede, jøder og handicappede, samt dyrkelsen af eliten med fokus på, hvordan de forskellige grupper blev fremstillet i propagandaen.
Relevante problemstillinger i forløbet har været:
- Hvilke drivkræfter kan forklare nazisternes vej til den politiske magt?
- Hvordan udbredte nazisterne deres ideologi og syn på jøder, handicappede og andre uønskede grupper?
- Hvad var nazisternes mål med deres politik?
Indhold
Kernestof:
Olsen m.fl. Verdens Historie 2. Om nazisme (2).pdf
NSDAP__s program 1920.pdf
Carl-Johan Bryld: Verden Efter 1914 - 4. UDGAVE, Systime; sider: 97-102
Uddrag af dokumentaren: Hitlers vej til magten 2, 2014
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914, Systime; sider: 103-109
Nazismens fremvækst. Undersøgelse af Thalburg. Fra Frederiksen, Det tredie rige, 1998, s. 142-144.pdf
Hitler om ungdomsopdragelse - 1935.pdf
De nazistiske førerskoler. Peter Frederiksen Det tredie rige, 209 s. 161-163.pdf
Szenenvergleich 1 - Napola - Begrüßungsrede
Dokumentar: Vores Århundrede 9: Herrefolket (minut 13.10 – 18.15 )
Dokumentar: "Operation Lebensborn", minut 0-5.19 og 10.24-14.20
The Eternal Jew 1940 aka Der Ewige Jude
Peter Frederiksen, Det tredie rige, s. 75-79. Jødeforfølgelse 1933-1939.pdf
Kilder til Jødeforfølgelsen 1933-1939 - Peter Frederiksen.pdf
Arbejdsseddel til eutanasi-programmet.docx
Betragtninger om racehygiejne.docx
Prøve forløbet om nazismens racehygiejne med særlig fokus på Der ewige Jude. Vigtigt at I tager de relevante bøger med og har styr på studieplanen.
Sterilisation og eutanasi
Supplerende stof:
Nazisme - introduktion
Intro til nazismens racehygiejne .pptx
Time 2. Nazismen som ideologi og Weimarrepublikken. Arbejdsseddel.docx
Historiefagets identitet, metoder og videnskabsteoretiske tilgange.docx
Time 3. Hitlers vej til magten.docx
Time 4. Nazisternes vælgere.docx
Lektien til i dag er at se videre på dokumentaren om Hitlers vej til magten. I kan finde den på mitcfu.dk under materialer. Vi nåede til minut 25 sidst, og I skal se videre til minut 47 (sådan cirka), hvor SA er blevet omorganiseret. Husk at notere h
Produkt:
Naziscum - your time has come
Massification during World War II: video-essay Triumph des Willens
Folkefællesskabet.docx
De perfekte mennesker.docx
Jødepolitikkens udvikling.docx
Jødepolitikken 2.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Holocaust
Formålet med forløbet om folkedrab er at sætte eleverne i stand til at kunne forstå og forklare baggrunden for forskellige folkedrab, og kunne genkende tegn på folkedrab. Til det har vi taget udgangspunkt i Stantons 10 faser samt FNs folkedrabskonvention fra 1048. Holocaust har været omdrejningspunkt i forløbet, men vi har lavet en perspektivering til Rwanda og kort til Israels adfærd i Gaza i dag.
Vi har særligt haft fokus på nazisternes vej frem mod folkedrab og har undersøgt omstændighederne bag beslutningen om "endlösung". Vi har set på, hvordan folkedrabet blev udført gennem ghettoer, einsatzgrupper og koncentrationslejre. Vi har undersøgt gerningsmændene og har diskuteret forskellige syn på dem, herunder holocaustbenægtelse.
Relevante problemstillinger i forløbet:
- Hvordan og hvornår blev beslutningen om holocaust truffet?
- Hvem var gerningsmændene og hvordan blev de opfattet?
- Hvordan var livet i lejrene og ghettoerne?
