Titel
10
|
IP - en verden i konflikt?
Forløb om international politik med fokus på stormagtsrelationerne, magtforhold og spørgsmålet om udvikling i verdensordenen, herunder hvorvidt vi er på vej mod et sammenbrug af den liberale multilaterale verdensorden.
Fagligt fokus på LMVO, NAVO, magtformer, idealisme, realisme og konstruktivisme ift. stormagternes politik og relationer til hinanden. Der er tillige kredset om det snævre og brede trussels- og sikkerhedsbegreb (men det er først læst i forløbet om globalisering og international handel), men det forventes naturligt også anvendt her.
Fokus på stormagterne USA, Kina og Rusland, men også det bredere aktørfelt med fokus på FN og NATO.
Konkret afsæt i Israel-Palæstina/Hamas-konflikten samt Ukrainekrigen. Omkring konflikterne i Mellemøsten lavede eleverne projekt, hvor eleverne selv undersøge de relevante aktørers holdninger til spørgsmålet, deres muligheder og begrænsninger ift. realisering af politikkerne; herunder selv finde empiri.
Forløbet sluttede med en synopsisøvelse med fokus på USA og Kina og spørgsmålet om den internationale verdensorden.
Undervejs kort forløb om det amerikanske præsidentvalg, hvor vi så på kandidaternes politik, skillelinjer og polarisering blandt amerikanerne, det politiske system og kandidaternes udenrigspolitik.
Her deltog klassen i to oplæg, hvor Annegrete Felter Rasmussen og Mads Dalgaard Madsen forklarede og tolkede valget, systemet og valgresultatet.
Derudover deltog klassen i Viborg Innovationsfestival arrangeret af Buisness Viborg, hvor byens uddannelsesinstitutioner deltog. Eleverne skulle gruppevis vælge en case/problemstilling og udarbejde og præsentere en innovativ løsning hertil.
Kernestof:
aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
Politiske beslutningsprocesser (i USA) og skillelinjer
Faglige mål:
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer
Via deltagelse i innovationsfestival:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
-forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
|