Indhold
Kernestof:
Nat og tåge
Vejen til folkedrab 14-21.pdf
Vejen til folkedrab 24-29.pdf
Kurt Werner beskriver Babi-Jar massakren
8. Vejen til folkedrab 96-102.pdf
8. Vejen til folkedrab 86-93.pdf
9. Wannsee-Konferencen.pptx
10. Vejen til folkedrab 126-134.pdf
11. kilder udvalgte.docx
11. Vejen til folkedrab 168-173.pdf
12. Vejen til folkedrab s. 176-183.pdf
Roller i dilemmaspillet
13. Dilemmaspil-Rwanda.pdf
Elevtekst Historisk scenariespil om Rwanda - UCL TV
Dilemmaspil
Den Internationale Domstol går videre med sag om folkedrab i Gazastriben
15. Hvordan forhindres folkedrab (Folkedrabet i Rwanda s. 126-28).pdf
Supplerende stof:
Introduktion til folkedrab.pptx
Opsamling på forløb om nazismens racehygiejne.docx
Introduktion til folkedrab - opdateret version.pptx
Vejen til folkedrab.docx
Gruppe 1
8. Ghettoer og Einsatzgrupper.pptx
Skattejagt
Detektiv øvelse - hvornår blev beslutningen truffet?
10. Livet og døden i lejrene.pptx
11. Gerningsmænd.pptx
11. Luftballon.docx
12. Holocaust revisionisme.pptx
13. Rwanda.pptx
14. Israel-Palæstina.pptx
14. Tegn på folkedrab i Israel-Palæstina.docx
15. Opsamling på forløb om folkedrab.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Den kolde krig
Forløbet tager udgangspunkt i etableringen af den kolde krig gennem blokdannelsen og organisationer. Klassen har fokuseret særligt på opbyggelsen af fjendebilleder og eskalering af konflikten umiddelbart efter afslutningen af 2. verdenskrig. Herefter har vi set på opførelsen af Berlinmuren som et vendepunkt i forholdet mellem de to supermagter. Derefter har fokus lagt på forklaringerne på murens og Sovjetunionens fald, hvor vi har set på forskellige forklaringsmodeller og i den forbindelse inddraget historiesyn. Derudover har vi kort beskæftiget os med den aktuelle konflikt mellem Vesten og Rusland.
Relevante problemstillinger i forløbet har været:
- Hvad karakteriserer de to supermagters syn på sig selv og hinanden?
- Hvordan opbyggedes fjendebilledet umiddelbart efter krigen og i de følgende år?
- Hvilke ydre og indre forklaringer kan der gives på østblokkens sammenbrud?
Indhold
Kernestof:
Faldne i 2. verdenskrig
Dokumentar: Vores århundrede 11: Fagre nye verden
Der er ligheder med Den Kolde Krig – men atomtruslen er måske mere farlig nu, siger dansk historiker
Carl-Johan Bryld: Verden Efter 1914 - 4. UDGAVE, Systime; sider: 163-167, 171-177, 186-189
Kilder - telegrammer fra George Kennan (USA) og Nikolai Novikov (USSR) .docx
USAs strategi.pptx
Ebbe Kühle, Hvorfra, hvorhen, hvorfor, s. 219-221 - ocr.pdf
Bender m.fl. Stormagtspolitikken 1945-1982, s. 35-37 - kilder til Berlinmuren.pdf
John Foster Dulles 27 tale 12. januar 1954 & SALT 1-aftalen 26. maj 1972.pdf
Bryld, Verden efter 1914, s. 189-194. Våbenkapløb og terrorbalance.docx
Mathias Strand, På sporet af den kolde krig, s. 74-81.pdf
Den sovjetiske partisekretær Andropovs tale om forholdet til USA, 1983.pdf
President Ronald Reagan: Tear Down This Wall
Østblokkens fald.pptx
Mathias Strand, På sporet af den kolde krig, s. 86-93.pdf
En ung mand blev skudt - og muren faldt.docx
Endnu flere udgaver af forklaringer på murens fald.docx
Mathias Strand, På sporet af den kolde krig, s. 112-119. Den kolde krigs genkomst.pdf
Mathias Strand, På sporet af den kolde krig, s. 100-106. En ny orden i Europa.pdf
Rusland efter murens fald og en ny kold krig.docx
SRP med historie og naturvidenskabelige fag.docx
Historieeksamen.pptx
Eksamensøvelse i den kolde krig.docx
En ny kold krig.docx
Ny verdensorden efter Ruslands krig - et jerntæppe sænker sig igen over Europa, mener eksperter. TV2, 25-2-23
Afrunding af den kolde krig.docx
I skal have jeres oplæg på 7-10 minutter med til i dag. Husk jeres papirer/kildesæt med understregninger osv.
Supplerende stof:
Nukemap
Mentimeter om den kolde krig
Brug desuden 5 minutter på at vække jeres forforståelse af den kolde krig (I har måske haft noget i folkeskolen, set film, været på museum, snakket med gamle mennesker.....) - skriv kortfattede stikord.
Arbejdsseddel til den kolde krigs opstart.docx
Novikov og Kennan.docx
USSRs strategi .docx
Problemet med Berlin.docx
Historiebrug og erindringshistorie fra Kasper Thomsen, Historiefaglig arbejdsbog.docx
Våbenkapløbet.docx
Artikel om USSRs dommedagsmaskine.docx
Skyldsspørgsmålet.docx
1989. En lidt alternativ forklaring på murens fald.docx
Afsnit
Forklaringer på murens fald og den kolde krigs afslutning.docx
Rusland efter murens fald.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
USA - historie og identitet
Forløbet tog afsæt i dannelsen af USA, og kredser om de grundlæggende amerikanske værdier og skabelsen af en amerikansk identitet, hvor vi har undersøgt forskellige historiske begivenheder og ideer for at forklare, hvordan de er påvirket af og eventuelt ændrer den amerikanske nationale identitet. Vi har især fokuseret på:
Skabelsen af USA: uafhængighedskrigen, westernmyten, frontiertesen, exceptionalismen, forholdet til våben og religion
Kampen om historien: borgerkrigen og betydningen af slaveriet, borgerrettighedsbevægelsen, erindringssteder og opgør med fortiden
Immigration: skabelsen af et folk, modstand mod immigration, melting pot overfor salad bowl
Centrale problemstillinger i forløbet:
- Hvilke værdier er USA bygget på og hvordan kommer de til udtryk i forfatningen, myter mm.?
- Hvordan har borgerkrigen påvirket nutidens USA/hvordan lever borgerkrigen videre i eftertidens USA?
- Hvordan skifter opfattelsen af immigranter i USA og kan man tale om en melting pot?
Indhold
Kernestof:
Who, Exactly, Is the ‘Average American’? | The Saturday Evening Post
Historiefagets identitet, metoder og videnskabsteoretiske tilgange.docx
Uddrag fra Trumps tale 6 januar 2021.docx
s 170-175 USA - historie og identitet Niels Bjerre-Poulsen.pdf
Læs vedhæftede s. 171-175.
Det amerikanske valg og det med religionen.docx
Til dagens time skal I læse og medbringe en artikel, der giver en forklaring på valgresultatet (eller det mulige valgresultat - I må også gerne læse analyser op til valget). Brug gerne danske medier men se evt. også mod CNN, FoxNews, ABC osv. Hvis I
Medbring også jeres nye USA-bog
Den amerikanske revolution og holdningen til våben.docx
Find jeres gamle bog "Verden før 1914" s. 206-211
Research opgave – hvilke fælles værdier og adfærdsnormer defineres i westerns? Gå i grupper af 4. Løs hver en af nedenstående spørgsmål.
Eftervirkningerne af borgerkrigen.docx
Niels Bjerre-Poulsen: USA - Historie og Identitet - 3. udg, Systime; sider: 95
Julemanden og smeltedigelteorien.pptx
Læs også s. 122-123
Ingen lektier
Supplerende stof:
sQuiz
Producer jeres egen western-film
Niels Bjerre-Poulsen: USA - Historie og Identitet - 3. udg, Systime; sider: 42-47, 56-59, 78-83, 91-92, 112-114
Westerns i eftertiden.docx
Medbring jeres USA-bog og jeres færdigredigerede western
Lektio 7.docx
Læsefokus 1:
Niels Bjerre-Poulsen, USA historie og identitet, 3. udg, s. 78-83.pdf
Borgerrettighedsbevægelsen.docx
Immigration i nyere tids USA
Læs s. 117-119
Læs s. 131-134 "Modstandere af mangfoldigheden", "Truslen fra de fremmede" og "Grænserne lukkes"
Afrunding på forløb om amerikansk selvforståelse.docx
Gode begreber at kunne til forløbet.docx
I skal lave guldnoter i timen, så skim jeres notater, tjek op på arbejdsark eller se studieplanen igennem for at danne jer et overblik
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Demokratisering af Danmark
Forløbet tager udgangspunkt i problemformuleringen: hvorfor lykkedes den danske demokratiske revolution?
For at kunne besvare det, har vi set på de tanker, der dukkede op om demokrati i oplysningstiden samt hvad der kendetegnede det danske samfund i starten af 1800-tallet. Vi har kort berørt selve overgangen til demokrati, Casinomødet, hertugdømmernes stilling og borgerkrig som årsag til skabelsen af og senere ændringer af Grundloven. Forløbet hovedfokus ligger på, hvordan vi i Danmark lykkedes med at fastholde og udbrede en demokratisk tankegang. Det har vi gjort ved at se på, hvordan andelsbevægelsen, højskolebevægelsen og arbejderbevægelsen forandrede materielle levevilkår for meget store dele af befolkningen samt ændrede deres opfattelse af deres egen rolle i samfundet.
Relevante problemstillinger i forløbet har bl.a. været:
- Hvilke forudsætninger var der for demokratiets indførelse i Danmark?
- Hvad var omstændighederne omkring indførelsen af grundloven i 1848?
- Hvilken rolle spillede andelsbevægelsen og arbejderbevægelsen for fastholdelsen og udbredelsen af de demokratiske ideer?
Indhold
Kernestof:
Kongeloven, 14. november 1665
Introduktion til enevælde, 1660-1814
Kühle, Ebbe: Danmarks historie i et globalt perspektiv, Gyldendal; sider: 137-140, 142-145, 168-172, 176-178, 216-218
Ebbe Kuhle, Danmarkshistorie i et globalt perspektiv, s. 166-167.pdf
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914, Systime; sider: 192-195
Grundlovens indhold 1849.docx
Grundloven, andelsbevægelsen og højskolebevægelsen.pptx
Partierne fra Danmark i 1800-tallet, Systime.docx
Læs s. S. 145-146 afsnittene:”Industrialisering og urbanisering + Landbruget som lokomotiv” og på s. 149-150 ”Hovedstadens forvandling – bygrænsernes bortfald”
Læs s. 205-207 om Hovedstadens arbejdere
Læs om Fagbevægelsen på s. 215-216 og "Forbedrede levevilkår" s. 218-219
Rigsarkivet - Demokrati under udvikling.docx
Supplerende stof:
Samfundspyramiden enevælden.JPG
Fællesnoter
Oplysningstidens tanker.pptx
Arbejdsseddel - den nationale baggrund for det nationalliberale demokrati.docx
Læs om Den nationale identitet og den dansk-tyske konflikt
Arbejdsseddel til elever historie.docx
Læs afsnittene "Politisk opbrud" og "Enevældens fald"
Grundloven, andelsbevægelsen og højskolebevægelsen.pptx
Tillægslektie: spørg jeres bedsteforældre om de eller deres forældre har været på højskole, og hvad det I så fald har betydet for dem
Arbejdsseddel urbanisering.docx
Arbejdsseddel levevilkår i København.docx
Arbejdsseddel arbejderbevægelsen.docx
Videnskabsteori i historie.pptx
Historiefagets identitet, metoder og videnskabsteoretiske tilgange (1).docx
Afrunding på forløb om demokraties udvikling i Danmark.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Kronologiforløb: natursyn gennem tiden
Kronologiforløb med en kort overflyvning over udvalgte forløb gennem synet på naturen.
Vi har været omkring det førkristne og det kristne natursyn for derefter at tage fat i renæssancen og forandringerne under industrialiseringen for at komme frem til det moderne natursyn. Vi har forløbet igennem været særligt fokuserede på begreberne historieskabt/historiskabende og brud/kontinuitet.
Relevante problemstillinger i forløbet:
- I hvilken grad er der konsensus om natursynet?
- Hvad kan forklare de forskellige skift i natursynet?
- Hvilke ydre forhold kan danne et natursyn?
Indhold
Kernestof:
Vikingernes gamle skik - de nordiske guder (Forn Sidr)
Vikingernes blot - offerritualer og gaveudveksling
Læs s. 47 i Ebbe Kühle "Danmarks historie i et globalt perspektiv"
Natursyn - Klimahistorie 2024 af Nielsen og Ørsted.pdf
Læs afsnittet "Natur- og befolkningsforhold" s. 98-99 i Ebbe Kühles Danmarkshistorie
Nerdfighteria Wiki - Florence and the Renaissance: Crash Course European History #2
Johannes V. Jensen kilde 1.9.pdf
Danmarks miljøportal
S. 65-68 - Klimahistorie 2024 af Nielsen og Ørsted.pdf
Kilde Donald Trump tale om miljøregulering.docx
S. 112-115 - Klimahistorie 2024 af Nielsen og Ørsted.pdf
image.png
S. 340-343 i bogen "Danmarkshistorie i et globalt perspektiv"
Lektieopgave - kig tilbage i noterne
Supplerende stof:
Arbejdsseddel - vikingernes natursyn.docx
Arbejdsseddel - det kristne natursyn.docx
Arbejdsseddel - renæssancen.docx
Natursyn efter 2. verdenskrig.docx
Arbejdsseddel - natursyn, økonomi og Trump.docx
Arbejdsseddel - dit natursyn.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111643439", "T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111643439", "H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111643439" }